پنجشنبه 30 دی 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش یک سال و نیم قبل رادیو «همسفر» سوئد درباره خطر فروریزش ساختمان پلاسکو

این گزارش در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶ اوت ۲۰۱۵) در وب سایت رادیو «همسفر» سوئد منتشر شده بود.

گزارش دریافتی : با وقوع چند زمین‌لرزه در جوادآباد ورامین استان تهران، سازمان امداد و نجات هلال احمر برای ساعاتی وضعیت را در سمنان زرد و در تهران نارنجی اعلام کرد. این زمین لرزه هشداری قدیمی را برای ساکنان تهران یادآوری نمود. هشداری که یادآور این نکته بود که تهران بر روی یکی از فعالترین گسل های جهان قرار دارد. خطری که بارها توسط مسئولین مختلف یادآوری ولی هیچگاه جدی گرفته نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این روزها با داغ شدن بحث زلزله احتمالی تهران، خطر فروریزش نمای فلزی قدیمی ترین ساختمان بلند تهران بر اثر کوچکترین زلزله ای باز بر سر زبان ها افتاده است. نمای فلزی ساختمان پلاسکو واقع در چهارراه استانبول پس از قریب به ۵۵ سال بدون هیچ گونه بازسازی و مرمت و نوسازی این روزها جزو خطرناک ترین بناهای سست تهران به شمار می رود. ساختمانی که هر چندبنایی بسیار محکم و استوار دارد ولی نمای فلزی خارجی آن به علت عدم نگهداری مناسب دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شدیدی شده است.

به همین منظور کارشناسان بارها خطر فروریزش این چهارچوب فلزی را در صورت وقوع حتی یک زلزله کم شدت، درصورت عدم جوشکاری و بازسازی مجدد به مسئولین ساختمان یادآور شده اند. همجواری این ساختمان با سفارت ترکیه به این خطر فروریزش می تواند حتی بعد امنیتی نیز بدهد. زیرا در صورت سقوط هزاران تن آهن سست نمایه این ساختمان صدمه دیدن ساختمان مرکزی سفارت ترکیه و حتی آلمان غیر قابل اجتناب خواهد بود. با تمام این تفاسیر صاحب اصلی این بنا یعنی بنیاد مستضعفان سالهاست که به علت بهای زیاد این بازسازی از زیر این مسئولیت شانه خالی می نمایند و این در حالیست که بنیاد مستضعفان سالانه مبالغ هنگفتی را از نقل و انتقالات خرید و اجاره و رهن ملکی مستاجران این ساختمان بزرگ عاید می گردد و شنیده ها حاکی از آنست که این بنیاد برای تعمیرات اساسی داخلی ساختمان و حتی نگهداری و اداره آن کمترین هزینه ای را پرداخت نمی نماید و تمام این هزینه ها بر دوش کسبه این ساختمان می باشد.

شایان ذکر است که این ساختمان در سال ۱۳۴۱ و در ۱۶ طبقه و متراژ تقریبی زیربنای ۲۹ هزار متر مربع توسط مهندسان خارجی با سرمایه گذاری حبیب القانیان بنا گشته است که پس از انقلاب اسلامی توسط بنیاد مستضعفان مصادره شد.در حال حاضر،ساختمان پلاسکو معروفترین ساختمان توزیع انواع پوشاک،بویژه پوشاک مردانه است و لباس فروشان از اکثر شهرهای ایران،برای خرید به این مرکز مراجعه می کنند.

ـــــــــــ
[لینک به اصل مطلب]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016