یکشنبه 16 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارتباط شترمرغ و سياستمداران از نگاه مجيد مجيدي، فرارو

همزمان با اکران فيلم «آواز گنجشک ها»در امريکا استفن هولدن منتقد روزنامه امريکايي نيويورک تايمز درباره آخرين ساخته مجيد مجيدي چنين نوشت؛ «هرچند «آواز گنجشک ها» نشانه هاي يک درام طبيعت گرايانه را در خود دارد، اما در واقع مجموعه يي از درس هاي بسيار اخلاقي است.

نماينده ايران در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي زبان اسکار 2008 به جرات مذهبي ترين فيلمي است که از مجيدي در امريکا اکران شده است.» او آغاز فيلم را اين طور تحليل کرد؛ «تصاوير ابتدايي و پاياني «آواز گنجشک ها» به کارگرداني مجيد مجيدي يک شترمرغ را نشان مي دهد که همزمان با باز شدن داستان نمادي از عظمت و معماي دنياي طبيعي مي شود.»روزنامه لس آنجلس تايمز نيز براي اکران فيلم در امريکا سراغ کارگردان آواز گنجشک ها رفت و با مجيدي در ايام نوروزگفت وگويي تلفني ترتيب داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين گفت وگو مجيدي در بخشي از صحبت هايش به شترمرغ که يکي از المان هاي اصلي فيلمش است، اشاره کرد و گفت؛ «فکر مي کنم مغز آنها به اندازه گردو باشد. هروقت به اين حيوان نگاه مي کنم، به ياد سياستمداراني مي افتم که با وجود جثه بزرگ و قدرت زياد، به گونه يي رفتار مي کنند که انگار مغز کوچکي دارند.» او با اشاره به اينکه تماشاگر نبايد اين فيلم را نوعي حمله به مدرنيته بداند، به لس آنجلس تايمز گفت؛ «بعضي ها تلاش کردند «آواز گنجشک ها» را تضاد ميان سنت و مدرنيته جلوه دهند، اما ايده فيلم اين است که مدرنيته بايد در خدمت بشريت باشد، اما واقعيت اين است که ما خود را اسير مدرنيته مي بينيم.»

استفن هولدن درباره بازگشت ايمان مرد در «آواز گنجشک ها» چنين مي نويسد؛ «فيلم در بخش هاي مياني زندگي مدرن شهري را به عنوان جهنم روي زمين ترسيم مي کند. در نهايت يک حادثه باعث مي شود کريم ايمان خود را از نو کشف کند.»

مجيدي در مصاحبه اش در اين باره مي گويد؛ «اين فيلم دعوتي است از همه ما تا به اين ارزش ها و انسانيت مشترک بازگرديم. اين تنها راهي است که مي توان در مقابل مشکلات ايجادشده توسط مدرنيته ايستاد.

درغير اين صورت روبات هايي بيش نخواهيم بود.» به گزارش ايسنا «آواز گنجشک ها» اولين اکران خود را روز گذشته (سوم آوريل) در نيويورک داشت. هفته آينده در روز دهم آوريل، (21 فروردين) اين فيلم در ايالت کاليفرنيا و در همان روز در «بيورلي هيلز»، در غرب لس آنجلس اکران خواهد شد. ديگر اکران اين فيلم در ايالت کاليفرنيا روز 22 مه در شهر سن ديگو خواهد بود. طبق برنامه اعلام شده، جديدترين ساخته «مجيد مجيدي» روز پانزدهم مه در شهر فيلادلفيا ايالت پنسيلوانيا روي پرده خواهد رفت و سرانجام در روز 29 مه در شهر کمبريج از ايالت ماساچوست، «آواز گنجشک ها» به نمايش درخواهد آمد.





















Copyright: gooya.com 2016