یکشنبه 13 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تورج اصلانی با دو فيلم در کن: فيلم بهمن قبادی برای اولين‌بار در ايران با يک لنز فيلمبرداری شده است، ايسنا

تورج اصلانی با دو فيلم «زمزمه با باد» و «کسی از گربه‌های ايرانی خبر نداره؟» به ترتيب از عراق و ايران به‌عنوان مدير فيلم‌برداری، دو فيلم‌اش در جشنواره کن حضور دارد.

اين فيلم‌بردار در گفت‌وگويی با خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اين دو فيلم توضيح داد: «زمزمه با باد» فيلمی محصول عراق است که با عوامل ايرانی ساخته شده و نگاهی دارد به کشتار جمعی کردها توسط رژيم بعث عراق توسط صدام که در طی هفت مرحله حدود ۱۸۴ هزار نفر از کردها را زنده‌ به گور و خانه‌هايشان را با خاک يکسان کردند و اين فيلم قصه‌ی خفقان آن دوران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: بعثی‌ها مناطقی از کردستان را ممنوعه اعلام کرده بودند و با ممنوع‌کردن ارتباط آن‌ها با هم عمليات‌شان را به خوبی انجام دادند. اين فيلم براساس کاراکتری خيالی در آن زمان است. پستچی که با ضبط صوت بين کردهايی که رابطه‌شان با هم قطع شده است رفت‌وآمد می‌کند و با ضبط صداها، پيغام‌ها را به هم منتقل می‌کند و مدام درحال ديدن نابودی‌ها است.

اين مدير فيلمبرداری ادامه داد: بيشتر اين فيلم سکانس‌ پلان است و نماهای بلندی در فيلم وجود دارد. بازيگران اين فيلم هم از کردهای عراق و ترکيه انتخاب شده‌اند و از ايران نيز مريم بوبانی در اين فيلم حضور دارد.

اصلانی با پيش‌بينی موفقيت اين فيلم در کن گفت: فيلم ساختار متفاوت و تازه‌ای دارد و برخلاف همه فيلم‌های کردی که ساخته شده نگاهی به اقتصاد و چگونه زيستن کردها ندارد، بلکه به مسئله مهم انسانی پرداخته و می‌تواند در بخش دوربين طلايی جشنواره کن که به فيلم‌سازان اول اختصاص دارد مورد توجه قرار بگيرد.

وی با ابراز رضايت از روند ساخت اين فيلم اظهار داشت: فيلم‌هايی که در عراق کار کرده بودم با مشکلات توليدی زيادی همراه بود و عدم آشنايی عراقی‌ها با مسايل توليد فيلم برايمان بسيار آزاردهنده بود و اين کار را به شرط حضور عوامل ايرانی پذيرفتم و ساسان سالور به عنوان مدير توليد شرايط خوبی را فراهم کرد تا اين فيلم به سرانجام برسد.

اصلانی با اشاره به فيلم بهمن قبادی به ايسنا گفت: «کسی از گربه‌های ايرانی خبر نداره؟» برخلاف فيلم «زمزمه با باد» که بسيار شسته و رفته و ترکيبی از نقاشی و گرافيک است؛ بسيار ياغی‌گونه و وحشی‌وار است و اين حرکات در دوربين هم دخيل بوده و براساس آن حرکت کرده است و بهترين بهره را از جديدترين تکنولوژی که در اختيار داشتيم برده‌ايم.

وی افزود: تصاوير اين فيلم قرار بود تست دوربين جديد SI۲K باشد که برای فيلم «۶۰ ثانيه با ما» بهمن قبادی که کاری بدون ديالوگ و تنها با تروکاژ است، وارد کرده بوديم و می‌خواستيم دوربين را تست کنيم و با توجه به فعاليت موسيقی قبادی، تست دوربين را حول و حوش بچه‌های موسيقی راک انجام داديم. به هرحال فضای اين فيلم وابسته به اين نوع موسيقی است و با توجه به زيرزمينی بودن آن بيشتر صحنه‌ها تاريک و از نورهای موجود در لوکيشن استفاده شده است تا در نهايت به فضای مستندگونه موسيقی زيرزمينی برسيم.

وی ادامه داد: برای اولين‌بار در سينمای ايران فيلمی کاملا با يک لنز فيلم‌برداری شده و کل کار دوربين روی دست است.

اصلانی با بيان اين‌که از ابتدا قرار نبود اين تصاوير در اين فيلم استفاده شود اظهار داشت: مقداری جلو که رفتيم ديديم، درون اين بچه‌ها درامی جاری است و زندگی اين بچه‌ها قصه را شکل داد. در طول کار فيلم‌نامه نوشته شد و حامد بهداد هم که خودش موسيقی کار می‌کند و گروه دارد يکی از کاراکترهای بخش مستند کار بود که با حضوری افتخاری تا انتها با ما آمد و پتانسيل موجود در مسير کار و ذکاوت بهمن قبادی باعث شد تا از اين تصاوير نگذرد و آن را تبديل به فيلم سينمايی بکند.

او اين فيلم را متفاوت‌ترين فيلم سينمای ايران دانست و گفت: در همه‌چيز تفاوت به چشم می‌خورد؛ نوع روايت، چيدمان تصوير، بازی‌ها و صدابرداری فيلم که توسط نظام کيايی به خوبی انجام شده است و در يادداشت‌هايی هم که هيئت انتخاب جشنواره کن داده‌اند، اين فيلم را کاملا متفاوت معرفی کرده‌اند و در کارنامه قبادی نيز کاری کاملا متفاوت با آثار قبلی‌اش است.

اصلانی که اين روزها مشغول فيلم‌برداری «سن پترزبورگ» بهروز افخمی است درباره حضورش در جشنواره کن اظهار داشت: با توجه به اينکه از معدود فيلم‌بردارانی هستم که در اين جشنواره هم‌زمان از دو کشور حضور دارم، اما تا خردادماه درگير کار افخمی هستم و هنوز تصميم رفتن نگرفتم و تا يکشنبه فرصت دارم تا حضورم را اعلام کنم.





















Copyright: gooya.com 2016