جمعه 16 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

130 هزار نيروي آماده‌باش چهار شنبه سوري را دركنترل مي گيرند، فرهنگ آشتی

معاون حفاظت و پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران، از آماده‌باش كامل نيروهاي آتش‌نشاني در شب چهارشنبه آخر سال 87 خبر داد. این در حالی است که سخنگوی قوه قضائیه نیز در آخرین نشست امسال خود با خبرنگاران از برخورد قوه قضائیه با تضییع‌کنندگان حقوق مردم در چهارشنبه‌سوری خبر داده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




با این همه و با وجود داغ شدن بازار چنین اظهارنظرهایی در آستانه فرارسیدن این روز باستانی، باز هم همواره در چهارشنبه آخر سال شاهد آسیب‌های فراوانی هستیم و به نظر می رسد که به رغم آنچه مسئولان وعده می‌دهند، این روز همواره آبستن تجربه‌های دردناکی برای بخشی از شهروندان است. شاید به همین علت باشد که داوود براتي، معاون حفاظت و پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران، به موازات اعلام آماده‌باش نیروهای آتش‌نشانی در شب چهارشنبه آخر سال، بر «لزوم فرهنگسازي طولاني‌مدت براي به حداقل رساندن خطرات احتمالي اين مراسم» تاكيد كرد. معاون حفاظت و پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران، با اشاره به اينكه موضوع فرهنگ‌سازي در يك شب هويت پيدا نمي‌كند، بر لزوم فرهنگ‌سازي طولاني‌مدت و زنده نگه‌داشتن سنت‌هاي قديمي در اين شب باستاني تاكيد كرد و گفت: «بايد بررسي شود كه علل تغيير رفتار ايرانيان طي چند سال اخير چه بوده است». داوود براتي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه موضوع شب چهارشنبه آخر سال يكي از دغدغه‌هاي ايمني كلانشهر تهران است، گفت: «بايد اقدامات مربوط به كاهش حوادث احتمالي چهارشنبه‌سوري به صورت كامل ديده شود و مسائل موردنظر در دستگاه‌هاي مختلف متولي، همپوشاني نداشته باشد». او افزود: «به‌طور مثال اگر ساختماني با كاربري خاصي ناامن باشد، ممكن است در شب چهارشنبه‌سوري با انداختن يك مواد محترقه كوچك مورد آسيب قرار گيرد».

آماده‌باش 85 ایستگاه آتش‌نشانی در چهارشنبه‌سوری

این اظهارات در حالی عنوان شد که آتش‌نشانی از برنامه‌های ویژه خود برای برقراری امنیت در این روز خبر داد. معاون حفاظت و پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران، از آماده‌باش 170 گروه استقراري در مراسم شب چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: «85 ايستگاه آتش‌نشاني تهران در اين شب آماده‌باش بوده و ماموران ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني هم در 85 نقطه حادثه‌خيز پايتخت مستقر خواهند شد. همچنين نزديك به 40 هزار تاكسي مجهز به كپسول آتش‌نشاني در چهارشنبه‌سوري امسال به كار گرفته خواهند شد». او افزود: «حدود 130 نيروي ستادي و موتورسوار مجهز به كپسول خاموش‌كننده نيز در حالت آماده‌باش به سر خواهند برد». به گفته براتي، سال 86 با پنج مصدوم و آتش‌سوزي‌هايي با خسارت‌هاي كم، كم‌خطرترين چهارشنبه آخر سال طي شش سال گذشته بوده است و 90 درصد آتش‌سوزي‌هاي چهارشنبه سوري سال گذشته در معابر و گذرگاه‌ها رخ داده بود. این مقام مسئول از شب چهارشنبه آخر سال 84 به عنوان خطرناك‌ترين چهارشنبه سوري نام برد و در اين باره گفت: «در سال 84 طبق گزارشات آتش‌نشاني تهران 9 نفر مصدوم شدند و حدود 139 مورد آتش‌سوزي در پايتخت رخ داد». معاون حفاظت و پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران، با اشاره به اينكه مردم نبايد از مواد محترقه خطرناك و غيرمجاز در مراسم چهارشنبه سوري استفاده كنند، گفت: «مردم در استفاده از مواد محترقه كم‌خطر هم بايد نكات ايمني را رعايت كنند، چون حتي اگر يك فشفشه روشن نيز در اثر بي‌دقتي و رعايت نكردن نكات ايمني به داخل يك محوطه مانند بالكن و يا آپارتماني پرتاب شود، مي‌تواند به يك آتش‌سوزي بزرگ منجر شود». او با بیان اینکه «مردم بايد از روشن كردن آتش در نزديكي پنجره، درخت و مواد اشتعالزا خودداري كنند،» گفت: «در روزهاي پاياني سال در خانه‌تكاني، خانواده‌ها لوازم اضافه خانه‌هايشان را در بيرون از ساختمان قرار مي‌دهند، هر چند رويكرد شهرداري طي چند سال اخير در اين روزها پاكسازي كامل معابر از مواد اشتعالزا بوده است، اما مردم هم در اين رابطه بايد توجه كامل‌تري داشته باشند».

گره ناگشوده شب چهارشنبه آخر سال

معاون حفاظت و پيشگيري سازمان آتش‌نشاني تهران این اظهارات را در حالی بیان کرد که علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه نیز در آخرین جلسه مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران تصریح کرد:«قطعاً قوه قضائیه از شادماني مردم استقبال مي‌كند و اين شادماني را مغاير قوانين نمی‌داند، اما اگر اين اقدامات منتهي به بي‌نظمي و تضييع حق كسي شود در اين گونه موارد قوه قضائیه با همكاري پليس اقدام خواهد كرد از اين رو بايد توجه داشت كه اين شادماني نبايد منجر به اذيت ساير شهروندان شود». با این همه به نظر می‌رسد همچنان شب چهارشنبه آخر سال گره‌ای ناگشوده در تقویم حوادث کشور باشد. سال گذشته و وقتی هنوز پاسی از این شب نگذشته بود، معاون اورژانس تهران، در حالی از کاهش چشمگیر حوادث خبر داد، که تنها كارشناس پرستاري یک درمانگاه در تهران در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بيان اينكه 10 نفر به علت پارگي قرنيه و گلوب بستري شدند، اظهار كرده بود:«همچنين 75 نفر از مصدومان چهارشنبه آخر سال درمان سرپايي شدند كه علت 60 درصد جراحات مصدومان، اصابت ترقه به چشم آنها بوده است». وي ادامه داده بود: «همچنين دو سوختگي شديد 70 درصدي نيز به اورژانس منتقل شدند كه از نواحي صورت و دست و پا دچار حادثه شده بودند». این كارشناس پرستاري از ضرورت انجام عمل جراحی برای مصدومان خبر داده بود. اینک و در آستانه چهارشنبه آخر سال 1387، همچنان این نگرانی وجود دارد که به‌رغم همه اظهارات و «تهدیدها»ی مسئولان، باز هم این شب حوادث تلخ دیگری را رقم بزند بی‌آنکه تدبیری اساسی برای زنده کردن سنن واقعی چهارشنبه‌سوری ایرانی اندیشیده و تلاشی انجام شود.





















Copyright: gooya.com 2016