چهارشنبه 18 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رحيم‌مشايي: پيام نوروز كنار گذاشتن كدورت‌ها و نشستن در كنار يكديگر است، ايسنا

اسفنديار رحيم‌مشايي گفت: ريشه‌ي نوروز بسيار قديمي است. ما در تاريخ و روايات ديني اين قدمت را مي‌بينيم كه نشان مي‌دهد، نوروز عميق و ريشه‌دار است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس دفتر رييس‌جمهور در افتتاح جشنواره‌ي بزرگ آيين‌هاي نوروزي اقوام ايران‌زمين كه صبح امروز (سه‌شنبه، 17 اسفندماه) در كاروانسراي خانات تهران برپا شد، اظهار كرد: نوروز مظهر بيداري انسان است. در نوروز، يك دوره‌ي جديد آغاز مي‌شود و فرصت دوباره‌اي در اختيار آدمي قرار مي‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او بهار را فصل بازگشت انسان به زندگي دانست و گفت: يكي از زيباترين جلوه‌هاي معنوي براي انسان، حقيقت بهار آدمي است. انسان موجودي برتر است كه بستر زندگي و حيات او تعالي و رشد مي‌يابد و به اوج مي‌رسد. انسان كامل در طيف وجود انساني، بالاترين مظهر وجود انسان است و جلوه‌هاي خدا در انسان كامل متجلي است. اوج نقش‌آفريني‌ خداوند در هستي، انسان كامل است.

رحيم‌مشايي در ادامه با بيان اين‌كه «نوروز بيش از هر چيزي مبتني بر بهار است» اظهار كرد: همه‌ي ملت‌هاي دنيا سال نو دارند، اما سال نوي ما كه در گستره‌ي فرهنگ بسيار قديمي ايراني زندگي مي‌كنيم، با سال نوي ملت‌هاي ديگر متمايز است، چون اول سال ما مبتني بر بهار است و نشانه‌ي تجديد حيات.

وي ادامه داد: اگر ما تلاش مي‌كنيم، زندگي مادي و طبيعت را نو كنيم، اين نو كردن نشانه‌ي يك گرايش آدمي در ماست كه مي‌خواهيم همه‌چيز نو باشد. نوروز روزي نو است از نو، روز مي‌آيد و روزي و حيات شكل مي‌گيرد. نوروز از شعائر الهي است. آن‌ها كه بين نوروز و مسائل ديني تفاوت قائل‌اند با عمق انديشه‌هاي ديني آشنا نيستند. نوروز يك حقيقت متعالي و معنوي الهي است. نوروز مظهر صميميت، لطف، عشق، صفا و مهرباني است. در نوروز خوبي‌ها و بدي‌ها ديده مي‌شود. در نوروز، اتحاد به جامعه ارزاني مي‌شود و دست شيطان بسته مي‌شود و فرشتگان آزادانه حركت مي‌كنند.

رييس دفتر رييس‌جمهور افزود: افتخار مي‌كنم به‌عنوان يك ايراني كه نوروز نماد خداوند، انسان كامل، عشق، محبت و معرفت است.

وي گفت: روزهايي بر اين ملت گذشت كه ايران مرجعيت قاطع اكثريت جهان بود، نه فقط از جهت پهنه‌ي جغرافيا و گسترش فضاي جغرافياي طبيعي، بلكه از نظر اخذ دانش و فهم در ايران اين قضيه مد نظر است. خداوند اراده كرد تا آدميان را از يك مرد و زن در گويش‌ها، فرهنگ‌ها و شكل‌هاي مختلف بيافريند تا زيبايي را عرضه كند.

رحيم‌مشايي با اشاره به اين‌كه فرهنگ نوروز، فرهنگ ناب و حقيقت الهي است، اضافه كرد: پيام نوروز پيام كنار گذاشتن كدورت‌ها و نشستن در كنار يكديگر است. نوروز روز جهاني شدن است و ملت‌هاي دنيا اين روز را به‌عنوان يك روز جهاني ارزش‌گذاري كرده‌اند و به آن احترام مي‌گذارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016