دوشنبه 8 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آلمان از نزدیکی احتمالی فرانسه به روسیه نگران است

4715317_0.jpg
رادیو فرانسه - نامزدی فرانسوا فیون برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه محافل سیاسی آلمان را نگران کرده است. این نگرانی ناشی از مواضع دوستانه فیون نسبت به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. فیون جزو مخالفان تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا است، در حالی که دولت آلمان از این تحریم ها پشتیبانی می کند.

فیون، پیش تر هنگامی که نخست وزیر فرانسه بود، مناسبات دوستانه ای با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان داشت. اکنون، برخلاف گذشته، نامزدی او برای مقام ریاست جمهوری فرانسه، با توجه به نزدیکی او به ولادیمیر پوتین نه تنها استقبال محافل سیاسی آلمان را بر نیانگیخته، بلکه زمینه ساز نگرانی آن ها نیز شده است.

خبرگزاری رویترز از برلین گزارش می دهد: "فیون در صورت احراز مقام ریاست جمهوری فرانسه، با سیاست های اقتصادی خود می تواند متحد آنگلا مرکل باشد، اما در عرصه های دیگری مثل روسیه، ترکیه، سیاست پناهندگی و پرسش های مربوط به اتحادیه اروپا، ممکن است مناسبات فرانسه و آلمان را بحرانی کند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رویترز به نقل از یک کارشناس روابط آلمان و فرانسه در جامعه سیاست خارجی آلمان می نویسد:"فیون شریک آسانی برای برلین نخواهد بود. او در زمان نخست وزیری خود مناسبات تنگاتنگی با ولادیمیر پوتین برقرار کرد. او ضمنا در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، فرانسوا هولاند را به خاطر همراهی با آلمان و آمریکا در تحریم روسیه سرزنش کرد. علاوه بر این، در برخورد با اتحادیه اروپا نیز اختلاف هائی میان مرکل و فیون وجود دارد. او در زمان نخست وزیری خود مخالف پیمان ماستریخت در مورد به جریان افتادن یورو در کشورهای عضو بود."

یکی دیگر از نگرانی های محافل سیاسی آلمان نگاه فیون به بحران پناهندگی اروپا است. آن ها معتقدند که فیون می تواند در این زمینه از مرکل فاصله بگیرد و به دولت های راست و ناسیونالیستی لهستان و مجارستان نزدیک شود.

تارنمای هفته نامه اشپیگل نیز از نگرانی ها در زمینه پیوند نزدیک فیون با پوتین گزارش می دهد. برپایه این گزارش ، بلافاصله پس از پیروزی فیون در انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه، رسانه های روسی نزدیک به کرملین آن را "پیروزی اعجاب آور" خوانده و جشن گرفته اند.

نشریه اقتصادی "ودموستی" نسبت به "سیاست خارجی معتدل" فیون به عنوان "دوست روسیه" ابراز امیدواری کرده است.

به گزارش اشپیگل آنلاین شبکه تلویزیونی "روسیه 24" هم ابراز خرسندی کرده که فیون و پوتین یکدیگر را "تو" خطاب می کنند و فیون سیاستی پیش خواهد گرفت که با درک بهتر روسیه همراه است.

دویچه وله در گزارشی با عنوان "مسابقه بزرگ فیون" او را "پای بند به ارزش های محافظه کارانه" ای معرفی کرده که از یک سو می تواند مشکلات جامعه فرانسه را حل کند و از سوی دیگر با تاکید بر "اقتصادی ریاضتی" در همین جامعه شکاف بیاندازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016