دوشنبه 4 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لغو تورهای امارات در انتظار پاسخ وزارت خارجه، خبرآنلاین

کاظم جلالی، نماینده شاهرود و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حاشیه جلسه 16 تیرماه با توجه به برخوردهای تحقیرآمیز اماراتی‌ها با ایرانی‌ها، خواستار تعطیلی تورهای مسافرتی به مقصد این کشور شد.

حسین صرافی - مهدی خاکی‌فیروز

بدرفتاری مأموران فرودگاهی امارات متحده عربی با مسافران ایرانی، موضوع تازه‌ای نیست. سختگیری‌های متفاوتی همچون انگشت‌نگاری و مردمک‌نگاری از سال 87 در فرودگاه‌های این کشور کوچک عربی به صورت گسترده‌ای درخصوص مسافران ایرانی به کار گرفته می‌شود. پروازهای خطوط هوایی از مبدأ ایران در آخرین کریدور ترمینال 2 فرودگاه دبی به زمین می‌نشیند و سرنشینان آن مجبورند مسافتی طولانی را به همراه بار خود در سالن این فرودگاه پیاده طی کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تاکنون رفتارهای غیرمؤدبانه‌ای همچون معطل نگه داشتن چند ساعته ایرانی‌ها و بازرسی بدنی نیز به صورت موردی گزارش شده است. این موضوعی است که تاکنون بارها مورد اعتراض رسانه‌ها، نمایندگان مجلس و مسئولان دیپلماسی کشورمان قرار گرفته است. گرچه رفتار اماراتی‌ها نسبت به قبل بهتر شده ولی هنوز به وضعیت مطلوبی نرسیده است.

کاظم جلالی، نماینده شاهرود و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حاشیه جلسه 16 تیرماه با توجه به برخوردهای تحقیرآمیز اماراتی‌ها با ایرانی‌ها، خواستار تعطیلی تورهای مسافرتی به مقصد این کشور شد.

از سخنان یوسف العطیبه سفیر امارات متحده در آمریکا به عنوان یکی از انگیزه‌های این پیشنهاد کاظم جلالی یاد می‌شود. برخی منابع خبری از قول این سفیر نوشتند او خواهان حمله نظامی به ایران است هرچند برخی دیگر از رسانه‌ها،‌ انتساب این سخنان به العطیبه را تکذیب کردند.

کاظم جلالی در ادامه سخنان خود گفت: نمی‌دانم این اظهارات چقدر صحت دارد اما امیدوارم دولت امارات سریع‌تر در این خصوص اظهارنظر و آن را تصریح کند.

وی افزود: اظهارنظرهای تند، سخیف و دریده‌گویی در شأن امت اسلام و کشورهای اسلامی نیست و مماشات دستگاه دیپلماسی با امارات موجب شده کشورهای کوچک و فاقد تاریخ، در منطقه دریده‌گویی کنند.

جلالی در اول سخنان خود به یک واقعیت مهم اشاره کرد و گفت: برخی دولتمردان امارات باید بدانند در همین شرایط که با بحران اقتصادی مواجه هستند، سفرهای ایرانیان به کشورشان، اقتصاد بحران‌زده آنها به ویژه دبی را از وضعیت بدتر نجات داده است.

امارات از عربستان که مهمتر نیست

جلالی در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به اینکه اخبار بسیار بدی از نوع برخورد تحقیرآمیز اماراتی‌ها در مبادی ورودی و خروجی این کشور با شهروندان ایرانی وجود دارد، باید در جهت دفاع از حیثیت ایران و ایرانی،‌تورهای مسافرتی به امارات تعطیل شوند. جمهوری اسلامی سفر معنوی عمره را به دلیل برخوردهای توهین‌آمیز برخی مسئولان سعودی تعطیل کرد. تعطیلی تورهای مسافرتی به امارات نیز با توجه به برخورد توهین‌آمیز آنها با هموطنان و اظهارنظرهای سخیفانه و غیرمسئولانه مقامات آن کشور، بسیار ضروری است. به همین دلیل دولت باید با جدیت، موضوع تعطیلی سفرهای سیاحتی به امارات را پیگیری کند و اگر لازم باشد، مجلس نیز آمادگی تصمیم‌گیری در این خصوص را دارد.

در سخنان این نماینده مجلس، دو دلیل مختلف برای ضرورت ممنوعیت اعزام تورها به امارات متحده عربی ذکر شده بود که یکی از آنها بی‌حرمتی به گردشگران و دیگری اظهارنظر سیاسی نقل شده از سوی سفیر امارات در آمریکا بود. برای پی بردن به اینکه کدام یک از این دو عامل در ذهن این نماینده مجلس از اهمیت بیشتری برخوردار است، با وی تماس گرفتیم که پاسخی دریافت نشد. هرچند با توجه به زمان این اظهارنظر، می‌توان در این خصوص گمانه‌زنی کرد.

انداختن توپ به زمین وزارت خارجه

15 روز پس از انتشار دیدگاه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، حمیدرضا بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگویی کوتاه با خبرگزاری فارس در این خصوص موضع‌گیری کرد.

او در این خصوص گفت: درباره موضوع لغو تورهای گردشگری ایران به امارات، از وزارت خارجه کسب تکلیف کرده‌ایم.

او افزود: این موضوع کاملاً سیاسی است و به روابط کشورها مربوط می‌شود به همین دلیل از وزارت خارجه در این خصوص کسب تکلیف کرده‌ایم که هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص تابع تصمیمات وزارت خارجه است و اگر مسئولان وزارت خارجه اعلام کنند،‌اعزام تورهای گردشگری به امارات را لغو خواهیم کرد.

