پنجشنبه 18 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بودجه نظامی ایران به بیش از ۲۲ میلیارد دلار رسید، دو برابر شدن بودجه سپاه

3655534.jpg

- بودجه نهادهای نظامی در دولت یازدهم بیش از 80 درصد افزایش یافته

- بودجه سپاه نسبت به دو سال پیش دو برابر شده و به 22 هزار و 245 میلیارد تومان رسیده

کیهان لندن

هفته گذشته حسن روحانی بودجه سال ۱۳۹۶ را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، با اعلام جزئیات ارقام، مشخص شده بودجه نهادهای نظامی در دولت یازدهم بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش کیهان لندن، بودجه نظامی ایران در سال ۹۶ به بیش از ۴۲ هزار میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان رسیده است.

در این میان بیشترین سهم از بودجه نظامی به سپاه پاسداران رسیده، رقمی معادل ۲۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان که دو برابر بودجه سال ۹۳ سپاه است و حدود هفت‌هزار میلیاردی تومان نسبت به سال ۹۵ افزایش دارد. (بودجه نظامی ایران از صفحه ۵۸ لایحه کل بودجه)

به این ترتیب بودجه سپاه پاسداران ۶۳ درصد افزایش داشته که خود گواه هزینه‌های جنگ سوریه برای این تشکیلات نظامی است. حدوداً از آغاز جنگ سوریه، ایران ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه‌های سپاه را افزایش داده است.

اما بودجه سایر بخش‌های نظامی نیز افزایش زیادی یافته است. بودجه سازمان بسیج در مقایسه با سال ۹۳ که دولت یازدهم برای نخستین بار لایحه بودجه را تدوین کرد ۸۴٫۲ درصد بیشتر شده است. اعتبار پیش‌بینی شده برای بسیج در لایحه امسال یک هزار و۱۵۵ میلیارد تومان است.

بودجه سال ۹۶ ستاد مشترک کل نیروهای با افزایش حدود ۵۰ درصدی از دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان به سه هزار و ۲۱ میلیارد تومان رسیده است. این یعنی افزایش بیش از ۱۰۷ درصدی بودجه این ارگان نسبت به سال ۹۳٫



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بودجه ارتش نسبت به سال قبل ۱٫۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این یعنی رشد ۵۲٫۱ درصدی به نسبت سال ۹۳٫

بررسی کلی بودجه علنی نهادهای نظامی نشان می‌دهد اعتبار اختصاص یافته به این چهار نهاد نظامی ۸۶٫۱ درصد افزایش یافته است.

1970413_836.jpg
جدول چهار ساله بودجه نظامی ایران به تفکیک بسیج، ارتش و سپاه پاسداران

سال گذشته پنج نهاد نظامی بسیج، ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح، ستاد مشترک ارتش، ستاد مشترک سپاه پاسداران و وزارت دفاع ۲۰ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان دریافت کردند.

بودجه سال ۹۶ در مجموع ۱۲۰هزار میلیارد تومان برای هزینه منابع عمومی و ۶۲ هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. بودجه نظامی در سال ۹۵ حدود ۱۲ میلیارد دلار بود، حالا با افزایش ۸۰ درصدی و همینطور با در در نظر گرفتن دلار ۳۳۰۰ تومان در بودجه امسال این رقم به بیش ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016