سه شنبه 30 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روسیه، ایران و ترکیه: آماده‌ایم برای صلح در سوریه میانجیگری کنیم

سه کشور بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و ادامه جنگ با داعش و «النصره» تاکید دارند و می‌گویند گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد باید از حلب شرقی خارج شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زمانه ـ روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر (۳۰ آذر) وزرای خارجه و دفاع روسیه، ایران و ترکیه در نشستی در مسکو باهم به گفت‌وگو پرداختند و در بیانیه‌ای سه‌جانبه اعلام کردند که آماده‌اند تا برای صلح سوریه میانجیگری کنند.

آنها در پایان این نشست بیانیه‌ای مشترک را که به آن عنوان «بیانیه مسکو» داده‌اند، خواندند. موضوع «بیانیه مسکو» همکاری سه کشور برای ممکن شدن صلح در سوریه است، اما بیانیه همچنین بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و ادامه جنگ با گروه «دولت اسلامی» (داعش) و «النصره» تاکید دارد.

در حوزه ادامه جنگ سه کشور توافق کردند که بین گروه‌های اسلام‌گرای افراطی مانند گروه «دولت اسلامی» (داعش) و «النصره» و دیگر گروه‌های مسلح درگیر در جنگ سوریه تفکیک ایجاد کنند.

بیانیه ضمن اینکه ادامه جنگ با داعش و «النصره» را تضمین می‌کند، موضع ایران و روسیه را در مورد دیگر گروه‌های مسلح درگیر در جنگ سوریه که مخالف بشار اسد هستند، همچنان در ابهام باقی گذاشته است. ایران و روسیه در طی جنگ داخلی سوریه بارها به گروه های شبه‌نظامی مخالف حکومت بشار اسد، با این عنوان که این گروه‌ها «تروریست هستند» حمله نظامی کرده‌اند.

ایران و ترکیه و روسیه در مورد گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد که در حلب شرقی مستقر هستند، به این توافق رسیدند که «عزیمت سازمان‌یافته» آنها باید فراهم شود. اما بیانیه مشخص نکرده که این مخالفان به کجا باید بروند.

در حوزه تلاش برای صلح، نجات غیرنظامیان درگیر در جنگ و کمک‌های بشردوستانه، ایران، روسیه و ترکیه اعلام کردند که منازعه سوریه راه‌حل نظامی ندارد، آتش‌بس لازم است و دسترسی نیروهای امدادگر به غیرنظامیان و جابجایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه باید ممکن شود.

آنها تعهد کردند که در حلب شرقی موجبات تخلیه غیرنظامیان را فراهم کنند. وزرای خارجه سه کشور ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند به تخلیه نسبی غیرنظامیان از فوعه، کفریا، زبدانی و مضایا نیز کمک کنند.

تأکید اجرای قطعنامه ایجاد دولت انتقالی

ایران، روسیه و ترکیه ابراز آمادگی کرده‌اند که در مذاکرات صلح سوریه بین دولت سوریه و مخالفان حکومت بشار اسد، نقش ایفا کنند. آنها از دیگر کشورهای درگیر در جنگ سوریه هم دعوت کرده‌اند که همین کار را کنند.

موضع سه دولت در این بیانیه در مورد حکومت بشار اسد بدون آوردن اسم بشار بیان شده است. آنها گفته‌اند که «از حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به‌عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیرفرقه‌ای و دمکراتیک» دفاع می‌کنند.

قطعنامه ۲۲۵۴ و شورای امنیت سازمان ملل در متن «بیانیه مسکو» آمده است و سه کشور متعهد شده‌اند که برای اجرایی شدن این قطعنامه باهم همکاری کنند.

قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت به دنبال راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ سوریه است و تشکیل دولت انتقالی را تا شش ماه و برگزاری انتخابات را ۱۸ ماه پس از آن در نظر گرفته است.

قطعنامه فرآیند سیاسی را به کمک سازمان ملل، برای رسیدن به یک «حاکمیت معتبر، فراگیر و غیرقومیتی» و یک جدول زمانی برای تدوین قانون اساسی جدید پیشنهاد می‌کند.

این قطعنامه از مخالفان بشار اسد خواسته است که درخواست‌های خود را به گونه‌ای بیان کنند که قابل اجرا باشند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل که همه به قطعنامه ۲۲۵۴ رای مثبت داده‌اند، برنامه ریخته‌اند که ظرف ۱۸ ماه، انتخابات‌‌های آزاد و عادلانه، منطبق با قانون اساسی جدید سوریه را که استانداردهای بین‌المللی است و با حضور تمام مردم سوریه برگزار کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016