چهارشنبه 16 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش بهای کاغذ دامن انتشارات وزارت ارشاد را هم گرفت

خبرگزاری مهر ـ فعاليت سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد هم با ۴۶ سال سابقه از افزايش حدوداً دو برابری قيمت کاغذ در ماه‌های اخير به شدت متاثر شده و مسئولان اين انتشارات دولتی به ناچار به اجرای برخی سياست‌های تعديلی در اين زمينه روی آورده‌اند.

زهرا ميرزاخانی، مدير سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به اين سئوال که «آيا افزايش قيمت کاغذ در ماه‌های اخير تاثيری در فعاليت‌های اين انتشارات دولتی داشته است؟» گفت: حتماً! به هر حال ما هم متعلق به جامعه نشر کشور هستيم و هم اکنون دچار مشکلات جدی ناشی از افزايش قيمت کاغذ هستيم.

وی افزود: مجبوريم کاغذ مورد نيازمان را که همان کاغذ تحرير ۷۰ گرمی است، با بهای هر بند ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان خريداری کنيم در حالی که حدود ۵، ۶ ماه پيش بهای اين کاغذ ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مدير سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اضافه کرد: اين افزايش شديد قيمت باعث شده ما در سياست‌هايمان هم در جذب اثر، هم در شمارگان کتاب، هم در تجديد چاپ آثار و هم در قيمت کتاب تجديد نشر جدی بکنيم.

ميرزاخانی گفت: به عنوان مثال ما که کمترين ميزان شمارگان کتابمان تا چند ماه پيش ۱۵۰۰ نسخه بود، ناچار شده‌ايم ميزان کلی شمارگان کتابمان را به ۵۰۰ تا ۷۰۰ نسخه کاهش دهيم.

وی ادامه داد: با توجه به قيمت فعلی کاغذ ناچاريم قيمت کتاب را هم البته تا حد معقولی افزايش دهيم که اين طبيعتاً موجب کاهش مشتريان ما و مخاطبان کتاب‌های سازمان چاپ و انتشارات می‌شود. ولی ما چاره‌ای به جز اين کار نداريم.

اين ناشر دولتی در پاسخ به اين سئوال که «مگر شما کاغذ را به قيمت دولتی و با استفاده از برخی سوبسيدهای رايج در سازمان‌های دولتی تهيه نمی‌کنيد؟» تاکيد کرد: مگر چنين کاغذی هم به کسی می‌دهند؟! شما اگر سراغ داريد، به ما هم آدرس بدهيد!

ميرزاخانی در عين حال گفت: تنها کمکی که به ما می‌شود، خريدهای دولتی است که در مناسبت‌های مختلف و در نمايشگاه‌های گوناگون از صورت وزارت ارشاد انجام می‌شود. البته با توجه به اينکه وزارت ارشاد چند سالی است تغييراتی در سياست‌های اعطای يارانه‌های حوزه خود صورت داده و آن را مخاطب محور کرده است.

مدير سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد ادامه داد: در واقع قرار بوده و هست که يارانه‌ها مستقيماً به ناشران داده نشود و در عوض اين سوبسيد به مصرف کننده نهايی داده شود، بلکه از اين طريق به ناشران هم برسد که البته شاهد روندی معکوس هستيم و جمعيت مخاطب کتاب رو به کاهش است.

به گفته وی وزارت ارشاد از ناشران دولتی از جمله سازمان چاپ و انتشارات وابسته به اين وزارتخانه، حدوداً ۲۰۰ جلد از ۱۰۰۰ جلد کتاب چاپ شده را می‌خرد که ميرزاخانی معتقد است اين ميزان کفاف هزينه‌های سازمان متبوعش را نمی‌دهد.

ميرزاخانی همچنين با اشاره به مشکلات عديده در خريد کاغذ در ماه‌های اخير که قيمت آن افزايش چشمگيری داشته است، تاکيد کرد: ما هم مثل خيلی از ناشران کاغذ مورد نيازمان را از بازار اصلی کاغذ تهران يعنی ظهيرالاسلام می‌خريم، ولی چون بازار دست واسطه‌ها و دلال‌هاست، به اين راحتی نمی‌توان اقدام به تهيه کاغذ کرد.

وی در توضيح اين نکته گفت: وقتی سراغ فروشنده می‌روی، می‌گويد کاغذ موجود ندارم چون نسبت به ثبات قيمت در روزهای آتی اطمينان ندارد و لذا کاغذ اين روزها به کالايی کمياب تبديل شده است! به نظرم ورود دولت به بازار و تعامل بيشترش با اتحاديه‌های صنفی می‌تواند راهگشا باشد.

مدير سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد در پاسخ به اين سئوال که «در شرايط فعلی چه چشم‌اندازی را از فعاليتتان در ماه‌های آتی متصور هستيد؟» افزود: ما به هر حال تلاش می‌کنيم که اين چراغ ۴۶ ساله را روشن و خودمان را سر پا نگه داريم. هر چند من مطمئنم دولت و مجموعه دوستان وزارت ارشاد به فکر چاره‌ای برای حل اين مشکل هم هستند. البته اين مسئله ريشه‌ای است و بايد کتابخوانی به عنوان يک ارزش درآيد و مخاطب آن افزايش يابد.

چندی پيش هم نادر قديانی، رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران با تائيد افزايش قيمت کاغذ ۷۰ گرمی تا ۴۵ هزار تومان در هر بند، نسبت به حضور بانشاط ناشران در نمايشگاه کتاب تهران ابراز نگرانی کرده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016