چهارشنبه 10 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
23 شهریور» یک محموله نفتی ایران گم شد
22 شهریور» درآمد نفتی دولت روحانی در سه سال چقدر بود؟
پرخواننده ترین ها

صعود بالای قیمت نفت بعد از توافق کشورهای اوپک

زمانه ـ برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ تاکنون، اوپک به توافقی درباره کاهش تولید نفت دست یافت. به دنبال آن، قیمت نفت برنت ۸ درصد افزایش یافت و به بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه رسید.

پیش‌تر عربستان اعلام کرده بود که با کاهش تولیدات خود که یک تصمیم بزرگ برای این کشور است موافقت می‌کند و ایران هم می‌تواند تولید خود را در سطح تولید دوران پیش از تحریم ثابت نگه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کشورهای عضو اوپک روز چهارنشبه به توافقی در زمینه کاهش تولیدات خود رسیده‌اند که ادامه مذاکرات ماه سپتامبر در الجزایر است.

اعضای اوپک در الجزایر طرحی ارائه کرده بودند که بر اساس آن سقف تولید نفت‌شان از ۳۳.۶ میلیون بشکه به ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

جزییات بیشتری درباره مذاکرات امروز منتشر نشده و قرار است گفت‌وگوها درباره میزان کاهش تولید هر کشور ادامه پیدا کند.

پیش از این مذاکرات، وزیر انرژی عربستان سعودی خالد فالح گفته بود که اوپک بر روی کاهش میزان تولید تمرکز کرده و امیدوار است که روسیه و سایر کشورهای غیر عضو اوپک، برای کاهش تولید نفت به میران ۰.۶ میلیون بشکه در روز همکاری کنند.

وزیر انرژی عربستان گفته بود: «این موضوع برای ما یک کاهش بزرگ و یک ضربه بزرگ به تولید فعلی نسبت به پیش بینی‌مان برای سال ۲۰۱۷ خواهد بود. بنابراین چنین کاری را انجام نمی‌دهیم مگر اینکه مطمئن شویم که اجماع و توافق با رعایت تمام اصول حاصل می‌شود.»

او افزوده که اگر اوپک نتواند به توافق برسد، بازار کم کم این موضوع را جبران خواهد کرد چون تغییرات بنیادی در جهت درست آغاز شده است.

درگیری میان عربستان سعودی و ایران بر اکثر جلسات قبلی اوپک غلبه داشت. روز سه شنبه، ایران به اوپک نامه‌ای نوشت و اعلام کرد که از عربستان سعودی می‌خواهد که تولید نفت را تا یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این مقدار خیلی بیشتر از مقدار پیشنهادی عربستان بود.

یژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران که سه‌شنبه ۲۹ نوامبر / ۹ آذر برای شرکت در اجلاس اوپک وارد وین شد، در بدو ورود از آمادگی ایران برای حفظ تولید نفت خود در سطحی که آخرین اجلاس فوق‌العاده اوپک در اواخر ماه سپتامبر (مهرماه) در الجزیره تعیین کرده بود، سخن گفت.

زنگنه درباره همکاری ایران برای اجرای برنامه کاهش تولید اوپک گفت: «ما سطح تولیدی را که در الجزایر درباره آن تصمیم گرفتیم، تغییر نمی‎دهیم.»

اما لحن گفت‌وگوها روز چهارشنبه عوض شد. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته که به این مذاکرات خوش‌بین است و از ایران برای کاهش تولید تقاضایی نشده است.

توافق اولیه در زمینه کاهش تولید نفت در الجزایر انجام شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016