چهارشنبه 19 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرجلال‌الدين کزازی شاهنامه را به نثر نوشت، ايسنا

بازنويسی «شاهنامه»ی فردوسی به نثر به قلم ميرجلال‌الدين کزازی در راه نشر است.

اين نويسنده و پژوهشگر درباره‌ی بازنويسی «شاهنامه»، به خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت:‌ بازنوشت «شاهنامه» را زير چاپ دارم که از آغاز تا انجام با نثری همساز و هماهنگ با زبان «شاهنامه» است. در واقع، در اين اثر «شاهنامه» را به نثر نوشته‌ام.

او در ادامه گفت: اين کتاب در ۷۰۰ صفحه نوشته شده است که در دو پوشينه (جلد) در نشر زرين و سيمين به چاپ می‌رسد. اين دفتر به احتمال زياد، «دفتر دانايی و داد» نام خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کزازی همچنين با اشاره به ترجمه‌ی «چامه‌ها»ی هوراس، سخنور نام‌دار رومی، گفت:‌ «چامه‌ها» (قصيده‌ها) سروده‌ی هوراس است که من آن را به پارسی برمی‌گردانم.

او افزود: من اين کتاب را بر پايه‌ی برگردان فرانسوی آن به پارسی برمی‌گردانم؛ اما چون از زبان لاتين هم اندکی آگاهی دارم، از متن بنيادی هم گاهی بهره می‌برم. اين کتاب در چهار دفتر سامان داده شده است و اگر با نگاهی فراخ به کتاب بنگريم، می‌توانيم آن را ديوان هوراس به شمار بياوريم؛ زيرا آن‌چه که از نام آن برمی‌آيد‌، اين کتاب سروده‌های جداگانه‌ای را دربر دارد که هوراس آن‌ها را در زمان‌های گوناگون و به انگيز‌ه‌های گوناگون سروده است.

کزازی همچنين عنوان کرد: پاره‌ای از اين سروده‌ها بلند هستند و پاره‌ای ديگر کوتاه. پيشينه‌ی اين سروده‌ها با انگيزه‌های تاريخی در پيوست آمده است. برای مثال، بارها هوراس در اين شعرها از سزار آگوست که از پادشاهان نام‌دار روم بوده، به ستايش ياد کرده است. گاه نيز در اين چامه‌ها بازتاب‌هايی از زندگانی اين سخنور و پيوندهايی را که با دوستان و پيرامونيان خود داشته است‌، می‌بينيم.

او افزود: اين کتاب را انتشارات معين در مجموعه‌ای که تا کنون چند کتاب در آن به چاپ رسيده است، منتشر می‌کند. کتاب‌هايی چون «افسانه‌های دگرديسی» از اويد‌، «درباره‌ی طبيعت» از لوکرس و دو نوشته از سنکا به نام‌های «زندگی در بهروزی» و «کوتاهی زندگی» در اين مجموعه منتشر شده است.

کزازی در پايان درباره‌ی شرح خود بر گزيده‌ای از شعرهای حافظ گفت: پوشينه‌ی نخست از اين گزيده چندی پيش به پايان رسيد و اکنون در انتشارات سمت کارهای چاپی آن به انجام می‌رسد؛ اما پوشينه‌ی ديگر اين کتاب را در آينده خواهم نوشت که گزيده‌ی ديگری از غزل‌های حافظ است. اين کتاب آموختاری است که در پوشينه‌ی نخست، ۲۰ غزل از نيمه‌ی نخست ديوان برگزيده شد و در پوشينه‌ی دوم، ۲۰ غزل از نيمه‌ی دوم برگزيده خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016