شنبه 1 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اعتراض شدید نماینده زرتشتیان در مجلس به امام جمعه اصفهان

36116779_303.jpg
دویچه وله - نماینده زرتشتیان در مجلس ایران، در اعتراض به سخنان امام جمعه اصفهان، یادآور شده که پیروان زرتشت یکتاپرست هستند. او از روحانیون خواسته است که به "ادیان الهی" احترام بگذارند و تفرقه‌‌افکنی نکنند.

دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای سرگشاده به امام جمعه اصفهان، به شدت به اظهارات او در نماز جمعه اعتراض کرده و از او خواسته است که به "ادیان الهی" احترام بگذارد.

نماینده زرتشتیان در مجلس در نامه‌ای که متن آن را خبرگزاری دانشجویی ایران (ایسنا) منتشر کرده، خطاب به امام جمعه اصفهان گفته است: «متاسفانه جنابعالی در روز ۲۳ مهرماه ۱۳۹۵ در نماز جمعه اصفهان، با یک استدلال عجیب! زرتشتیان شریف و پرافتخار را به ناحق، دوگانه‌پرست نامیدید.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او تأکید دارد که پیروان کیش زرتشت "در درازنای تاریخ، یکتاپرست بوده‌اند و به آن افتخار می‌کنند".

یوسف طباطبایی‌نژاد، در نماز جمعه هفته قبل اصفهان، گفته بود: «زرتشتیان قائل به این هستند که جهان دو خدا دارد که یکی از آن‌ها برای خوبی‌هاست و دیگری برای بدی‌ها که آن‌ها را یزدان و اهریمن نامیده‌اند».

نماینده زرتشتیان ایران در مجلس در پاسخ به امام جمعه اصفهان گفته است: «اگر بارها از شیطان در کتاب‌های دینی و مذهبی مسلمانان نام برده شده است، به معنی اعتقاد به خدای بدی و شر در دین اسلام نبوده و نیست و حتما خداوند به مانند باور ایرانیان و زرتشتیان، یکتا بوده و هرچه را آفریده است، نیک و خوب است.»

اسفندیار اختیاری در نامه خود همچنین از امام جمعه اصفهان خواسته است که از "هرگونه صحبت‌های تفرقه‌برانگیز" خودداری کند.

او نامه خود را ضمن "اعتراض شدید" به سخنان امام جمعه اصفهان، با این توصیه پایان داده است: «انتظار دارم که نمایندگان محترم خبرگان رهبری، بیش از دیگران به ادیان الهی احترام بگذارند».

بیشتر بخوانید: وضعیت اقلیت‌های دینی و مذهبی در کارنامه دو ساله روحانی

کیش زرتشتی در ایران از دین‌های رسمی شناخته می‌شود، اما با وجود تصریح قانونی، بسیاری از روحانیون و نهادهای اسلامی، از آیین باستانی ایران به عنوان شرک و "آتش‌پرستی" نام می‌برند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016