شنبه 17 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رییس نمایشگاه کتاب: نمایشگاه کتاب عروسی نیست که عده‌ای با آرایش‌های وحشتناک می آیند! ایسنا

رييس بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با اعلام نارضايتي از وضعيت حجاب در نمايشگاه تصريح كرد: برخي افراد ناآگاه با پوشش بد، مردم را به نمايشگاه بدبين مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، بهمن دري اخوي همچنين درباره كتاب‌هايي كه در روزهاي برگزاري نمايشگاه جمع‌آوري شده است، اظهار كرد: گزارش‌هايي شده درباره‌ي كتاب‌هايي با صبغه‌ بهايي و وهابي‌گري و عرفان‌هاي نوظهور كه با آنها برخورد شده و ما قبل از نمايشگاه هم به ناشران ابلاغ كرده‌ايم كه حضور اين آثار در نمايشگاه كتاب تخلف نمايشگاهي است و ضرورت دارد رعايت شود. طي چند روز اخير ما به ناشران تذكر داديم و يكي چند عنوان كتاب هم كه داراي مجوز نبوده‌اند و به صورت ريستوگراف عرضه شده بودند جمع‌آوري شده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شبكه‌ها يا جريان‌هايي دست در عرضه‌ي اين‌گونه آثار در نمايشگاه كتاب دارند؟ متذكر شد: البته نمي‌شود گفت كه اين اقدامات زير سر شبكه‌ها يا جريان‌هاي مافيايي است اما به دليل جنبه‌هاي اقتصادي و منافعي كه ممكن است داشته باشد برخي اقدام به اين كارها مي‌كنند و آثاري را كه به ريستوگراف چاپ شده است و مجوز نداشته عرضه شده كه با آنها برخورد شده است. ما معتقديم كه نمايشگاه كتاب يك آوردگاه فرهنگي است و اين‌گونه اقدامات نبايد صورت بگيرد.

دري اخوي در پاسخ به اين سوال كه به نظر مي‌رسد مسوولين كميته‌هاي نمايشگاه ضوابط را به صورت سليقه‌اي اجرا مي‌كنند و كتاب‌هايي هم از محل نمايشگاه جمع‌آوري شده كه تخلفي را مرتكب نشده‌اند، گفت: من در جريان نيستم اما آن را پي‌گيري مي‌كنم اما در مجموع نسبت به سال گذشته ما شاهد كمترين برخوردها بوده‌ايم و پيش آمده كتاب‌هايي كه شرايط حضور در نمايشگاه را احراز نكرده‌اند جمع‌آوري شده‌اند و بوده كتاب‌هايي كه مربوط به سال 79 و يا حتي 71 بوده است اين آثار هيچ منع محتوايي نداشته و ندارند و اگر به اداره كتاب بروند مجوز مي‌گيرند اما به دليل اين‌كه جزو ضوابط است كه آثار سال 85 به اين طرف عرضه شود آثار قبل از آن سال اجازه‌ي عرضه ندارند.

وي هم‌چنين در پاسخ به اين سوال كه رقم مالي براي برگزاري نمايشگاه كتاب چقدر است، لطفا اين تابوي پنهان ماندن هزينه‌هاي برپايي نمايشگاه را بشكنيد، گفت: اين مساله تابو نيست. نمايشگاه به دليل هزينه‌هاي شناوري كه دارد امكان‌پذير نيست كه هزينه‌هاي برپايي آن را در آغاز برپايي نمايشگاه اعلام كرد. ما يك هزينه‌ي كلي را در نظر مي‌گيريم. اكنون يك ميليارد و 200 ميليون تومان هزينه‌ي اجاره‌ي مصلي در اين مدت را مي‌پردازيم و هم‌چنين هزينه‌هاي مربوط به سازه‌هاي فلزي است كه رقم قابل توجهي است. البته هنوز اين اين رقم را پرداخت نكرده‌ايم و سعي مي‌كنيم با رايزني تخفيف بگيريم. ما در سال جديد سعي كرده‌ايم صرفه‌جويي توام با تدبير داشته باشيم.

