دوشنبه 14 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کتاب‌های علی باباچاهی برای نمايشگاه کتاب تهران

ايسنا ـ کتاب‌های تازه‌ای از علی باباچاهی به نمايشگاه کتاب تهران می‌رسند.

به گزارش خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مجموعه‌ی شعر «هوش و حواس گل شب‌بو برای من کافی است» و کتاب دوزبانه‌ی «اين هم يک شوخی بود» از آثار تازه‌ی باباچاهی برای نمايشگاه کتاب‌اند. همچنين مجموعه‌های شعر «گل باران هزارروزه» و «نم نم بارانم» و «گزينه‌ی اشعار علی باباچاهی» به همراه چاپ تازه‌ی کتاب «گزاره‌های منفرد» اين شاعر و منتقد همز‌مان با نمايشگاه کتاب تهران در ارديبهشت‌ماه ارائه می‌شوند.

علی باباچاهی درباره‌ی ارائه‌ی کتاب‌هايش در نمايشگاه کتاب‌ تهران گفت: مجموعه‌ی شعر «هوش و حواس گل شب‌بو برای من کافی است» برای ارائه در نمايشگاه کتاب توسط نشر ثالث در دست چاپ است.‌ اين کتاب حدود ۲۲۰ صفحه است و در آخر کتاب نيز دو مقاله با عنوان «شعر مؤلف، صلح مؤلف» و همچنين «شعرافشانشی» که ناظر بر نوشتار خود شاعر است، آمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او افزود: همچنين چاپ دوم مجموعه‌ی شعر «نم نم بارانم» که توسط نشر چشمه منتشر شده است، در نمايشگاه ارائه می‌شود‌. در اين چاپ، علاوه بر مؤخره‌هايی که در آخر کتاب آمده، يک يادداشت تازه نيز به چاپ قبلی افزوده شده است. «گزينه‌ی اشعار علی باباچاهی» هم که از طرف نشر مرواريد به چاپ سوم رسيده است، در نمايشگاه کتاب سال جاری به صورت کتاب جيبی ارائه خواهد شد.

باباچاهی همچنين گفت: چاپ اول «اين هم يک شوخی بود» که به صورت دو زبانه (انگليسی - فارسی) توسط سعيد سعيد‌پور ترجمه و به همت ايوب صادقيانی و از سوی نشر ويستار منتشر شده است، نيز به نمايشگاه کتاب می‌رسد. در اين کتاب، متن انگليسی و فارسی طبق معمول، روبه‌روی هم نيامده؛ بلکه کتاب انگليسی از سمت چپ و فارسی از راست نوشته شده که در وسط کتاب به هم می‌رسند و می‌توان آن‌ها را دو کتاب مجزا دانست. پاره‌ای از شعرهای اين کتاب به انتخاب خودم است و تعداد ديگری از اشعار را مترجم کتاب به خاطر انس و الفتی که با آن‌ها داشته، انتخاب و ترجمه کرده است.

از ديگر آثاری که از علی باباچاهی در نمايشگاه کتاب تهران ارائه می‌شود، مجموعه‌ی شعر «گل باران هزارروزه» است که اخيرا توسط نشر مرواريد به چاپ رسيده است و به گفته‌ی خود شاعر، تا به حال فروش خوبی داشته است. چاپ تازه‌ی «گزاره‌های منفرد» (مسائل شعر و بررسی شعر جديد و جوان امروز) هم که در سه جلد از طرف نشر ديبايه منتشر شده است، در نمايشگاه کتاب ارائه خواهد شد.

باباچاهی همچنين درباره‌ی مجموعه‌ی آثاری که در دست چاپ دارد، گفت: کتاب «به شيوه‌ی خودشان عاشق می‌شوند» مجموعه‌ای از شعرهای عاشقانه و انتخابی از ۱۱ کتاب چاپ‌شده و چاپ‌نشده،‌ شعرهای جديد و تازه است که قرار است آن را نشر مرواريد منتشر کند. اين کتاب شعرهايی را شامل می‌شود که از سال ۱۳۵۷ تا به حال سروده شده‌اند؛ ولی شعرهايی هستند که در مجموعه‌ی «گزينه‌ی اشعار» نيامده‌اند.

او درباره‌ی شعرهايی که در اين مجموعه گرد آمده است، گفت: در شعرهايی که در اين مجموعه گردآوری شده است، تعريف متداول از شعر عاشقانه نقض می‌شود و به کنار گذاشته می‌شود.

اين شاعر همچنين عنوان کرد:‌ «گزاره‌های پيوست» (۹۰ سال شعر نو فارسی) که در واقع تکميل‌کننده‌ی وجوهی از سه جلد «گزاره‌های منفرد» است و شامل شعرهايی از نيما تا شعر امروز می‌شود، نيز در دست چاپ قرار دارد. شيوه‌ی ارائه‌ی آثار شاعران در اين کتاب به صورت سلسله مراتبی و خطی نيست و لزوما اين‌گونه نيست که شعر شاعران جوان در آخر کتاب آمده باشد؛ بلکه در اين کتاب وقتی يک شاعر را جريان‌ساز معرفی می‌کنيم، شعر تعدادی از شاعران جوان که از او تأثير گرفته‌اند، نيز در زير آن قرار می‌گيرد.

او سپس درباره‌ی تازه‌ترين سروده‌هايش اظهار کرد: «دنيا اشتباه می‌کند» تازه‌ترين سروده‌های من است که شامل ۸۰ شعر است و حدود ۲۴۴ صفحه می‌شود. اين مجموعه‌ی شعر در آستانه‌ی رفتن به وزارت ارشاد برای گرفتن مجوز قرار دارد تا از سوی نشر چشمه منتشر شود.

او افزود: مجموعه‌ی «بيا گوش‌ماهی جمع کنيم» هم شامل مجموعه‌ای از شعرک‌ها و شعرهای کوتاه ‌است که آن‌ها را طی مصاحبه‌ای که با سيروس نوذری در خصوص شعر کوتاه و هايکو و ارتباط شعر کوتاه با هايکو و شعر مدرن داشته‌ام، گردآوری کرده‌ام و اين مجموعه نيز برای انتشار به نشر ثالث سپرده شده است.

باباچاهی در ادامه گفت: همچنين کتابی به نام «علی باباچاهی در وضعيت ديگر» نوشته‌ی محمد لوطيج توسط نشر ثالث منتشر خواهد شد که در آن علاوه بر سال‌شمار زندگی من، نويسنده سعی کرده است مراحل شعری‌ام را نشان دهد. نويسنده‌ی اين کتاب بيش‌تر تمرکزش بر متفاوت‌نويسی‌های من بوده است و سعی کرده در آن تفاوت‌های شعرم را نشان دهد و آن‌ها را برجسته کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016