سه شنبه 2 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

لاریجانی: لغو سخنرانی مطهری عامل تفرقه است

در پی لغو سخنرانی علی مطهری، نائب‌رئیس مجلس ایران در مشهد، رییس مجلس ایران، اقدام دادستانی مشهد برای لغو سخنرانی و پلمب مکان سخنرانی او را تاسف‌آور توصیف کرد. پیش از او تعدادی از نمایندگان مجلس و وزیر کشور هم به لغو سخنرانی مطهری اعتراض کرده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زمانه ـ یکشنبه ۳۰ آبان قرار بود علی مطهری به مناسبت اربعین در مشهد سخنرانی کند. اما این مراسم با دستور دادستانی مشهد و دخالت نیروی انتظامی لغو شد.

علی لاریجانی در نطق روز، سه‌شنبه دوم آذر خود در مجلس شورای اسلامی گفت: «این رفتار موجب این همه بحث در کشور شد در حالی که قانون‌گذار، شورای تامین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است.»

لاریجانی با اشاره به اینکه شورای تامین استان خراسان در تماس با او گفته که هیچ مشکل امنیتی برای این سخنرانی پیش‌بینی نمی‌کند، گفت: «اگر فرضا اطلاعاتی به دادستانی مشهد رسیده که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه خواهد شد، راه‌کار آن طرح موضوع در شورای تامین استان و تصمیم جمعی است.»

رییس مجلس ایران این رفتارها را «تک‌روانه» و «عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و بروز اختلاف» خواند که به هیچ وجه مصلحت کشور آن هم در شرایط حساس فعلی نیست.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران هم در نامه‌ای که خطاب به وزیر دادگستری نوشت، این اقدام دادستانی مشهد را «مایه شرمساری» خواند و گزارش علی مطهری را «تکان دهنده» توصیف کرد.

رییس جمهوری ایران که این نامه را در پاسخ به نامه اعتراضی علی مطهری نوشته، همچنین گفته است که کسانی در مراکز حساس این استان نفود کرده‌اند که گمان می‌کنند می‌توانند «با بستن دهان‌ها و سد راه سالن‌های سخنرانی، راه پیشرفت و توسعه کشور را ببندند و راه را بر افراطی‌گری و دوقطبی سازی جامعه بگشایند.»

روحانی در این نامه از وزیر دادگستری درخواست کرده که از آزادی بیان حمایت کند و به این حادثه رسیدگی کند.

پیش از این به دنبال واکنش‌ تعدادی از نمایندگان به لغو سخنرانی علی مطهری، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از لغو این سخنرانی ابراز تاسف کرده به معاون سیاسی خود دستور داده بود تا مسئله را بررسی کند. او خواسته در صورت روشن شدن تخلف با عوامل مرتبط برخورد قاطع شود.

علی مطهری در نامه اعتراضی خود خطاب به رییس جمهوری، ابراز امیدواری کرده بود که احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و نمیانده ولی فقیه در این استان نقشی در این ماجرا نداشته باشد.

در پاسخ به این ادعا پایگاه اطلاع‌رسانی احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفته که او نقشی در لغو سخنرانی مطهری نداشته است: واکنش پایگاه علم‌الهدی و استانداری خراسان رضوی به لغو سخنرانی مطهری

این نخستین بار نیست که سخنرانی‌های علی مطهری لغو می‌شود. ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۳ نیز علی مطهری برای سخنرانی در دانشگاه به شیراز رفته بود که پس از ورود به فرودگاه با یورش موتورسوران روبه‌رو شد. آن‌ها او را با سنگ و گوجه مورد حمله قرار دادند. مطهری نزدیک به سه ساعت نیز در یکی از کلانتری‌های شیراز در محاصره مهاجمان قرار داشت.

سخنرانی مطهری در مشهد به دعوت مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی ترتیب داده شده بود.

موضوع سخنرانی علی مطهری «امام حسین و اصلاح حکومت» عنوان شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016