شنبه 12 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبیر جشنواره «هفته کتاب» هنوز معرفی نشده است، فارس

خبرگزاری فارس: کمتر از یک‌ماه به برگزاری و آغاز برنامه‌های هفته کتاب باقی است اما دبیر این جشنواره هنوز معرفي نشده است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، گویی رسم شده که برای برگزاری جشنواره، همایش و یا حتی جوایز سالانه «دبیر» را در دقایق پایانی و یا به اصطلاح دقیقه 90 مشخص می‌کنند.

هفته كتاب يك ماه قبل از برگزاري بدون دبير!

هرچند این روال سال گذشته هم برای برگزیدن دبیر چند جایزه از جمله پروین اعتصامی، کتاب سال، جلال آل احمد که همگی بر عهده یک نفر است، تا پیش از این هم مرسوم بوده؛ اما هفته کتاب هم در این میانه در گروه بدون دبیرها قرار دارد.

هدفی با این وسعت برای ارج نهادن به کتاب، نباید به این شکل مورد بی مهری قرار گیرد چرا که هفته کتاب مجموعه مراسمی است که از سال 1372 هر ساله بین روزهای 10 تا 24 آبان به پيشتهاد مقام معظم رهبري شكل گرفت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج کتاب و کتابخوانی متولي برگزاري آن می‌شود.

البته در این طی طریق وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی، جهاد دانشگاهی، کانون فرهنگی و هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه خانه کتاب و تشکل‌های صنفی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم همکاری دارند.

مبتکران این مناسبت اهداف گسترده‌ای برای آن قائل شده‌اند، مانند تقویت بنیه فرهنگی کشور؛ توسعه، هدایت و رونق اقتصاد کشور؛ تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی و ایجاد عادت به مطالعه؛ کمک به حل مشکلات و تنگناهای تولید و توزیع کتاب؛ تجهیز کمّی و کیفی کتابخانه‌ها؛ و افزایش ظرفیت‌های فرهنگی کشور.
برجسته‌ترین اقدام در این هفته برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ فروش کتاب در مراکز استان‌های کشور است.

* جلساتي كه تشكيل نمي‌شود

نکته جالب اینجاست که امروز 12 شهریور ماه کمتر از یک ماه به آغاز و برپایی مراسم و برنامه‌های این هفته زمان باقی است و تنها اخباري از برپایی نشست‌هايي طبق روال هرساله به گوش می‌رسد، این نشست‌ها که از هفته نخست تیرماه آغاز شده گویا هر دو هفته یک‌بار تشکیل می‌شوند؛ البته با حضور نمایندگان نهادها و نمایندگان تشکل‌های دولتی و غیردولتی، همچنين برخي اخبار نيز حاكي از آن است كه در زيرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و به صورت مشخص در معاونت فرهنگي هنوز آمادگي براي برپايي اين رويداد فرهنگي ايجاد نشده، ضمن اين كه تاكنون جلسات ابتدايي آن نيز برگزار نشده است

در دوره هجدهم و سال گذشته محمدالهیاری فومنی دبیری هفته کتاب را برعهده داشت که در سخنانی عنوان کرده بود، در دوره نوزدهم قصد داریم تا با دعوت از نهادهایی تازه، حضور دیگر تشکل‌ها و نهادها را به میزان حداکثری افزایش دهیم.

برگزاری هفته فرهنگی با دبیرخانه دائمی آنهم در حوزه کتاب که تنها دو مناسبت نمایشگاه کتاب و هفته کتاب را از آن شاهدیم با برنامه‌تر باید پیش رود، اما همچنان سخن مسئولین امر حاکی از هماهنگی‌های لازم در معاونت امور فرهنگی برای برگزاری مطلوب نوزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است، ولی «دریغ که از دبیر خبری نیست».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دبير دوره نوزدهم و ديگر مسئولين؛ از دري بپرسيد!

برای جویا شدن و کسب اطلاعات در این زمینه با محمد الهیاری مدیر اداره کتاب ارشاد و دبیر دوره گذشته تماس گرفتیم که وی گفت، موضوع را از مسئولین امر و بهمن دری جویا شوید.
این موضوع به اینجا ختم نشد و خبرنگار فارس از برخی مسئولین چون مدیرعامل خانه کتاب، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مهم را پرسید که همه عنوان کردند که بهمن دری دبیر را مشخص می‌کند.

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هرچه سریعتر دبیر را معرفی کند چرا که معرفی وی در روزهای پایانی و نزدیک به هفته کتاب نفعی که نخواهد داشت هیچ، بلکه عدم برنامه‌ریزی و ناآشنایی و صدالبته ناهماهنگي ميان دستگاه‌هاي شركت‌كننده در اين رويداد فرهنگي را به همراه خواهد داشت كه نتيجه اوليه آن عدم دستيابي به نتايج و اهداف برگزاري هفته كتاب است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016