جمعه 10 دی 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

حسین کروبی: برخی می‌خواهند از طریق مخدوش کردن سوابق انقلابی یاران امام خود را بالا بکشند

حسین کروبی، فرزند حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی کروبی، در واکنش به سخنان تریبون‌دارانی که با عصبانیت از درخواست‌های فراگیر رفع حصر، درخواست اعدام رهبران محصور جنبش سبز مردم ایران را دارند، می‌گوید که همانطور که بارها اعلام شده است پدرش آماده محاکمه است اما بحث آن است که احکام باید از سوی دستگاه قضایی و مراجع عالی‌رتبه اعلام شود.

FE79966E-4C92-4CE7-9A01-A2ED957447E0-1689-000007E76B0929B1_tmp.png

او صدور حکم اعدام از تریبون‌های رسمی کشور را بدون آنکه قوه قضاییه ورود کند و دادگاه برگزار شود دور از انصاف و غیرقانونی می‌داند و می‌کند: حتی در رژیم گذشته هم که نواب صفوی با ترور رزم آرا که راه را برای ملی شدن نفت هموار کرد، دادگاهی تشکیل دادند و بعد او را به ناحق به اعدام محکوم کردند. انتظار داریم که دادگاهی تشکیل و حکمی داده شود، بعد آقایان اظهار نظر کنند.

به گزارش کلمه، حسین کروبی با بیان اینکه عده‌ای، با حرف‌هایی که می‌زنند، سعی می‌کنند، سوابق خود را پر رنگ‌تر و انقلابی‌تر نشان دهند اما واقعاً سهمی در انقلاب نداشته‌اند، می‌گوید: یک فردی که الان به جایی رسیده و در یکی از تریبون‌های مؤثر نظام را در اختیار دارد، مهم‌ترین کارش در انقلاب این بود که وقتی شبانه برخی انقلابیون عکس‌های امام راحل را می‌چسباندند، او از حجره‌اش خارج می‌شد و عکس‌های امام (ره) را پاره می‌کرد و به جایش عکس‌های شریعتمداری را می‌چسباند.

به گفته فرزند ارشد مهدی کروبی امروز بسیاری از افراد خود را انقلابی‌تر نمایش می‌دهند و تلاش می‌کنند از طریق مخدوش کردن سوابق انقلابی یاران نزدیک امام خمینی خودشان را بالاتر بکشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفت‌و‌گوی فرزند کروبی با «امید ایرانیان» در ادامه می‌آید:

اخیراً اظهار نظرهایی شده، مبنی بر آنکه آقای کروبی باید اعدام شود. آیا این مطلب را به آقای کروبی منتقل کرده‌اید؟

بله ما اخبار را شنیده‌ایم و اتفاقاً به ایشان هم اخبار را منتقل کرده‌ایم. پدرم هم همان حرف سابق را تکرار کردند و گفتند که من شخصاً بارها گفته‌ام که برای محاکمه آماده هستم و این خواسته‌شان را حتی به گوش رئیس جمهور هم رساندند و به ایشان در این زمینه نامه نوشتند. بنابراین مطلبی که عنوان شده، حرفی است که پدرم، مدت‌هاست می‌گوید و اصرار دارد که زمینه محاکمه‌اش فراهم شود. اما بحث ما این است که حکم اعدام باید از سوی دستگاه قضایی و مراجع عالی رتبه اعلام شود. اینکه در تریبون‌های رسمی کشور، افراد حکم اعدام صادر کنند، آن هم درحالی که هنوز قوه قضائیه نه دادگاهی برگزار کرده و نه حکمی داده، دور از انصاف و حتی غیر قانونی است. ما همین جا هم اعلام می‌کنیم که حکمی که توسط دادگاه و قاضی تعیین شود، مورد قبول است ولی اظهار نظرهای شخصی مبنی بر اینکه کروبی باید اعدام شود را چون در هیچ دادگاهی این موضوع رسیدگی نشده است، قبول نداریم. حتی در رژیم گذشته هم که نواب صفوی با ترور رزم آرا که راه را برای ملی شدن نفت هموار کرد، دادگاهی تشکیل دادند و بعد او را به ناحق به اعدام محکوم کردند. انتظار داریم که دادگاهی تشکیل و حکمی داده شود، بعد آقایان اظهار نظر کنند.

آیا در این باره تصمیم گیری خاصی شده و یا اینکه از سوی قوه قضائیه برای برگزاری دادگاه، اعلام آمادگی شده است؟

همان طور که گفتم نه. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما هم اتفاقاً از این همه هجمه تعجب کردیم. در برخی برهه‌های حساس تاریخی و در ماه‌هایی چون دی ماه، ما باید تلاش کنیم که فضای جامعه را آرام نگه داریم نه اینکه با برخی حرف‌ها تنش ایجاد کنیم. الان فضای کشور آرام است و نیازی به شوک وارد کردن، ندارد. حرف‌هایی که بعضاً زده می‌شود، موجب ایجاد تنش و نا آرام شدن فضا می‌شود. عده‌ای، با حرف‌هایی که می‌زنند، سعی می‌کنند، سوابق خود را پر رنگ‌تر و انقلابی‌تر نشان دهند. این در حالی است که برخی واقعاً سهمی در انقلاب نداشته‌اند. پدرم به نقل از آقای کرباسچی تعریف می‌کند که یک فردی که الان به جایی رسیده و در یکی از تیریبون های مؤثر نظام را در اختیار دارد، مهم‌ترین کارش در انقلاب این بود که وقتی شبانه برخی انقلابیون عکس‌های امام راحل را می‌چسباندند، او از حجره‌اش خارج می‌شد و عکس‌های امام (ره) را پاره می‌کرد و به جایش عکس‌های شریعتمداری را می‌چسباند. امروز بسیاری از افراد خود را انقلابی‌تر نمایش می‌دهند و تلاش می‌کنند از طریق مخدوش کردن سوابق انقلابی یاران نزدیک امام خمینی خودشان را بالاتر بکشند.

ایشان از دبیرکلی اعتماد ملی هم استعفا کرده‌اند. چرایی‌اش را توضیح داده‌اند اما آیا قبلش در این باره صحبتی و یا بحثی شده بود که منجر به این تصمیم شود؟

پدرم همیشه به منافع ملی پایبند بوده و بر این اساس همیشه تصمیم‌گیری کرده و منافع ملی را در اولویت کارهایش گذاشته است. الان هم مصلحت حزب را اینطور دیدند.

حال جسمی ایشان چه طور است؟

حالشان که بد نیست ولی باید استراحت کنند. الان در سه نوبت و هر نوبت بیست دقیقه می‌توانند پیاده روی کنند و باقی را هم استراحت می‌کنند و دراز می‌کشند. چون پزشک توصیه کرده است که نباید بنشینند.

نیازی به درمان ندارند؟

نه. باید رعایت و استراحت کنند و پیاده روی‌شان را انجام دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016