شنبه 19 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
21 شهریور» سوفیا کوپولا شیر طلای جشنواره ونیز را به خانه برد، آفتاب
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جشنواره بين المللي فيلم ونيز درآخرين روز برگزاري‌اش فيلم باران شد، ایسنا

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ونيز امسال كه شاهد نمايش آخرين دستاوردهاي کارگردانان مطرح جهان بود و ‌فيلم هاي مطرحي چون «يک روش خطرناک»، ساخته‌ي «ديويد کروننبرگ»، «بلندي‌هاي بادگير» ساخته‌ي «آندره‌آ آرنولد»، «فاوست» ساخته‌ي الکساندر ساکوروف و «اسب سياه» ساخته‌ي «تاد سالنتس» را در بخش مسابقه نشان داد.

بنابراعلام پايگاه اطلاع رساني جشنواره فيلم ونيز، پنجشنبه دهم شهريور، کارگردان هايي چون رومن پولانسکي با «کشتار»، «وي تي شنگ » با «جنگجويان رنگين کمان» ، استيون سودربرگ با فيلم «سرايت» و مدونا با فيلم «.W.E» ساخته هايشان را به نمايش گذاشته شدند.

در شصت‌ وهشتمين دوره‌ جشنواره‌ جهاني فيلم ونيز، آخرين کارهاي کارگردانان ايراني امير نادري و مرجان ساتراپي نيز به نمايش در‌آمد.

امير نادري و ارادت به سينماي ژاپن

امير نادري، کارگردان ايراني با محصولي از ژاپن در اين فستيوال شرکت دارد: امير نادري، کارگردان ايراني با محصولي از ژاپن در اين فستيوال شرکت داشت.

«کات»، جديدترين ساخته‌ي‌ امير نادري از فيلم‌هاي ديگر اين جشنواره بود که در بخش افق‌ها به روي پرده رفت. نخستين فيلم سينمايي اين کارگردان که در سال 1369 به آمريکا مهاجرت کرده، عنوان «منهتن از روي شماره» را يدک مي‌کشد و از فيلم‌هاي موفق سينماي آمريکا به شمار مي‌رود.

نادري در آخرين کارش به سينماي ژاپن رو آورده و «سرگذشتي ژاپني» را دستمايه قرار داده است. او هميشه در مصاحبه‌هاي خود از علاقه‌ي شديدش به سينماي ژاپن ياد مي‌کند: «هربار که به اين کشور رفته‌ام، به آقاي ايچي ياما ازعشق بي‌اندازه‌ام به اين سينما و بزرگانش حرف زده‌ام.»

تأثير سينماي اين کشور بر کارهاي به‌يادماندني اين سينماگر نيز انکارنکردني‌ است: « سينماي ژاپن در فيلم‌هاي من تاثير زيادي داشته‌اند. مثلا در "دونده"، در سکانس طولاني پاياني فيلم که براي به دست آوردن يخ مسابقه مي‌دهند از سکانس‌هاي فيلم "هفت سامورائي" الهام گرفته‌ام. يا مثلا در «آب، باد، خاک» تحت تاثير «جزيره‌ي لخت» اثر کاندوشيندو بوده‌ام. استاداني چون ازو، ميزو گوشي، اوشيما، کوروساوا و سينماگران ديگر اين کشور بسيار مورد احترام من هستند.» فيلم «کات» امير نادري، در واقع زندگي آخرين بازماندگان سامورائي‌ها را به تصوير مي‌کشد.

ساتراپي و «خورشت آلو با مرغ»

«خورشت آلو با مرغ» دومين فيلم مشترک مرجان ساتراپي و «ونسان پاروتو»کارگردان فرانسوي در اين دوره‌ي جشنواره‌ نيز به نمايش در‌آمد. اين فيلم در واقع ادامه‌ي فيلم انيميشني و رمان گرافيکي «پرسپوليس» است که در سال 2007 جايزه‌ي هيات داوران جشنواره‌ي کن را از آن اين دو هنرمند ساخت.

رمان گرافيکي «خورشت آلو با مرغ»، سال پيش در فرانسه به بازار آمد. اين فيلم داستان زندگي دايي بزرگ ساتراپي به نام «ناصر علي خان» است که موسيقيدان و عاشق دستپخت مادر خود، به ويژه خوراک «جوجه با آلو»ي او بوده است. ناصر علي خان سرانجام به بيماري افسردگي دچار مي‌شود و دست به خودکشي مي‌زند.

در اين فيلم، بازيگراني چون گلشيفته فراهاني، متيو آمالريک، ايزابل روسليني و ماريا دي‌متريوس ايفاي نقش مي‌کنند. «خورشت آلو با مرغ» در استوديوي بابلزبرگ در شهر برلين آلمان ساخته شده است.