رييس بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در پاسخ به سوالي در مورد گشت ارشاد در نمايشگاه كتاب و هم‌چنين ارزيابي‌اش از وضعيت رعايت حجاب در اين دوره از نمايشگاه گفت: از مساله پوشش در نمايشگاه راضي نيستم. البته از همه‌ي كساني كه با رعايت عفاف و حجاب در نمايشگاه حاضر شده‌اند تشكر مي‌كنم.

دري اخوي تصريح كرد: آن‌چه مسلم است نمايشگاه كتاب تهران، نمايشگاه جمهوري اسلامي است و ضرورت دارد حريم آن رعايت شود و بايد بر اساس ضوابط قانوني جمهوري اسلامي فعاليت كنيم و اگر قرار باشد بستري فراهم شود كه قوانين و مقررات نظام مورد تخطي قرار گيرد بايد برخورد شود. نمايشگاه بايد يك آوردگاه فرهنگي باشد.

وي تاكيد كرد: اين‌جا محل عروسي يا بزم نيست كه عده‌اي با آرايش‌هاي وحشتناك حضور داشته باشند كه من هم از ديدن آنها شرم دارم. تعداد معدودي از بازديدكنندگان با وضعيت نامناسبي در نمايشگاه حاضر شدند كه شخصا راضي نيستم و نبايد هم راضي باشم. البته غرفه‌داران و متصديان غرفه‌ها مساله‌ حجاب را رعايت كرده‌اند و افرادي هم بودند كه اين مساله را رعايت نمي‌كردند و به آنها تذكر داديم و خوشبختانه رعايت شد. البته برخي افراد ناآگاه هم هستند كه فقط براي تفريح به نمايشگاه مي‌آيند؛ در حالي كه نمايشگاه كتاب صرفا محلي براي تفريح نيست و رعايت عفاف يك شرط اصلي است.

وي افزود: من براي نمايشگاه همان قداستي را قائلم كه براي شبستان‌ها و صحن‌هاي بارگاه امام رضا (ع) كه در مشهد است. در مشهد و قم اگر افرادي بخواهند بدحجاب وارد حرم شوند به آنها چادر مي‌دهند تا بپوشند و من قداست نمايشگاه كتاب را به اين شكل مي‌بينم. برخي كه ناآگاه هستند متاسفانه به شكلي در نمايشگاه مي‌آيند كه حتي در خانه‌ خودشان هم آن‌جور نيستند و مردم و افراد حزب‌اللهي را نسبت به نمايشگاه كتاب بدبين مي‌كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دري اخوي يادآور شد: روشن است كه مراجع ذي‌ربط بايد به وظايفشان عمل كنند و گشت ارشاد هم به وظيفه‌ي خودشان عمل مي‌كند.

وي هم‌چنين در پاسخ به سوالي كه آيا براي حضور ناشراني كه در سال گذشته تخلفاتي را مرتكب شده‌اند در اين دوره تنبيهاتي در نظر گرفته شده است؟ گفت: اگر قرار بود تخلفات سال گذشته‌ ناشران مورد نظر قرار گيرد در اين دوره 50 ناشر نمي‌بايست در نمايشگاه حضور داشته باشند؛ در حالي كه اين‌طور نيست.

وي هم‌چنين درباره‌ي ميزان بازديدكنندگان در اين دوره از نمايشگاه گفت: من اسير آمار نيستم اما بر اساس رصدهاي انجام شده و و هم‌چنين مانيتورينگ نمايشگاه،شاهد افزايش قابل توجه بازديدكنندگان نسبت به دوره‌هاي گذشته هستيم.

دري اخوي در پايان اظهار كرد: ما غير از دو ميليارد توماني كه براي اعطاي يارانه به دانشجويان اختصاص داده‌ايم نزديك به سه ميليارد تومان هم از طريق اداره‌هاي كل ارشاد در استان‌ها در هماهنگي با دانشگاه‌ها به دانشجويان براي خريد كتاب تسهيلات ارائه شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016