پنجشنبه 29 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
29 مهر» پشت‌پرده تغييرات كابينه
29 مهر» ترمیم سه‌ گانه و ۱۰ گمانه
پرخواننده ترین ها

داستان وزارت ‌فانی


علی‌اصغر فانی

اعتماد ـ استیضاح؛ استعفا، تكذیب، استیضاح و بالاخره استعفا. این روند سینوسی، توصیف حال و روز پر حرف و حدیث این روزهای علی‌اصغر فانی است، كه حالا دیگر باید به او گفت «وزیر مستعفی آموزش و پرورش». روز گذشته بالاخره ماجرای پیچیده استیضاح فانی خیلی زودتر از به پایان رسیدن مهلت قانونی ١٠ روز و با استعفای او پایان یافت تا او نخستین وزیری باشد كه بعد از اعلام وصول استیضاحش و قبل از آنكه بخواهد در مجلس برای دفاع از عملكرد خودش حاضر شود، استعفا دهد و عطای وزارت را به لقایش ببخشد.

به گزارش اعتماد، وزیری كه پیش از این صابون استیضاح مجلس نهم به تنش خورده بود و سربلند از آن مهلكه بیرون آمده بود حالا ترجیح داده پیش از حضور در مجلس برای سومین استیضاحش، استعفا دهد. استعفایی كه ظاهرا هم چندان به آن راغب نبوده است و به همین خاطر او روز گذشته اخبار منتشر شده درباره استعفایش را قویا رد كرده بود. ماجرا اما از آنجا پیچیده‌تر می‌شود كه ظاهرا دو روز قبل و در روز اعلام وصول استیضاح فانی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور با این توجیه كه وزیر آموزش و پرورش استعفا داده و رفتنی است از هیات رییسه مجلس خواسته بود تا طرح استیضاح او را اعلام وصول نكند. هرچند به گفته یوسف‌ن‍ژاد، عضو هیات رییسه مجلس از آنجا كه امضا‌كنندگان بر درخواست استیضاح پا برجا بودند هیات رییسه نمی‌توانست بیش از این در اعلام وصول آن تاخیر داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درخواست فراكسیون امید از فانی

اما در میان اخبار ضد و نقیض از استعفا و استیضاح فانی روز گذشته هم فراكسیون امید از فانی خواست تا خودش پیش از عملیاتی شدن استیضاح، استعفا دهد. بهرام پارسایی، سخنگوی فراكسیون امید، این خبر را اعلام كرد و دلیل این خواسته را نه ترس از رای نیاوردن فانی كه به دلیل «حفظ حرمت به فرهنگیان» و «هجمه‌های ناحقی كه در حق فانی شده است» اعلام كرد. او در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: در ٢٤ ساعت گذشته خبرهای زیادی در رابطه با استعفای برخی از وزرا شنیده شده است، هر چند در این راستا روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش استعفای فانی را تكذیب كرده است. وی ادامه داد: اعضای فراكسیون امید مجلس معتقدند علی اصغر فانی سوابق مدیریتی درخشانی دارد و توانسته در دولت روحانی حقوق فرهنگیان را تا ٨٠ درصد افزایش دهد، فرهنگیان در دوران وزارت فانی توانستند علاوه بر پیگیری مطالبات صنفی خود، بدون دغدغه، فعالیت‌های خوبی نیز انجام دهند ولی با این حال اعضای فراكسیون امید دیروز در راستای پیگیری مطالبات فرهنگیان، در نامه‌ای از فانی درخواست كردند، در راستای حرمت به مطالبات آنها و افكار عمومی، استعفا دهد. پارسایی تاكید كرد: در این راستا مكاتبه‌ای با رییس‌جمهوری مبنی بر پذیرش این استعفا از سوی وی داشته‌ایم كه امیدواریم آنچه خیر و صلاح مردم است، پیش آید. وی با بیان اینكه معتقدیم فانی در مقابل فشارهای مختلف كوتاه نیامده و شاید از این رو با آمدن در صحن مجلس بتواند از خود دفاع كند، تاكید كرد: برای تعامل با دولت در جهت حفظ منافع ملی و هجمه‌های ناحقی كه در حق فانی شده است، به او این نامه را نوشته‌ایم، هر چند معتقدیم استیضاح فانی در صحن رأی نمی‌آورد، اما به خاطر حرمت به فرهنگیان درخواست استعفا را از او كرده‌ایم. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال كه چه كسی قرار است جایگزین فانی باشد، گفت: آقای نجفی گزینه‌ای است كه فرهنگیان از آن برای جایگزینی استقبال می‌كنند، هر چند استیضاح فانی آخرین گزینه فراكسیون امید است.

نامه فانی به رییس‌جمهور

ماجرا اما به همینجا ختم نشد. هنوز رسانه‌ها درگیر استیضاح فانی در روز سه شنبه آینده و پیش بینی‌ها برای رای آوردن یا نیاوردن او بودند كه وزیر آموزش و پرورش نامه استعفای خودش را منتشر كرد. هرچند فانی در آن بیش از آنكه از استعفا سخنی گفته باشد از آمادگی‌اش برای حضور در جلسه استیضاح مجلس و ادامه كار در دولت سخن گفت اما این را هم گفت كه تصمیم نهایی با رییس‌جمهور است.

فانی در متن نامه خود به رییس‌جمهور آورده بود: پس از اطلاع از نظر جناب عالی درخصوص ضرورت ترمیم كابینه كه در جلسه روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۹۵ هیات محترم دولت ابراز فرمودید؛ با وجود آمادگی كامل برای حضور در جلسه استیضاح و ارایه گزارش عملكرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید و پاسخ به سوالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرت عالی درخصوص ادامه كار خویش نیز اعلام می‌نمایم.

به هر حال اندكی بعد از انتشار این نامه خبر تعیین بطحایی، معاون فانی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منتشر شد تا خداحافظی فانی با این وزارتخانه قطعی شود. شاید فانی دو روز قبل كه حكم مدیرعامل جدید صندوق ذخیره فرهنگیان را به نام علیرضا ناصری امضا می‌كرد نمی‌دانست كه این آخرین حكم به امضای او در این وزارتخانه خواهد بود. هر چه هست حالا نمایندگان مجلس به جای لابیگری درباره رای اعتماد دوباره به فانی باید آماده برگزاری جلسه رای اعتماد به وزیر جدید آموزش و پرورش باشند. آیا محمدعلی نجفی آن‌گونه كه بهرام پارسایی پیش‌بینی كرده است وزیر جدید آموزش و پرورش خواهد بود؟ باید منتظر ماند و دید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016