سه شنبه 7 دی 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"نامه به ترامپ خطا و خیانت ملی"، اصلاح‌طلبان نامه مخالفین خارج‌نشین را محکوم کردند

1965777_Page__2.jpg

سایت دیپلماسی ایرانی - تهران

انتشار نامه ۳۰ نفر از مخالفان نظام به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای تجدیدنظر در توافق هسته ای و وضع تحریم های جدید علیه ایران علاوه بر کاربران شبکه های اجتماعی، از سوی اصلاح طلبان و حتی فعالان سیاسی خارج از کشور نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دوره اصلاحات: اقدام این ٣٠ نفر در راستای کمک به جریان دلواپس داخلی است. اصلاح طلبان برجام را عمل دیپلماتیکی ارزیابی می کنند که قرار است به کمک آن مشکلات حل شود؛ اما آن هایی که در خارج از کشور به دنبال مشکل تراشی برای کشور هستند و ازجمله این ٣٠ نفر تلاششان این است که برجام را ناکارآمد جلوه بدهند، مشابه همان کاری که دلواپسان در داخل کشور انجام می دهند. جریان اصلاحات معتقد است که تحقق برجام یک توافق عقلایی بوده که نه صد درصد اما تا حدود زیادی منافع ملی را تأمین کرده است. در چنین شرایطی این ٣٠ نفر خارج نشین، به کمک دلواپسان آمده و تلاش می کنند تا این توافق لغو شود. بر همین اساس جریان دلواپس داخلی که در تعارض با دولت هستند و برجام را زیر سؤال می برند، مراقب باشند با وطن فروشان خارج نشین هم صدا نشوند. ممکن است دلواپسان با دولت مشکل داشته باشند؛ اما مواظب باشند با این ٣٠ نفری که اصل موجودیت نظام و ایران را قبول ندارند هم صدا نشوند.

حمیدرضا جلایی پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی: من اصلاح طلبم و دموکراسی را راه نجات ایران می دانم و در این مسیر از هر نوع فعالیت مدنی و قانونی و زندان رفتن هم دریغ نمی کنم، ولی اگر کشور ایران و جان و امنیت ایرانیان به خطر بیفتد، به عنوان تنها مردی که از یک خانواده شهید باقی مانده زیر فرماندهی آیت الله خامنه ای به جبهه می روم.

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات: اقدام این ٣٠ نفر چیزی جز خیانت نام ندارد. مواضع براندازانه و ضد نظام این جریان که این ٣٠ نفر هم شامل آن ها می شوند، روشن است و خط فاصله اصلاح طلبان با این گروه نیازی به اثبات ندارد. آنچه رهبری جریان اصلاحات اعلام کرده مسیر حرکت اصلاحات را روشن کرده که جز از مسیر قانون اساسی و اتکا نکردن به نیروهای خارج نشین نمی گذرد. جریان اصلاحات هر کجا که لازم بوده به دفاع از کیان ایران و نظام اسلامی بلند شده است. عموم رزمنده هایی که در جریان جنگ ایران و عراق برای دفاع از کشور رفتند جزء این جریان هستند؛ بنابراین هرگونه نسبت برقرار کردن بین آن ٣٠ نفر و جریان اصلاحات، دست وپازدن یک جریان شکست خورده است که با هر سازی که خارجی ها برای آن کوک می کنند، هم صدا می شود. شهید مطهری قبلاً گفته بود کمونیسم و لیبرالیسم دو تیغه قیچی برای نظام هستند، اکنون هم خارج نشین برانداز و دلواپس داخلی دولبه قیچی هستند که برای ضربه زدن به ایران به حرکت درمی آیند.

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی: جریان اصلاحات با هرگونه جریان برانداز و کسانی که عَلَم مخالفت با ایران را برداشته اند، مخالف است و موضع آن در برابر این جریان ها روشن است. مسیر اصلاح طلبی از معبر قانون اساسی می گذرد. با توجه به این رویکرد، هیچ نوع رفتاری که به منافع ملی آسیب برساند یا موجب تضعیف آن شود، نسبتی با جریان اصلاح طلبی ندارد. جریان اصلاحات با وجود این در چند سال گذشته، با بی مهری فراوان مواجه شده است. با این حال این جریان در جهت تأمین منافع ملی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است؛ اما با وجود تأکید رهبری مبنی بر جذب حداکثری، خطی تلاش می کند این جریان اصیل را که یکی از بال های نظام جمهوری اسلامی است، به براندازی متهم کند. همین واکنش ها در یک روز گذشته مرز ها را با جریان خارج نشین روشن می کند. باید برای کسانی که خود را ایرانی می دانند؛ اما دست به نگارش چنین نامه ای زده اند تأسف خورد، این افراد جز دشمنی با کشور و مردم و منافع ملی مطلب دیگری را دنبال نمی کنند.

