شنبه 4 دی 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی اسرائیل با رای ممتنع آمریکا

000_Was8947235.jpg
رادیو زمانه: شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطع‌نامه‌ای خواهان توقف شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری شد. برخلاف انتظار، ایالات متحده آمریکا این‌بار قطع‌نامه شورای امنیت را وتو نکرد و به آن رأی ممتنع داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای مالزی، سنگال، نیوزلند و ونزوئلا پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل را تهیه کرده بودند.

چهارشنبه، ۲۱ دسامبر، مصر پیش‌نویس این قطع‌نامه را تقدیم شورای امنیت کرده بود و قرار بود که پنجشنبه ۲۲ دسامبر به رأی گذاشته شود، اما مصر قطع‌نامه را پس گرفت. گفته شده بود که اسرائیل به مصر فشار آوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شامگاه گذشته دولت اسراییل با دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا تماس گرفته بود تا او به دولت باراک اوباما فشار بیاورد و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره محکوم کردن فعالیت‌های شهرک‌سازی اسراییل را وتو کند. خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که ترامپ، تلفنی با رییس جمهوی مصر، عبدالفتاح سیسی تماس گرفته تا درباره این رأی‌گیری در شورای امنیت گفت‌وگو کند. اما این تلاش‌ها بی‌ثمر ماند و سرانجام رأی‌گیری برگزار شد.

قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته و از این اقدام دولت اسرائیل به عنوان مانعی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در قالب دو دولت مستقل یاد کرده است.

جامعه بین‌المللی شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را سال‌هاست که محکوم می‌کند. در سال ۲۰۱۱ ایالات متحده آمریکا قظع‌نامه شورای امنیت در محکوم کردن شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را وتو کرده بود. استدلال امریکا در آن زمان این بود که چنین قطع‌نامه‌ای مذاکرات صلح در خاورمیانه را به مخاطره می‌اندازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016