این سخنان بقایی در حالی بیان می‌شود که او سال گذشته مجوز تورهای خروجی به مقصد امارات و ارمنستان را در فاصله زمانی 22 تا 26 بهمن‌ماه که مقارن با وفات پیامبر اکرم (ص) و امام رضا (ع) بود، با دستور مستقیم خود لغو کرد و اگر بدرفتاری با مسافران ایرانی به حد غیرقابل قبولی رسیده بود، این بار هم می‌توانست شخصاً چنین تصمیمی بگیرد نه آن که منتظر تصمیم وزارت امور خارجه بماند. تصمیمی که به احتمال زیاد هنوز اتخاذ نشده،‌است.

بقایی در زمان تنظیم این گزارش در خارج از کشور به سر می‌برد و شاید اطلاع چندانی از نگرانی‌های حاصل از این اظهارنظر در میان آژانس‌داران نداشته باشد. همچنان که به دلیل عدم حضور وی، امکان بررسی تنظیم بی‌طرفانه این گفت‌وگو در خروجی خبرگزاری فارس نیز وجود دارد. آن هم در شرایطی که علیرضا علمداری معاون گردشگری وی نیز به بهانه اینکه دومین روز کاری خود در سازمان را سپری می‌کند، از اظهارنظر در این خصوص خودداری می‌کند.

آژانس‌داران نگران نباشند

کاظم دلخوش عضو کمیسیون امنیت ملی به «خبر» می‌گوید: هنوز اتفاقی نیفتاده و به آژانس‌داران توصیه می‌کنم نگران نباشند. البته سیاست نظام جمهوری‌اسلامی، حفظ عزت مردم ایران است و اگر اماراتی‌ها یا هر کشور دیگری بخواهند عزت مردم ایران را خدشه‌دار کنند، باید منتظر واکنش مشابه باشند. اولین اقدام دستگاه دیپلماسی در چنین مواردی، باید مقابله به‌مثل باشد و اگر مؤثر واقع نشد در مراحل بعدی می‌توان برخی از ارتباطات دو کشور مانند تبادل توریسم، مبادله فرهنگی یا بازرگانی را قطع کرد.

او می‌افزاید: باید دید شدت عمل اماراتی‌ها در این خصوص چقدر بوده که آقای بقایی به یک‌باره خواهان قطع ارتباطات گردشگری می‌شود. اگر اماراتی‌ها جسارتی کرده باشند، مسئولان دیپلماسی راهکار آن را می‌دانند و نیازی به تندروی نیست. البته در هر شرایطی، اولویت اصلی، حفظ حرمت ایرانیان است. امارات کشور کوچکی است که به اندازه برخی شهرهای کوچک ایران است و دلیلی ندارد که بداخلاقی آنها را بپذیریم.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه قطع مجوز تورها در حالی که سفر انفرادی به امارات همچنان آزاد باشد، چه تبعاتی خواهد داشت می‌گوید: نباید پیش‌داوری کنیم. آقای بقایی گفته است می‌خواهد او وزارت خارجه استعلام کند و هنوز تصمیمی برای محدودیت مجوز تورها گرفته نشده است.

او می‌گوید: به دلیل گرایش‌های مذهبی حاکم بر کشورمان، رویکرد ما به مقوله توریسم با دیگر کشورها تفاوت‌هایی دارد. ما توریست را به شرطی می‌پذیریم که فرهنگ نامناسب را وارد کشورمان نکند. در چنین حالتی، طبیعی است که آمار تورهای ورودی و خروجی از توازن لازم برخوردار نباشند. توصیه ما به آقای بقایی این است که بی‌توجه به برخی مسائل حاشیه‌ای، توان خود را در مدیریت صحیح صنعت توریسم قرار دهند و ذهن‌شان به این سمت باشد که از سرمایه‌های عظیم کشورمان در صنعت گردشگری، بیشترین بهره‌برداری ممکن صورت پذیرد.

مسئولان در اخطارشان جدی باشند

در شرایطی که بسیاری از فعالان صنعت گردشگری نگران تأثیر قطع روابط گردشگری در کشور بر فعالیت‌های اقتصادی‌شان است، بسیاری از اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری ترجیح می‌دهند سکوت کنند. محمدحسن کرمانی و اکبر غمخوار دو عضو این انجمن هستند که هرگاه خودشان بخواهند حضور گسترده‌ای در رسانه‌های گروهی می‌یابند ولی درخصوص این نگرانی هم‌صنفان خود، سکوت معناداری پیشه کردند.

حسین گلدوست دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این خصوص به خبر می‌گوید: مدیران کشور سخنانشان در سطح حرف و سخن باقی می‌ماند.

لغو تورهای دبی ضرر هنگفتی به بخش خصوصی می‌زند. چون آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بلیت هواپیما رزرو شده، هتل و پرواز هماهنگ شده که با لغو آن همه هزینه‌ها از میان می‌رود و تمام زحمات و تبلیغات روزنامه‌ها به باد می‌رود. لطمه بعدی تحریم تورهای دبی اختلافی است که بین مردم و بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

وی افزود: هرگز فراموش نمی‌کنم حدود 20 سال پیش مدیر هواپیمایی امارات به تهران آمد و خواهش کرد بلیت‌های دو پرواز روزانه آنها را خریداری کنیم. اما اکنون او تحکم می‌کند. چون احتیاجی به خواهش ندارد. تمام پروازهای این شرکت با ظرفیت کامل پرواز می‌کند و درخواست افزایش پرواز کرده‌اند. اگر سخنان آقای بقایی، مدیران دولت و... صحیح باشد آن‌وقت می‌توان در مقابل تحکم مدیران شرکت هواپیمایی امارات، ترکیش و... ایستاد. آنها رفتار خود را تعدیل می‌کنند چون منافع کاری آنها در خطر می‌افتد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016