شنبه 1 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اولین اظهارنظر روحانی درباره تغییرات اخیر کابینه


حسن روحانی

سیاست > دولت - رئیس جمهور با تاکید بر این که باید دعواهای کودکانه در این کشور خاتمه پیدا کند گفت: گاهی برای توسعه و تعالی کشور نیاز به تغییر مدیران است.

به گزارش خبرآنلاین حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش ملی روز روستا و عشایر که صبح امروز شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار کرد: باید دعواهای کودکانه در کشور خاتمه یابد، باید رسانه های ما از دروغ، اتهامات، اختلاف، ایجاد تفرقه و جناح بندی های غیر ضررور دست بردارند.

اهم اظهارات رییس جمهور را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*اگر دولت برای ثبات وزیر عوض نکند، سایت های بداخلاق می گویند چرا دولت این وزرا را عوض نمی کند، دولت می رود تغییر ایجاد کند، همان بداخلاق ها می گویند چرا عوض می کند؟

*برادرعزیز من، هدف کشور توسعه و تعالی است و هدف دولت خدمت به جامعه و مردم است؛ در راه خدمت گاهی نیاز به تثبیت مدیر است و گاهی نیز نیاز به تغییر است.

* اینطور نیست که در یک شرایط واحد باشیم اما من نکته ای دیگر می گویم؛ همه ما به فکر معضل اصلی کشور یعنی عدم اشتغال بیکاری نسل جوان تحصیلکرده و به ویژه زنان و دختران ما باشیم.

*روستاییان پایه ها و ریشه های اصلی زندگی اجتماعی هستند. بسیار خوشحالم که در جمع روستاییان عزیز و عشایر غیور هستم. امروز به مناسبت بزرگداشت روز روستا و عشایر البته با کمی تاخیر در اینجا دور هم گردآمدیم. در سال های گذشته هم این توفیق را داشتم تا در جمع روستاییان و عشایر نکاتی را به عرض شما و ملت ایران برسانم.

*این تصور که شرایط زندگی روستایی را با شرایط شهری و توسعه و تعالی علمی ، فناوری و فرهنگی متفاوت می بینند و به این نتیجه می رسند که برای کار، اشتغال، درآمد بیشتر، دستیابی به علم و دانش، امکانات سلامت و درمان ، باید هجرت را به سمت شهرها و یا به یک تعبیر دیگر به حاشیه شهرها برگزینند، تصور نادرستی است و هم بار مسوولیت سنگینی را بر دوش ما می گذارد.

*شهرهای ما هم ریشه در روستاهای گذشته داشته اند. ما همواره روستا را با ویژگی فرهنگی، صداقت، امانت، راستگویی، شهامت ، شجاعت ، مقاومت و همچنین وطن دوستی و مرزبانی، می شناختیم و می شناسیم.

*دولت یازدهم بار سنگینی را به دوش خود احساس می کند، در این سه سال و چند ماه، دولت یازدهم همه تلاش خود را برای توسعه روستایی برداشته است اما در عین حال تا رسیدن نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. این فاصله برای حراست از روستاها ، حفظ فرهنگ روستایی، حفظ تولید در روستا و جلوگیری از مهاجرت و رفع مشکلات آینده شهرها به جد باید مورد توجه همه دولتمردان باشد.

*اینکه شرایط آموزش و پرورش در روستاها و شرایط بهداشت و درمان، وضع آب، برق و ارتباطات، شرایط مسکن و نوسازی آن بهتر شده به معنای آن است که دولت در حد توان همه امکان خود را برای توسعه روستاهای کشور و شرایط زندگی عشایر به کار گرفته است.

* اینکه در آمار می بینم جمعیت روستایی کشور کمتر از ۳۰ درصد است به معنا تاسف و ادامه مهاجرت از روستا به شهرها است و باید کاری کنیم مهاجرت روستا به شهر متوقف و مهاجرت معکوس در آینده آغاز شود؛ ولی برای اینکار باید مشکلات روستایی را حل و فصل کنیم.

*{ با اشاره به اجرای سرشماری نفوس و مسکن } امیدوارم در این سرشماری اخیر که با مشارکت همه مردم، روستاییان و عشایر به تحقق خواهد رسید، با جمع بندی آمار، زمینه بهتری را برای برنامه ریزی آینده در اختیار دولت قرار دهد و به همین دلیل، مسئله آمار و سرشماری برای برنامه ریزی در سال های آینده کشور حائز اهمیت است.

