پنجشنبه 27 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مقامات ژاپنی از 'سردرگمی' در مورد برنامه ملاقات نخست وزیر ژاپن با ترامپ خبر دادند

4-bb5e30473e84.jpg
بی بی سی - مقامات ژاپنی از ابهام در مورد جزئیات برنامه ملاقات شینزو آبه، نخست وزیر این کشور، با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا خبر داده‌اند.

روز پنجشنبه، ۲۷ آبان (۱۷ نوامبر) و تنها یک روز قبل از اولین دیدار رئیس جمهوری منتخب آمریکا با یک رهبر خارجی، وزارت خارجه ژاپن گفته که انتظار می‌رود این ملاقات روز جاری انجام گیرد اما هنوز زمان و محل ملاقات و کسانی که در آن شرکت خواهند کرد مشخص نیست. مقامات ژاپنی گفته‌اند حتی نمی‌دانند برای کسب اطلاعات در این زمینه، باید با چه کسی تماس بگیرند.

مقامات ژاپنی و آمریکایی گفته‌اند که قرار این ملاقات مستقیما با دفتر رئیس جمهوری منتخب گذاشته شده و وزارت خارجه آمریکا در این زمینه دخالتی نداشته است و در نتیجه، نمی‌تواند به رفع ابهام در مورد برنامه آن کمکی بکند. یک مقام ژاپنی به خبرگزاری رویترز گفته است که در این مورد "سردرگمی فراوانی وجود دارد."

قرار این ملاقات هفته گذشته گذاشته شد. در روزهای اخیر، دونالد ترامپ و دستیاران و مشاوران او با تشکیل جلساتی در دفتر رئیس جمهوری منتخب در ساختمان موسوم به "برج ترامپ" در نیویورک سرگرم بررسی و تعیین اعضای دولت آینده بوده‌اند. به گفته برخی رسانه‌های آمریکایی، بر سر انتصابات دولت آینده، اختلاف نظر فراوانی بین اطرافیان اقای ترامپ وجود دارد که تعیین فهرست نهایی را دشوارتر کرده است.

قرار است دونالد ترامپ روز ۲۰ ژانویه رسما کار خود را به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا آغاز کند و قاعدتا باید تا پیش از آن زمان، دست کم انتصابات اصلی دولت آینده تکمیل شده باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دونالد ترامپ اولین رئیس جمهوری آمریکاست که پیش از انتخاب به این سمت، هیچگونه مقام دولتی یا نظامی نداشته است. به گفته برخی ناظران، "سردرگمی" پیرامون برنامه ملاقات اقای ترامپ با نخست وزیر ژاپن نشانه دشواری رئیس جمهوری منتخب و اطرافیان او در برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسمی بالاترین مقام دولتی است که، در مقایسه با آزادی عمل یک بازرگان در راس یک شرکت تجاری، به دقت و توجه به مراتب بیشتری به جزئیات و جنبه‌های تشریفاتی نیاز دارد.

رهبران سیاسی جهان گاه در حاشیه نشست‌های رسمی، دیدارهای غیر رسمی هم برگزار می‌کنند اما دعوت از آنان برای ملاقات با مقامات ارشد دولت آمریکا بدون برنامه‌ریزی دقیق قبلی و هماهنگی‌های لازم غیرعادی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که "گروه انتقالی" دونالد ترامپ نه تنها در مورد ملاقات رئیس جمهوری منتخب با نخست وزیر ژاپن با این وزارتخانه ارتباطی برقرار نکرده، بلکه حتی برای به جریان انداختن روند انتقال مسئولیت از مقامات کنونی به مقامات دولت آتی نیز هنوز تماسی با این وزارتخانه نداشته است. روز گذشته اعلام شد که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری منتخب، به عنوان سرپرست گروه انتقالی تعیین شده است. ماموریت این گروه تماس با مقامات دولت کنونی به منظور کسب اطلاعات و آماده سازی انتقال سمت‌های آنان به اعضای دولت جدید است.

انتظار می‌رود آقای ترامپ در ملاقات با نخست وزیر ژاپن اطمینان بدهد که با وجود بعضی شعارهای انتخاباتی او، کشورهای دیگر نباید در مورد آینده روابط تجاری خود با آمریکا و موضوعاتی مانند تجارت آزاد احساس نگرانی یا ناامنی بکنند. یکی از شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ انتقاد از آزادی واردات بود که به گفته او، به صنایع آمریکا و فرصت‌های شغلی در آن کشور آسیب رسانده است.

آقای ترامپ به خصوص رشد سریع واردات کالا از چین را، که به گفته برخی منابع آمریکایی ناشی از سیاست‌های حمایتی دولت آن کشور است، زیانبار دانسته و در مورد روابط با کره جنوبی نیز، گفته بود که دولت کره جنوبی باید هزینه حضور نظامیان آمریکایی در آن کشور را تقبل کند.

نخست وزیر ژاپن عازم شرکت در یک اجلاس بین‌المللی در پرو است و قرار است در توقفی در نیویورک، با دونالد ترامپ ملاقات کند.

موضع‌گیری رسانه‌های خبری و اظهارات هرچند محتاطانه برخی از منابع ژاپنی در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حاکی از آن بوده که از نظر آنان، دونالد ترامپ بهترین نامزد برای تصدی سمت ریاست جمهوری آمریکا نبوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016