جمعه 30 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

زیباکلام: حصر نه اخلاقی است، نه انسانی، نه اسلامی و نه قانونی

کلمه – گروه خبر: صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی معتقد است حصر نه اخلاقی، نه انسانی، نه اسلامی و نه قانونی است. او همچنین بر این باور است که با آن که می‌داند مساله حصر دردستان رییس‌جمهور نیست اما حسن روحانی می‌توانست قدری مهربانانه‌تر در این زمینه برخورد کند.

gooya0416.png

زیباکلام در گفت‌و‌گو با اصلاحات‌نیوز در همین رابطه گفته است: «یکی از مسائل مطرح در زمان انتخابات و اکنون رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی بود که هنوزم هست، من می‌دانم این مسائل در دست دولت روحانی نیست، می‌دانم قدرت روحانی در این زمینه‌ها کم است و علم الهدی سلطان بی تاج و تخت خراسان است، اما روحانی می‌توانست در این عرصه مهربانی کند و به قول معروف دوستت دارم را بگوید اما اینکار را نکرد. انتظار داشتم دوستت دارم را در عرصه فرهنگ بگوید و ابراز تاسف کند از بسته شدن یک روزنامه و بازداشتی‌های پرتعداد اما رویش را آ نطرف کرد و انگار نه انگار.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در ادامه افزود: «برای همین است که در مسایل سیاست داخلی و فرهنگی و اجتماعی به او نمره قبولی نمی‌دهم اما تأکید می‌کنم معدل دولت روحانی قبولی است.»

این استاد دانشگاه در این گفت‌و گو بارها تأکید کرده است که باید در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ تمام قد پشت حسن روحانی ایستاد.

زیباکلام با آن که در مسایل فرهنگی به دولت روحانی نمره قبولی نمی‌دهد اما گفت: «شما بهتر از من می‌دانید حدود ۳۵ دستگاه بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند، خاطرم هست برای سال ۹۳ ردیف بودجه فرهنگی کشور ۶ هزار میلیارد تومان بود که سهم وزارت ارشاد که در قبال بودجه خود به طور کامل به مجلس باید پاسخگو باشد تنها حدود ۱۲ درصد یعنی مبلغی حدود۷۰۰میلیارد تومان بود اما ۸۸ درصد مابقی یعنی چیزی حدود۵۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار نهادهایی قرار می‌گیرد که هرگز برای بودجه‌های خود به هیچ جا پاسخگو نیستند.

این رقم را که صرف به بهشت بردن مردم می‌شود را مقایسه کنید با بودجه سازمان محیط زیست که مبلغی حدود ۱۷۴ میلیارد تومان است، بنابراین وقتی برخی افراد از تریبون‌های مختلف مثل نمازجمعه و… برای مسائل فرهنگی مثل حجاب از دولت انتقاد می‌کنند و به روحانی حمله می‌کنند در کار خود صداقت ندارند و اساسا درد حجاب ندارند.

یک بار بیاییم نظرسنجی کنیم و از مردم بپرسیم شما ترجیح م‌یدهید پول بیشتر صرف ساخت مساجد و به زیارت بردن آدمها و حجاب شود یا اینکه این پولها صرف محیط زیست و داشتن آب و هوای سالم شود، اگر مردم گفتند ساخت مساجد من پای شمارا هم می‌بوسم اما فکر نکنم که جناب شهردار، آقای قالیباف اینکارها را بکند.»

صادق زیباکلام درباره املاک نجومی و برخورد با شهرداری تهران گفت: «در خصوص املاک نجومی این را بگویم که قرار نیست اتفاقی بیفتد، اگر دولت بود و این املاک توسط دولت واگذار شده بود واویلا بود اما در این خصوص حرفش را هم نمی‌زنند و قرارهم نیست اتفاقی بیفتد.»

او در ادامه درباره شخص قالیباف گفت: «من پیش از این هم معتقد بودم که قالیباف وقت خودش را تلف می‌کند و چه بخواهد و چه نخواهد و خودش را ریز ریز کند جلوی پای اصولگرایان بریزد یا سر تمام اصلاح طلبان را ببرد بازهم اصولگرایان او را به عنوان کاندیدای اصلی خود معرفی نخواهند کرد. قالیباف حتی اگر تمام تهران را به نام اصولگرایان سند بزند آنها باز هم یک تار موی سعیدجلیلی را به قالیباف نمی‌دهند، دلیل این مسئله هم ساده است، چون بهش اعتماد ندارند.

