شنبه 20 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
29 آذر» پیمان عارف به دادسرای اوین احضار شد
پرخواننده ترین ها

بازداشت پیمان عارف پناهنده ایرانی توسط نیروهای امنیتی ترکیه

aref1.jpg
رادیو زمانه: پلیس ضدتروریسم ترکیه در آنکارا شبانه پیمان عارف را بازداشت کرد. سمیرا جمشیدی، همسر پیمان عارف حضور شبانه نیروهای امنیتی را زنده از طریق فیس‌بوک پخش کرد.

بر اساس اخباری که از طریق ویدئوی زنده فیس‌بوک سمیرا جمشیدی منتشر شد، نیروهای امنیتی چندین ساعت در برابر خانه پیمان عارف حضور داشتند و در نهایت با ارائه حکم کتبی او را بازداشت کردند.

آنها ابتدا بدون داشتن حکم جلب کتبی وارد ساختمان آپارتمان او در آنکارا شدند و به دلیل مقاومت عارف و جمشیدی و بازنکردن در خانه، وادار به درخواست شبانه حکم مکتوب از دادستانی آنکارا شدند. آنها که از پلیس ضدتروریسم بودند، ساعت یک بامداد برای دستگیری آمدند و بنا به اظهارات شنیده‌شده در ویدئو، به او اتهام طرفداری از «تروریست‌های گولنیست» زده‌اند. پیمان عارف تمام اتهامات را تکذیب کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیمان عارف، فعال دانشجویی و روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق ایرانی است. او همچنین به دلیل فعالیت‌هایش از حق ادامه تحصیل در ایران محروم شده‌بود. او به عنوان پناهنده در آنکارا حضور دارد.

عارف و جمشیدی در این ویدئو از فعالان سیاسی و سازمان‌های بین‌المللی خواستند تا برای جلوگیری از این اقدام دست به کار شوند.

بنا به گفته سمیرا جمشیدی، آنها با پلیس آنکارا تماس گرفته‌بودند اما جوابی نگرفتند. او اعلام کرد که ظاهراً تماس‌هایی با اینترپل در مورد این دستگیری شبانه برقرار شد.

نیروهای امنیتی با سگ‌های مخصوص حاضر شده‌بودند. همسایگان نیز نسبت به حضور آنها اعتراض می‌کردند. با طولانی‌تر شدن بازداشت، به تعداد مأموران امنیتی افزوده شد. زمانی که مأموران برای شکستن در اقدام کردند، پیمان عارف خواستار اطلاع از حکم بازداشت شد و دستور کتبی بازداشت از سوی پلیس امنیت ترکیه توسط مدیر ساختمان و از پشت در برای او خوانده‌شد. پیمان عارف در پی شنیدن حکم در را به روی نیروهای امنیتی باز کرد.

سمیرا جمشیدی در تمام مدت به پخش زنده این اتفاقات از طریق پروفایل فیس‌بوک خود مشغول بود. بیش از یک‌هزار نفر همزمان در حال مشاهده آخرین صحنه‌های بازداشت پیمان عارف بودند.

جمشیدی پس از خروج عارف فریادکنان گفت که او را در عین ضرب‌و‌شتم بازداشت کرده‌اند. او ادعا کرد که تیم ایرانی همکار با سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) مسئول این بازداشت است و گفت که پیشتر در پروفایل اینستاگرام خود پیام‌های تهدیدآمیز دریافت کرده‌است.

پیمان عارف نیز در پروفایل خود از یک شهروند ایرانی به اسم «ا. ش.» به عنوان یکی از عاملان بازداشت نام برده‌است. جستجو در گوگل نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۱ در وب‌سایتی برای پناهجویان ایران و افغان از فردی به همین نام به عنوان یک عضو وزارت اطلاعات ایران در ترکیه نام برده‌ شده‌است. این اطلاعات قابل تأیید نیست و هیچ مرجع معتبری در این زمینه اظهار نظر نکرده‌است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016