دوشنبه 6 دی 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دیدار 'دلجویانه' نمایندگان مجلس ایران با ظریف

بی بی سی - شماری از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران بعد از جنجال‌های اخیر درباره انتشار سخنان "محرمانه" وزیر خارجه٬ به دیدار محمدجواد ظریف رفته‌اند.

این دیدار یکشنبه شب٬ پنجم آذرماه در دفتر وزیر خارجه ایران برگزار شده است. دیداری که خبرگزاری مهر از آن به عنوان دیدار "دلجویی" نام برده است.

جنجال‌ها زمانی بالا گرفت که بعد از برگزاری یک نشست محرمانه میان وزیر خارجه ایران و اعضای کمیسیون امنیت ملی٬ جواد کریمی قدوسی٬ نماینده‌‌ای در آن جلسه حضور نداشت٬ نسخه‌ای از سخنان منسوب به وزیر خارجه را میان نمایندگان توزیع کرد. در این نسخه گفته شده بود که آقای ظریف به "اشتباه" خود در قضیه برجام "اعتراف" کرده است. اما وزارت خارجه ایران این سخنان را تحریف شده و دروغ خواند.

_93138679_whatsubject.jpg
تصویری که ایسنا از نشست نمایندگان مجلس ایران با وزیر خارجه منتشر کرده است

دیروز٬ یکشنبه پنجم دی‌ماه٬ متن سخنان آقای ظریف که به گفته نمایندگان از روی نوار جلسه پیاده شده بود٬ در جمع شماری از نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.

براساس متن توزیع شده که ۱۲ نماینده کمیسیون امنیت ملی محتوای آن را تایید کرده‌اند٬ آقای ظریف درباره کل توافق هسته‌ای برجام ابراز تاسف و اشتباه نکرده است بلکه فقط در زمینه تصویب قانون تحریم‌های ده ساله ایران و گوش دادن به "قول" جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا گفته است: "بر اساس توافقی که کردیم٬ ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق، آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می‌پذیرم من اشتباه کردم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بعد از بررسی سخنان آقای ظریف که از روی نوار پیاده شده بود٬ نمایندگان به تعبیر علاالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ برای تاکید بر همکاری بیشتر مجلس و وزارت خارجه به دفتر محمدجواد ظریف رفتند.

آقای بروجردی از این اتفاق ابراز تاسف کرد و کار آقای کریمی قدوسی را "رفتارهای غیراصولی" و "خارج از ضوابط مصوب کمیسیون" توصیف کرد.

آقای بروجردی پیش‌تر هم ابراز نگرانی کرده بود که این موضوع باعث ایجاد بی‌اعتمادی و قطع رابطه وزارت خارجه با کمیسیون امنیت ملی مجلس شود.

به گفته او٬ نمایندگانی مانند آقای کریمی قدوسی معتقد هستند که مجلس هیچ نکته محرمانه‌ای با مردم ندارد و باید مردم را در جریان همه امور بگذارد.

علیرضا رحیمی٬ یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در گفت‌وگویی با ایسنا دیدار نمایندگان با آقای ظریف را جلسه‌ای "فوری" برای "ابراز تاسف" و تاکید بر تعامل بیشتر با وزیر خارجه توصیف کرده است.

'فایل صدا را منتشر کنید'

خبرگزاری مهر گزارش داده که شماری از نمایندگان مجلس که در جلسه کمیسیون امنیت ملی نبوده‌اند در نامه‌ای به علی لاریجانی از او خواسته‌اند که فایل صدای سخنان آقای ظریف در آن جلسه جنجالی را منتشر کند.

حسن قشقاوی٬ معاون پارلمانی وزارت خارجه ایران٬ با انتقاد از افشای سخنان "تحریف شده" وزیر گفته است که سپاه و نهادهای اطلاعاتی باید درباره محرمانه بودن یا نبودن این سخنان تصمیم بگیرند نه نماینده مجلس.

او این اطلاعات را "اسرار محرمانه نظام" خوانده و گفته با نقل این سخنان "طرف خارجی هم آن را می‌شنود."

بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت خارجه ایران هم اقدام آقای کریمی قدوسی را "غیرقانونی و غیرشرعی" و "خلاف امنیت ملی" ایران توصیف کرده است.

آقای قاسمی گفته است: انتشار این سخنان٬ که وزارت خارجه به دلایلی کاملا روشن قادر به تایید صحت و سقم آنها یا ارائه توضیحات بیشتر نیست٬ گرا دادن واطلاع‌رسانی به آمریکا از تاکتیک‌های مذاکراتی کشور است و می‌تواند موضع مذاکراتی جمهوری اسلامی را در مقابل حرکت‌های آتی آمریکا تضعیف کند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016