یکشنبه 13 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يك روانشناس: ريشه‌يابي اخبار حوادث از وظايف رسانه‌هاست ، ایسنا

يك روانشناس با بيان اينكه با اطلاع‌رساني اخبار حوادث در صورتي كه وارد ريز به ريز جزئيات نشود موافقم گفت: خبرنگاران و رسانه‌ها در انتشار اخبار حوادث جنس خبر را بشناسند و حساسيت‌هاي جامعه را درنظر بگيرند.

دكتر ناصرقاسم‌زاد در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به گسترش روزافزون و تخصصي‌شدن جوامع اظهار كرد: بحث وقوع حوادث امري طبيعي است و همه جوامع بشري شاهد يكسري از حوادث و جرائم هستند اما آنچه كه حائز اهمييت است نحوه پرداخت رسانه‌ها به اين رويدادهاست.

دبير انجمن حمايت از سلامت و بهداشت رواني جامعه با تاكيد بر ضرورت شفاف‌سازي و آگاهي‌بخشي به مردم در كنار انتشار اخبار حوادث افزود: ريشه‌يابي، آگاه‌سازي و اين قبيل اقدامات از وظايف رسانه‌هاست تا از طريق آنان مردم با روش‌هاي پيشگري از جرائم و حوادث آشنا شوند.

وي از ديگر وظايف رسانه‌ها در انتشار اخبار حوادث را يادآوري تكاليف مسئولان به آنان ذكر كرد و به ايسنا گفت: بايد از طريق انتشار اين اخبار مسئولان اجتماعي و فرهنگي را آگاه كرد و با يادآوري وظايفشان كاري كرد تا واكنش بموقع‌ نشان دهند و از بسياري حوادث و جرايم پيشگيري كنند.

اين روانشناس با اشاره به بحث آگاه‌سازي مردم و مسئولان كه آن را از وظايف مهم رسانه‌ها مي‌داند تصريح كرد: بايد به مردم اطلاع‌رساني شود كه دلايل بروز حادثه يا جرم چه بوده است به عنوان مثال در مورد يك قاتل زنجيره‌اي فراري اطلاع‌رساني به مردم علاوه بر اين كه ضريب هوشياري آنان در مواجهه با وي را افزايش مي‌دهد، به مسوولان انتظامي كمك مي‌كند تا فرد مجرم سريع‌تر دستگير شود.

اين كارشناس علوم‌انساني تحليل حوادث و استفاده صحيح از نظرات كارشناسان را موضوع ديگري ذكر كرد كه رسانه‌ها بايد به آن نيز توجه ويژه داشته باشند.

به گفته قاسم‌زاد نيروي انتظامي و ساير مسئولان متولي از طريق انتشار اخبار حوادث متوجه خلاءهاي موجود شده و نسبت به رفع آن اقدام مي‌كنند.

اين روانشناس در ادامه با بيان اينكه يك خبرنگار حوادث بايد خيلي لطيف و حرفه‌اي به بيان اخبار بپردازد و نه در قالب دستور؛ به آمار نادرست ارائه شده از سوي يكي از كارشناسان در مورد روابط ميان دختر و پسر اشاره كرد و گفت: مانور روي اين‌گونه اخبار از سوي رسانه‌ها كار درستي نيست چرا كه نه تنها ويژگي پيشگيرانه ندارد بلكه جامعه را به خطر مي‌اندازد و مردم را نسبت به يكسري از باورهايشان سست مي‌كند.

به عقيده اين كارشناس علوم‌انساني رسانه‌ها بايد در انتشار اخبار حوادث خط قرمزي براي خود تعريف كنند و در جايي كه مي‌بينند ابعاد و نتايج منفي انتشار خبر بيشتر از نتايج مثبت آن و به نوعي نااميدكننده است، از انتشارش خودداري كنند.

قاسم‌زاد با اشاره به نقش اطلاع‌رساني بموقع اخبار از سوي مسئولان به رسانه‌ها در جلوگيري از بروز شايعه و سوءاستفاده رسانه‌هاي فرصت طلب به ايسنا گفت: خط اول مقابله با وقوع جرايم مسئولان هستند اما متاسفانه در تمام دنيا اين افراد دل خوشي نسبت به انعكاس اخبار ضعف‌هاي خود يا مجموعه تحت مديريتشان ندارند بنابراين بايد كاري كرد تا مسئولان به رسانه‌ها و افرادي كه آنان را نقد مي‌كنند، احترام بگذارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دبير انجمن حمايت از سلامت و بهداشت رواني جامعه با بيان اينكه اطلاع‌رساني مسئولان بايد سبب ايجاد آرامش در افراد شود گفت: زماني كه يك بيماري فراگير وارد كشور مي‌شود، وزارت بهداشت و ساير نهادها اقدام به ارائه هشدار و روش‌هاي پيشگيري به مردم مي‌كنند و همين امر علاوه بر آماده‌كردن مردم در مقابله با بيماري به نوعي آرامش رواني آنان را نيز به دنبال دارد بنابراين به نظر مي‌رسد اگر مسوولان مربوطه درباره جرائم و حوادث نيز اطلاع‌رساني بموقع و صحيح داشته باشند تا حد زيادي از بروز شايعه و ايجاد فضاي ترس دربين مردم جلوگيري مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016