شنبه 11 دی 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جنجال بر سر خبر تدریس زبان فارسی در مدارس عراق

dab50e22.jpg
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با عبدالرزاق العیسی، وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

اباذری در سخنانش به بیان برخی نقاط همکاری میان دو کشور در زمینه‌های علمی دانشگاهی پرداخت.

در این دیدار همچنین موضوعاتی از قبیل تشکیل کمیته مشترک فناوری میان دو کشور، برگزاری دوره‌های زبان فارسی ویژه دانشجویان عراقی توسط رایزنی فرهنگی کشورمان، راه‌اندازی شعبه دانشگاه‌های ایرانی در کشور عراق، اعطای فرصت‌های مطالعاتی به اساتید عراقی، اجرای تفاهمنامه‌های همکاری دانشگاهی و ... از سوی رایزن فرهنگی کشورمان مطرح و مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش آژانس ايران خبر، اظهارات وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در این کشور، كه خواستار تمرکز زدایی آموزش زبان فارسی از شهر بغداد و آموزش این زبان در سراسر عراق شده بود، با واکنشی جنجالی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها روبه رو شد تا جایی که سخنگوى اين وزارتخانه مجبور در بيانيه‌اى صحت اين خبر را تكذيب كند.

خبرگزارى رسمى ايران "ایرنا" ديروز پنج‌شنبه گزارش داده بود كه عبدالرزاق العیسی در دیدار با غلامرضا اباذری، درباره موضوع برگزاری دوره‌های زبان فارسی در کشور عراق، خواستار عدم تمرکز این دوره‌ها در بغداد و برگزاری آن در سایر نقاط کشور از جمله استان‌های جنوبی عراق شد".

اما حیدر العبودی، سخنگوی وزارت آموزش عالی عراق، در گفت و گو با وبسايت " السومریه نیوز" گفت: «وزارت آموزش عالی، برنامه‌ای برای آموزش زبان فارسی در عراق ندارد».

العبودی افزود: «نه وزیر و نه وزارتخانه، رویکردی در این زمینه ندارند و ما با همۀ مسائل مربوط به زبان، بر اساس چارچوب‌هایی که توسط مؤسسات دانشگاهی ارائه می‌شود تعامل می‌کنیم. زبان فارسی و سایر زبان‌ها صرفا در دانشکده‌های زبان در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند».

زبان اکثریت مردم عراق عربی است، زبان کُردی دومین زبان و ترکمنی در جایگاه سوم قرار دارد، همچنین اقلیت‌های سامی‌تبار آشوری، کلدانی و مندایی که از ساکنان اصلی عراق به شمار می‌روند به زبان‌های ویژه خود که زبان‌های تاریخی عراق هستند سخن می‌گویند.

زبان فارسی بیشتر در میان ایرانی‌تباران عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثر آنها تبعه ایران هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016