پنجشنبه 16 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کيومرث پوراحمد در پانزدهمين آيين گشايش جشن سينمای ايران: عده‌ای نمی‌خواهند ما متحد باشيم، ايلنا

دبير پانزدهمين جشن سينمای ايران به شدت نگران تهديداتی‌ست که سينمای ايران را به مخاطره انداخته. او از سينماگران حاضر در سالن خواست که به وعده‌های نيم‌بند و بی‌بقای مديران دولتی اهميت ندهند و سينمای ايران را فراموش نکنند.


ايلنا: پانزدهمين آيين گشايش جشن سينمای ايران شب گذشته(پانزده تيرماه) با حضور بازيگران، تهيه کنندگان و کارگردانان در پرديس سينمای ملت برگزار شد.
در بخش ابتدايی اين مراسم کيومرث پوراحمد(دبير پانزدهمين جشن سينمای ايران) در جايگاه حاضر شد و گفت: ما زياد با هم دعوا کرده‌ايم و از اين پس نيز خواهيم کرد اما يادمان باشد به سينمای ايران هنوز نهالی نازک است که تهديدهايی متوجه آن بوده و هست.
وی ضمن بيان اينکه تجربه نشان داده هرگاه متحد شويم؛ می‌توانيم در سايه اين وحدت به موفقيت نزديک شويم، افزود: عده‌ای نمی‌خواهند ما را متحد ببينند. بايد يادمان باشد که مديران دولتی ميهمانان سينما هستند و صاحبخانه ما هستيم بنابراين نبايد به ميهمانان خود اجازه دهيم تا ميانه ما را برهم زنند و در اين عرصه به يارکشی بپردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پوراحمد افزود: کسب وکار مديران دولتی سياست است اما کسب و کار ما سينماست پس سينما را دريابيد و به قيمت امتيازهای نيم‌بندی که مديران دولتی وعده می‌کنند و ميزهای عاريه که ازسوی آنان به شما پيشنهاد می‌شود؛ سينما را تنها نگذاريد.
وی گفت: اين طبيعی است که در عرصه سينما هرقشری به دنبال مطالبات خود باشد آنهايی که فقط به فکر پول هستند کار خودشان را بکنند اما اين تاريخ است که نشان خواهد داد چه فيلمی ماندگار می‌ماند وچه فيلمی به زباله‌دانی سينما می‌رود.
وی ضمن ابراز نگرانی درمورد سرنوشت سينمای ايران اظهارداشت: ممکن است در شرايطی چندش آوری که برای سينمای ايران رقم زده‌اند ديگر سينمايی باقی نماند تا شانزدهمين جشن سينمای ايران را در سال آينده برگزاری کنيم.
در ادامه اين برنامه منوچهر محمدی در جايگاه حاضر شد و ضمن تاييد نگرانی‌های کيومرث پورعرب گفت: از زمانی که به همت سيف‌الله داد وآقای درويشی جشن سينمای ايران منعقد شد تا به امروز جمعيت‌های زيادی را ديده‌ايم و شرايط مختلفی را تجربه کرده‌ايم تا امروز اين نهال ۱۵ ساله برای ما ميسر شود که قطعا بايد نگران آن باشيم زيرا شرايط خاص اجتماعی و هنری که طی يک و دوسال اخير به وجود آمده واقعا نگران‌کننده است.
وی بااشاره به تصميمات حاشيه‌ای ازسوی مديران دولتی اظهار داشت: تصميم‌های ناشيانه به زعم من با اين هدف گرفته می‌شوند که به من و شما مسيرهای غلطی داده شود تااز راه اصلی سينما گمراه شويم. اين تصميمات در شرايطی گرفته می‌شود که مسايلی به مراتب مهمتر و معضلاتی بزرگ سينمای ايران را تهديد می‌کند.
محمدی ادامه داد: در شرايطی که در غياب قانون کپی رايت فيلم‌های ما درايران و خارج از کشور به تاراج می‌رود، با امنيت شغلی که وجود ندارد و وضعيت پرده سينما تصميماتی همچون تغيير فرمت پروانه ساخت و مسايل سطحی ديگر خنده‌دار است.
سپس محمدعلی سجادی پشت تريبون رفت و گفت: هرچند معمولا در جشن‌ها بايد شاد باشيم اما نگرانی‌ها آنقدر زياد است که اين جشن با درد و دل شروع شد که صد البته اگر اين درد و دل ها را عنوان نکنيم در گلويمان می‌ماند.
وی ضمن بيان اين مطلب که شرايط فعلی آن‌قدر عيان است که نيازی به تفکر ندارد، اظهارداشت: خيلی‌ها به ما اصرار می‌کنند که مبحث را سياسی نکنيد. ما هم دوست داريم از سياست صحبت نکنيم اما کسانی که خود را چوپان ما می‌دانند ما را در مسيری می‌اندازند که چاره‌ای به جز زبان گشودن و اعتراض نداريم.
سجادی گفت: اقدام‌های معاونت سينما اخيرا حکم معضلات ترافيکی را دارد که مسوولان راهنمايی ورانندگی برای حل آن به يک طرفه کردن خيابان‌ها بسنده می‌کنند. از وقتی معاونت جديد آمده سعی کرده با افزايش آمارهای جديد از ورود تازه‌کارها، ‌بزرگان سينما را بيکار کند يا به سمت تئاتر براند.
وی بااشاره به اتحاديه شماره ۲ و اهداف شکل‌گيری‌اش اظهارداشت: می‌خواهند در چنين شرايطی با تاسيس اتحاديه شماره ۲ ما را درمقابل همديگر قرار بدهند و از طرفی با سرمايه‌هايی که دراختيار آنان قرار می‌دهند، ما را تخريب و تضعيف کنند.
در ادامه اين مراسم و با حضور اعضای شورای برگزاری جشن پانزدهم که عبارتند از: کيومرث پوراحمد،‌ فرشته طائرپور، امين تارخ و محمدمهدی عسگرپور از اعضای شورای برگزاری چهاردهمين جشن سينمای ايران که عبارتند از: سيدمحسن هاشمی،‌ فرهاد توحيدی، شاهپور آل‌دايی و منصور وافری تقدير و تمجيد به عمل آمد.
سپس عسگرپور(مديرخانه سينما) در جايگاه حاضر شد و گفت: برگزاری جشن‌هايی از اين دست با هدف وفاق برگزار می‌شود اما متاسفانه با بيماری‌های حوزه فرهنگ و هنر اين جشن‌ها بعضا به محل افتراق تبديل می‌شود.
وی ادامه داد: در اين شرايط پذيرش داوری جشن کار دشواری است اما باتوجه به تجربيات کسب شده در سالهای گذشته که به نظر می‌رسد آيين‌نامه بهتری در اين دوره تنظيم شده، ما اميد داريم تا به سمتی برويم که با تاسيس آکادمی علمی سينما از اين پس برگزاری اين جشن را به آن بسپاريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016