سه شنبه 11 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مجلس به سه وزیر پیشنهادی دولت رأی اعتماد داد

با در اکثریت بودن نمایندگان طرفدار دولت در مجلس ایران، در جلسه بررسی صلاحیت رضا صالحی امیری، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی و مسعود سلطانی‌فر، سه وزیر پیشنهادی ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، و ورزش و جوانان، رأی اعتماد گرفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زمانه ـ نمایندگان مجلس ایران در جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، به هر سه وزیر رأی اعتماد دادند.

در جلسه علنی سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه مجلس، نمایندگان با ۱۵۷ رأی موافق ، ۱۱۱ رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع ۲۷۴ رأی اخذ شده صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را تأیید کردند.

در این جلسه همچنین صلاحیت رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی ارشاد اسلامی با ۱۸۰ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و شش رأی ممتنع تأیید شد.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز ۱۹۳ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع به‌دست آورد.

بدین ترتیب برخلاف بررسی صلاحیت وزیران دولت یازدهم در مجلس نهم که برخی از وزیران پیشنهادی با مشکل عدم اعتماد نمایندگان روبه‌رو می‌شدند این‌بار بدون تنشی میان مجلس و دولت وزیران پیشنهادی همه تأیید شدند.

با این حال در جریان بررسی وزیران پیشنهادیِ این دور نیز برخی از مخالفان دولت مسائلی چون رویدادهای سال ۱۳۸۸ را که از آن به‌عنوان «فتنه» یاد می‌کنند، بار دیگر مطرح کردند و به‌ویژه احمدی دانش آشتیانی را متهم به حضور مستقیم در این اعتراضات کردند. موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش این مسائل را رد کرده و گفتند اگر او از «فتنه» حمایت کرده بود وزارت اطلاعات از آن باخبر بود.

در مورد بررسی صلاحیت رضا صالحی امیری، فعالیت او در ارگان‌های امنیتی بخشی از بحث‌ها بود. برخی این پیشینه را نقطه قوت او و برخی نقطه ضعف‌اش دانستند.

وزیر پیشنهادی ارشاد اسلامی در دفاع از خود از «دوران پر افتخار در دستگاه امنیتی» سخن گفت و افزود مطالبات فرهنگی رسانه‌ای در عرصه امنیتی از وظایف دائمی فعالیت او بوده است و در این دوران «برای اولین بار نگاه نرم‌افزاری از دید امنیتی» را انجام داده‌اند.

صالحی امیری بدون اشاره به چالش‌های گذشته در دوران صدارت علی جنتی در وزارت ارشاد گفت: «روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد» و «هیچکس نمی‌تواند از مرزهای دینی و مذهبی عبور کند.»

در بررسی صلاحیت مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز مسئله ورزش زنان مطرح شد. برخی مخالفان، این بخش از گفته‌های او که هر کس بدون محدودیت جنسیتی می‌تواند ورزش کند را مغایر با موازین اسلامی دانستند و برخی نیز به گذشته او در مجلس ششم، زمانی که اصلاح‌طلبان در اکثریت بودند اشاره کرده و گفتند در آن زمان سلطانی‌فر «اولین کسی بود که می‌خواست استعفا بدهند و انتخابات را تحریم کنند».

پیش از آغاز سخنان مخالفان و موافقان وزیران پیشنهادی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران طی سخنانی از سه وزیر پیشنهادی و عملکرد دولت یازدهم دفاع کرد.

در جریان جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی همچنین اوراقی علیه دولت در سالن مجلس پخش شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016