دوشنبه 14 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علي معلم؛ مديران صدا و سيما جز از منظر سياسي برنامه ها را چک نمي کنند، اعتماد

معاون سيما؛ مخاطبان صدا و سيما دائم در حال افزايش است

مرتضي ميرباقري معاونت سيماي سازمان صدا و سيما در شرايطي از افزايش 100 درصدي درآمد بازرگاني اين رسانه و افزايش و رضايت مخاطبان تلويزيون سخن گفت که موج انتقادات از عملکرد سازمان صدا و سيما هنوز فروکش نکرده است و بسياري از کارشناسان کاهش درآمدها و مخاطبان اين رسانه را برآورد مي کنند. روز گذشته زماني که مرتضي ميرباقري در حاشيه نشست خبري جشنواره فيلم هاي تلويزيوني از افزايش مخاطبان و درآمدها و حوادث روز عاشورا سخن مي گفت، علي معلم تهيه کننده، منتقد سينما و روزنامه نگار از سياست هاي سازمان صدا و سيما به شدت انتقاد مي کرد. ميرباقري در پاسخ به سوال ايلنا مبني بر کاهش ميزان اقبال مخاطبان و درآمدهاي بازرگاني مي گويد؛ «اين مساله يک جنگ رواني است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بينندگان ما نه تنها کاهش پيدا نکرده است بلکه دائم در حال افزايش است. به طور مثال مجموعه رستگاران در زمان پخش با 80 درصد مخاطب و 90 درصد رضايت مخاطبان مواجه شده است. درآمد بازرگاني صدا و سيما نيز امروز 100 درصد افزايش پيدا کرده است.

همين طور برنامه هاي نمايشي و سريال ها از سوي بخش خصوصي و بازرگاني مورد استقبال واقع شده است.» او در لابه لاي حرف هايش با اشاره به حوادث روز عاشورا مي گويد؛ «در روز عاشورا شاهد بوديم که عده يي از مردم به خيابان آمدند و در حالي که شبکه هاي خبري بيگانه حضور آنها را از ميدان امام حسين تا ميدان آزادي مي دانستند اما شايد تعداد آنها به دو هزار نفر هم نرسد.» ميرباقري هم مي گويد؛ «با کمال تعجب رسانه هاي بيگانه حضور مردم در روز چهارشنبه(9 دي ماه) را وارونه جلوه دادند و حتي عده يي از ايادي آنها اعلام کردند تعداد افرادي که به خيابان ها آمده اند؛ بيش از چندصد نفر نيستند و آنها نيز فقط با هدف هديه و پاداش و دريافت ساندويچ به خيابان آمدند.» اين سخنان ميرباقري در شرايطي روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت که انتقادات علي معلم در کنارش نارضايتي هنرمندان را از رسانه ملي نشان داد.

او در گفت وگو با خبرگزاري ايلنا مي گويد؛ «صدا و سيما به مسائل اجتماعي و اقتصادي مردم نمي پردازد و فساد و ارتشاي موجود در جامعه امروزي را هدف قرار نمي دهد که اين امر با وظايف رسانه ملي در تناقض آشکار است.» مديرمسوول ماهنامه دنياي تصوير در بخش ديگري از حرف هايش به طور تلويحي به عملکرد يکسويه صدا و سيما اشاره مي کند و مي گويد؛ «در قانون اساسي؛ سازمان صدا و سيما زيرنظر مقام معظم رهبري تعريف شده است تا تريبون هيچ نهاد خاصي از قبيل دولت، مجلس، قوه قضائيه و ديگر نهادها قرار نگيرد و اين امر نشانگر اين مطلب است که صدا و سيما بايد کلان نگر باشد.

اما با کمال تاسف؛ اين کلان نگري امروز از سوي مديران اين سازمان ديده نمي شود و بعضاً با اين مساله مواجه هستيم که آقايان فراموش مي کنند اين رسانه با اين حجم اعتبار و امکانات، ملي است نه سليقه يي و گروهي.» اين روزنامه نگار در شرايطي که نشست خبري جشنواره فيلم هاي تلويزيوني در حال برگزاري است به عملکرد اين رسانه در حوزه توليد فيلم و سريال اشاره مي کند و مي گويد؛ « واقعيت اين است که براي صدا و سيما فقط حجم توليد اهميت دارد و متاسفانه با اين رويکرد کمي، کيفيت و تاثيرگذاري مثبت در فيلم ها و سريال هاي تلويزيون به قهقرا رفته است.» با اينکه ضرغامي و مديرانش در روزهاي اخير بارها ليست ممنوع التصويرها را منکر شده اند، علي معلم به محدود شدن تعداد برنامه سازان تلويزيون اشاره مي کند و اين موضوع را يکي از دلايل نزول کيفيت برنامه ها عنوان مي کند؛ « يکي از دلايل نزول کيفيت آثار اين است که مديريت برنامه ساز در سازمان؛ خود را مقيد به مسائل و مشکلات جامعه نمي داند و آينه تمام نماي جامعه نيست.

دليل ديگري که وجود دارد اين است که تعداد برنامه سازاني که در تلويزيون کار مي کنند، خيلي محدود شده است و اين يعني محدود شدن ايده ها و خلاقيت ها در توليد کار.» او در ادامه مي گويد؛ «وقتي يک نويسنده در سال 20 قسمت سريال و چند فيلم سينمايي مي نويسد، پس کي مطالعه مي کند؟، کي فکر مي کند؟، طبيعي است که پس از مدتي از ايده تهي مي شود و به تکرار مي رسد.اين اتفاق براي کارگردان ها و بازيگران نيز رخ داده است.» اين تهيه کننده در خصوص نحوه نظارت بر توليد در صدا و سيما مي گويد؛ «فکر مي کنم مديران آنقدر توليدگرا هستند که جز از منظر سياسي، برنامه ها را اصلاً چک نمي کنند. در صورتي که اکثريت مخاطبان به بعد فرهنگي- هنري برنامه ها علاقه مند هستند نه سياسي.» معلم در بخش ديگري درباره حضور کمرنگ هنرمندان واقعي در برنامه هاي تلويزيوني سخن مي گويد؛ «مسوولان تلويزيون براي شخصيت هاي فرهنگي- هنري احترام قائل نيستند.» او اضافه مي کند؛ «صدا و سيما عادت دارد به هنرمندان به چشم کارمندهايي نگاه کند که در مقابل خواسته هاي آنها بله قربان گو باشند.

مديران سيما فراموش کرده اند که هنرمند داراي سليقه و نظريه خاص خود است که بخشي از مردم با عقايد هرکدام از آنها همخواني دارند.» اين منتقد فيلم و سريال مي گويد؛ «کارها در صدا و سيما بيشتر بر اساس روابط دنبال مي شود و به همين دليل است که عده يي از برنامه سازان بله قربان گو پرکار هستند و انواع و اقسام برنامه هاي تکراري و بي محتوا از آنها روي آنتن مي رود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016