چون آدمی که زد و بند کند فردا ممکن است علیه خود شما هم زد و بند بکند بنابراین بهتر است قالیباف به جای این اقدامات و سبزی پاک‌کنی‌ها جلوی اصولگرایان به شهر و به مردم برسد و از این فتنه فتنه کردن‌ها و بنرهای ضد امریکایی زدن‌ها دست بردارد. ما به خوبی می‌دانیم آقای قالیباف چقدر به این مسائل و فتنه فتنه کردن‌ها و امریکا ستیزی ها اعتقاد دارد و اصولگرایان هم می‌دانند که شما اینکاره نیستید و به اینها اعتقاد ندارید.»

زیباکلام از لیست امید، ناامید است. او به نحوه عملکرد نمایندگان مردم در مجلس انتقاد دارد و در این باره گفت: «خیلی سعی می‌کنم در زمینه لیست امید منصفانه توقع داشته باشم ولی هرچقدر تلاش می‌کنم منصف باشم نمی‌توانم و احساس می‌کنم کلاه سرم رفت شما نگاه کنید، مجلس دهم از هشتم خرداد رسمیت یافته و تاکنون چندین ماه می‌گذرد اما دریغ از یک نطق میان دستور درست و حسابی که این صد و خورده‌ای امیدی کرده باشند.»

او به موضع‌گیری خود در زمان انتخاب رییس مجلس اشاره کرده و ادامه داد: «خاطرتان هست روزهایی که قرار بود عارف برای ریاست مجلس برود؟ آن روزها تو دهان من می‌زدند که چرا می‌گویی عارف رئیس نشود و لاریجانی رئیس بماند و من نمی‌توانستم بگویم که امیدی‌ها بی عرضه هستند و نمی‌توانند حتی یک کمیسیون را بگیرند، آخر چطور می‌خواهند ریاست مجلس را بگیرند. اینها را نمی‌توانستم بگویم و می‌گفتم صلاح است لاریجانی رئیس بماند و ایشان خیلی هم بد نیست اما دلم پُر بود،خیلی پُر بود،دلم خون بود… در همین مدت مسائل مهمی اتفاق افتاده از نوار ایت الله منتظری گرفته تا همین موضوعFATF ، اما شما بگو کدام امیدی آمده و یک موضع‌گیری کرده در قبال این مسائل؟ آنها فقط سکوت کردند. من انتظارم از امیدی‌ها قهرمان بودن، مدرس بودن، بازرگان بودن نیست من فقط می‌خواهم که آنها از رد صلاحیت شدن نترسند، من طناب انتظاراتم را به کف رسانده‌ام اما بازهم امیدی‌ها آن را برآوردن نمی‌کنند.»

زیباکلام در ادامه اضافه کرد: « من فقط به زور می‌توانم خودم را به این شکل قانع بکنم که ما قرار نبوده انتظار نطق میان دستور درست و حسابی داشته باشیم، قرار نبوده انتظار فتح کمیسیون‌ها را داشته باشیم و فقط قرار بوده از ورود تندروها و افرادی که منافع ملی را رعایت نمی‌کردند به مجلس جلوگیری کنیم و افرادی را وارد کنیم که منفی کار نکنند و مصیبت به کشور وارد نکنند. من جاهایی می‌رفتم که جوانان اصلاح‌طلبی مثل شما در دانشگاه‌ها به من می‌گفتند که این فرد که در لیست است تا دیروز نام احمدی نژاد را با صلوات میگفته، الان می‌گویید به او رای بدهیم؟ و من می‌گفتم تصمیم شورای اصلاحات شهر شما این است تا آن افراد بدتر مثل رسایی و… وارد مجلس نشوند.»

این تحلیل‌گر مسایل سیاسی در ادامه تاکید کرد: «به نظرم ما و به خصوص شما رسانه‌ها باید یواش یواش شروع به انتقاد از عملکرد آنها کنید و بگویید که اگر حرف بزنید اعدامتان نمی‌کنند، من نمی‌خواهم این افراد همه علی مطهری باشند، اینها اگر ۱۰ درصد علی مطهری هم باشند، من روی تخم چشمم میگذارمشان.»

وقتی از زیباکلام درباره دکل گمشده سوال شد گفت: «اقتصادی که دولتی باشد، دکل نفتی گم می‌شود، سکوی نفتی گم می‌شود و در نهایت کل مملکت، شتر با برش گم می‌شود!»

او همچنین درباره قانون اساسی گفت: «پر از ابهام، پر از تناقض و به خوبی نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که آنرا نوشته اند، چیزی به نام قانون نخوانده و ندیده بودند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016