بخش مسابقه ونيز

در بخش مسابقه‌ي جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم ونيز که امسال از 31 اوت تا 10 سپتامبر برپا بود، 22 فيلم از کارگردانان مطرح جهان گنجانده شده بود.


فيلم پولانسكي كه بر اساس نمايشنامه‌ي «خداي کشت و کشتار» ساخته شده است، مثل همه‌ي آثار او، قصه‌اي عادي و روزمره دارد: دو پسربچه‌ي 11 ساله درحين بازي با هم دعوا مي‌کنند و کار به کتک‌کاري مي‌کشد. در اين درگيري دو دندان جلويي يکي از اين دو پسربچه با ضربه‌ي مشت ديگري ‌شکسته مي‌شود. پدر و مادر متمدن و متمول اين دو پسر، ديداري ترتيب مي‌دهند تا در کمال آرامش و حسن‌نيت برگه‌ي تقاضاي تأمين خسارت و پرداخت هزينه‌ي دندانپزشكي را پر کنند و تحويل شرکت بيمه دهند. در اين ديدار، ولي تنها مساله‌اي که مورد بررسي قرار نمي‌گيرد، پرکردن برگه‌ي تأمين خسارت است.

آن‌چه آشکار مي‌شود، مشکلات خانوادگي و زناشويي اين دو زوج به‌ظاهر خوشبخت و شخصيت‌هاي غيرعادي و خطرناک آن‌هاست. گفت‌وگو‌هاي ابتدايي و مودبانه‌ي اين زوج دربار‌ه‌ي گناه و تقصير و دليل زد و خورد بين دو پسربچه، به تدريج به نيش و زخم زبان‌زدن به يکديگر، به پرخاش و توهين و فحش و ناسزا تبديل مي‌شود و دست آخر به گلاويز شدن و دست به يقه شدن با هم مي‌انجامد.

در «خداي کشت و کشتار» ياسمينا رضا که تا کنون در اغلب نمايش‌خانه‌هاي مهم جهان به اجرا درآمده، درگيري‌هاي لفظي در قالب طنز و هزل و شوخي و مزاح گنجانده شده تا از شدت يأس‌ و غلظت پوچ‌گرايانه‌ي احساسات وافکار نهفته در متن ‌کاسته شود. رومن پولانسکي براي تهيه‌ي فيلم «کشتار» از بازي کيت وينسلت، جودي فاستر، کريستوف والتز بهره برده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حضور سينماي آلمان و جهان

سينماي آلمان به‌طور مستقل در اين دوره‌ي جشنواره شرکت ندارد. با اين‌حال حضور آن را در فيلم‌هايي که با سرمايه يا تلاش تهيه‌کنندگان آلماني ساخته شده‌اند، مي‌توان رد گرفت؛ از جمله در فيلم «ارکستر کشور همسايه» ساخته‌ي کارگردان رژيم صهيونيستي، اران کورليرين که محصول مشترک كشور غاصب اسرائيل ـ آلمان است.

در اين فيلم، نوازنده‌ي ارکستر نيروي پليس مصر از شهر اسکندريه به تل‌آويو سفر مي‌کنند تا به عنوان "پيام‌آوران صلح"، براي مردم اين شهر برنامه‌ اجرا کنند. ماجراهاي شاد و غم‌انگيزي که در اين ديدار براي اين اعضاي ارکستر رخ مي‌دهد، دستمايه‌ي اصلي فيلم را مي‌سازد.

شصت‌وهشتمين دوره‌ي جشنواره‌ي جهاني فيلم ونيز، روز 31 اوت با نمايش فيلم «پله‌هاي قدرت»، ساخته‌ي جرج کلوني کار خود را آغاز كرد. «پله‌هاي قدرت»، چهارمين فيلم کلوني به عنوان کارگردان است که خود نيز در آن ايفاگر نقش اصلي است.

«سالومه وحشي»، فيلم‌ ديگري است که يک هنرپيشه‌ي آمريکايي آن را کارگرداني کرده است: ال پاچينو و مادونا، خواننده‌ي مشهور آمريکايي نيز، با دومين فيلم خود "دبليو. اي" که در بخش غيرمسابقه‌ نشان داده شد، در اين جشنواره حضور داشت.

پيشينه فستيوال ونيز

جشنواره سالانه فيلم ونيز، يکي از قديمي‌ترين جشنواره هاي سينمايي جهان است

جايزه اول آن شيرطلايي است که هرسال به برندگان اين جشنواره اهدا مي‌شود.

«دارن آرنوفسکي»، کارگردان سرشناس آمريکايي، رياست هيات داوران بخش مسابقه‌ي اين دوره از جشنواره را برعهده داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016