*{ چرا روستایی به شهر نگاه می کند}:یک بخش به دلیل خدماتی است که در شهر بهتر و با کیفیت بیشتر ارائه می شود و از دیگر موارد، مسائل بهداشتی و درمانی، آموزشی و خدماتی است. روستایی برای بسیاری از کارهای اداری ناچار است، شهر را ببیند که باید بتوانیم از طریق دولت الکترونیک و اتصال به شبکه های ارتباطی سفر به شهرها را کم کنیم.

*ما در دوران سال های خشکسالی هستیم و ممکن است این خشکسالی ادامه داشته باشد اگرچه سال گذشته در برخی استان ها شرایط ریزش رحمت آسمانی به نسبت خوب بود ولی نسبت به بلند مدت، کمتر از حد انتظار بود و طبق آمارها امسال و سال آینده با این مشکلات مواجه هستیم؛ هرچند بسیاری از کشورها که از نظر بارش وضع خوبی داشتند دچار این مشکلات هستند ولی باید از موجودی بهینه استفاده کنیم.

* بحث شیرین کردن آب دریاها و یا خرید آب از دیگر کشورها راه هایی که است که پیگیری می شود ولی اساس آن است که از آب به خوبی و درستی استفاده کنیم.

*در دولت یازدهم شاهد راه اندازی ۱۷ سد در کشور بوده و هستیم که امسال ۱۰ سد افتتاح خواهد شد که تاکنون ۶ سد افتتاح شده است.

*در سال ۹۳ و ۹۴، عملیات هزار و ۹۸۶ خانه بهداشت در روستاها آغاز شده است که از دی ماه سال گذشته ۳۳۶ مرکز بهداشتی روستایی در دست اقدام است.
* ۶ هزار و ۸۵۲ پزشک عمومی در روستاها مستقر هستند و ۵ هزار و ۲۸۵ ماما نیز در روستاها حضور دارند که این حرکت برای ایجاد سلامت جامعه روستایی است.

*:این اقدامات به معنای این است که مردم در روستاها بتوانند قدم به قدم از رفاه مناسب برخوردار شوند و دغدغه سلامتی، آموزش فرزندان، ارتباط با شهرها و جهان، آب بهداشتی، توسعه کشاورزی با آبیاری نوین را نداشته باشند.

* برای تلفن خانگی در سال ۹۲ و ۹۳ هزار و ۵۰ روستا تحت پوشش قرار گرفته که در سال ۹۳ و ۹۴ به یک هزار و ۷۰۰ روستا و تا پایان دولت هیچ روستایی نخواهد بود که بالای ۲۰ خانوار داشته باشد و از نعمت تلفن برخوردار نباشد.

*تا پایان سال ۹۵، ۲۵ هزار روستا دارای خدمات الکترونیکی و اینترنت پر سرعت خواهد شد که به معنای حرکت در مسیر توسعه روستایی است.

روحانی تصریح کرد: امروز بیکاری و عدم اشتغال یک معضل بزرگ برای سراسر کشور است و از روز اول دولت یازدهم هم به دولتمردان و مسئولین و هم در سخنرانی ها گفته ام که بزرگترین مشکل کشور در سال های آینده بیکاری است.

* هر سال یک میلیون و ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار موالید در کشور داریم. برای اولین بار بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی شغل در کشور داشتیم که وارد صحنه اشتغال شدند که با این امکانات نمی شود برای همه اشتغال ایجاد کرد و باید یک حرکت بزرگ آغاز کنیم و نیازمند جذب سرمایه داخلی و خارجی هستیم.

*ستاد اقتصاد مقاومتی پیشنهادی را به رهبر معظم انقلاب ارائه کرد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره برای اشتغال روستاییان اختصاص یابد.اگر این پیشنهاد محقق شود شاهد حرکت بزرگ برای اشتغال روستاها خواهیم بود و می تواند به تولید، صنایع دستی، متوسط و کوچک، کشاورزی، مدرن سازی آبیاری، محصولات دامداری، باغی و محیط زیست کمک کند و برای جذب گردشگر مفید باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016