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس جمهور اصلاحات: درست روزهایی که آقای ترامپ منتظر نشستن روی صندلی کاخ سفید است و همه نگران برهم خوردن برجام و آسیب دیدن ملت ایران هستند و حتی خانم موگرینی هم دست به کار شده که نگذارد دوباره تحریم ها و جنگ سرد هسته ای برگردد و آقای اوباما هم به این نتیجه رسیده که باید اسراییل را گوشمالی کند، ٣٠ نفر از ایرانیان خارج نشین به ترامپ نامه نوشته اند که وقت فشار روی ایران است و وقت ادامه تحریم ها. این کار خیانت به ملت ایران است. گرگ هم گوشت همجنس خود را نمی خورد. هر کسی هر جوری و هر جایی می خواهد زندگی کند، اما تشویق آدم تندخویی مثل ترامپ به سخت گرفتن بر ملت ایران، جنایت ملی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمدرضا جلایی پور، فعال سیاسی اصلاح طلب: نامهٔ رقت انگیز و پرگاف سی نفر به ترامپ در چند رسانهٔ راست افراطی آمریکا و چند سایت فارسی زبان منتشر شد، اما هنوز ندیده ام پاسخ و واکنش های متنوع و وسیع هزاران ایرانی به آن در شبکه های اجتماعی (که اهمیت خبری و سیاسی - اجتماعی بسیار بیشتری از اصل انتشار آن نامهٔ کم وزن دارد) در رسانه های انگلیسی و فارسی بازتاب مناسبی پیداکرده باشد. امید که روزنامه نگاران رسانه های تأثیرگذار انگلیسی و فارسی در شکار و بازتاب خبر محکومیت گسترده و خودجوش این نامه توسط هزاران ایرانی سرعت بیشتری داشته باشند.

ابراهیم نبوی، روزنامه نگار مقیم خارج از کشور: نوشتن این نامه کمال بلاهت و خطای سیاسی است. از بسیاری و در واقع اکثریت امضاکنندگان نامه بعید نمی دانستم که چنین رفتار نابالغی از خود بروز دهند، اما همان چند انسان شریفی هم که در این جمع بودند نباید چنین خطایی می کردند. من بطور جدی از آن دوستان می خواهم که یک بار دیگر نامه شان را بخوانند و از مردم ایران و انسان های معقول در جهان عذرخواهی کنند و دیگر چنین خطاهای عظیمی نکنند. این شوخی از آن شوخی ها نیست، که بعدا کسی بگوید آقا نگه دار، این راه به پرتگاه بدنامی بدی ختم می شود.

علی علیزاده، کارشناس بی بی سی: با جنتی و مصباح زیر یک سقف زندگی می کنیم ولی با اپوزیسیون خائن به وطن نه.

عباس سلیمی نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران: این ها به نوعی به رئیس جمهور جدید آمریکا می گویند ما هم همراه هستیم. پیام نگارش چنین نامه ای این می تواند باشد که ما را هم از بودجه و امکانات ضدایرانی بهره مند کنید. متاسفانه از نعمت مخالف فهیم محروم هستیم. عدم وجود عنصر مخالف فهیم هرچند که مخالفت آن اساسی و جدی باشد، خسران بزرگی است. کسانی که این نامه را نوشتند اساسا مخالف نیستند، بلکه معاند مردم ایران هستند؛ چرا که وقتی درخواست تحریم مردم ایران را از رئیس جمهور آمریکا می خواهند عملا درخواست این را می کنند که مثلا فروش هواپیمای سالم یا فروش دارو و امثال آن را برای ایرانیان تحریم کنند. تحریم برای مردم خطر ایجاد می کند و نوشتن چنین نامه ای در حقیقت اقدامی در ضدیت با مردم ایران محسوب می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016