شنبه 30 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جوانان در تیررس ترکش تورم و گرانی مسکن

کارشناسان اجتماعی در مورد تاثیر ناگوار تورم و گرانی بر زندگی جوانان هشدار می دهند. آنها معتقدند بالا رفتن سن ازدواج، ترس جوانان برای تشکیل زندگی به دلیل ناتوانی در تامین مسکن و گسترش بی‌اخلاقی آسیبهایی است که غفلت از آنها پیامدهای ناگواری را دامنگیر جامعه می‌کند.

خبرگزاری مهرـ گروه اجتماعی: حالا دیگر می توان در گوشه و کنار شهر صدای فریادهای خاموش جوانان را از گرانی میوه، نان، سایر اقلام خوراکی، پوشاک، اجاره بها و ... شنید. قطعاً این میزان افزایش تورم و گران شدن بی ضابطه و بی قانون مسکن و هر آنچه که با زندگی مردم در ارتباط است، تاثیرات و پیامدهای جدی بر زندگی اجتماعی و خانوادگی جوانان و بالطبع متزلزل شدن بنیان خانواده خواهد گذاشت.

با بررسی قیمت های اجاره بها در مناطق مختلف تهران و مقایسه کردن آن با میزان حقوق یک زوج جوان کارمند، می توان براحتی ادعا کرد که قطعاً جوانان برای تهیه مسکن در ابتدای ازدواج و حتی سالهای پس از آن با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند. این در حالی است که افزایش تورم و گرانی مسکن هیچ تناسبی با افزایش حقوق ندارد و به طور متوسط میزان درآمد و حقوق یک زوج جوان کارمند در طول یکماه بیشتر از یک میلیون و 200 هزار تومان فراتر نمی رود.

به باور جامعه شناسان و روانشناسان، مسکن از نیازهای نخستین جوانان برای تشکیل خانواده است. قطعا افزایش تورم و گرانی مسکن نتیجه‌ای جز با بالاتر رفتن سن ازدواج ، کم شدن رغبت جوانان به تشکیل خانواده، گسترش فساد در جامعه و افزایش آمار طلاق و بزهکاری و اعتیاد به دنبال ندارد.

علی اصغر کیهان نیا روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با گرانی مسکن و تاثیر آن بر زندگی اجتماعی جوانان می گوید:« کار و مسکن دو فاکتور اصلی ازدواج هر جوان است که در صورت ناقص بودن یکی، آن دیگری نیز قطعاً منجر به ازدواج جوان نمی شود. هم اکنون جوانان چه آن دسته که بتازگی ازدواج کرده و چه آن دسته ای که در آستانه ازدواج هستند، دچار افسردگی هایی پنهان شده و همواره ترس از مخارج زندگی در وجودشان ریشه دوانده است.

گرانی مسکن و انصراف جوانان از ازدواج

به گفته او، افزایش قیمت مسکن به صورت سرسام آور در دو- سه سال اخیر منجر به این شده که بسیاری از جوانان از تصمیم خود برای ازدواج منصرف شوند که این خود منجر به بالاتر رفتن سن ازدواج و همچنین گسترش فساد و بی اخلاقی در جامعه می شود.

او با بیان اینکه بسیاری از مراجعه کنندگان مشاوره به وی به همین منظور است، توضیح می دهد: حتی اکنون زندگی بسیاری از زوج های جوانی که تنها یکی دو سال از زندگی شان گذشته در آستانه فروپاشی است. در برخی موارد زنان با گذشت اندک زمانی از زندگی خواستار خانه بزرگتری هستند که این امکان با توجه به افزایش اجاره بها امکانپذیر نیست. به همین دلیل بسیاری از آنان ترجیح می دهند در چنین شرایطی به خانه های پدری خود بازگردند.

این روانشناس درباره تاثیر ساخت مسکن مهر و ارتباط آن با زندگی جوانان می گوید: این طرح اگر در داخل شهر تهران اجرا می شد مثبت و اثرگذار بود اما نمی توان جوانان را به اجبار وادار کرد 100 کیلومتر دورتر از شهرها و مکانهایی که کار، سرگرمی و تفریحی وجود ندارد بروند. از سوی دیگر رفت و آمد به این شهرها به سختی انجام می شود.

به اعتقاد این کارشناس برخی از جوانان از خرید مسکن مهر و حتی سکونت در این مجتمع ها ابا دارند زیرا به هر دلیلی این تصور ایجاد شده که این خانه ها متعلق به اقشار فقیر است و به همین دلیل از سکونت در این مجتمع ها پرهیز می کنند.

ترکش گرانی مسکن، جوانان را نشانه گرفته است

"دولت باید اداره مسکن جوانان را برای تحکیم ارزش های دینی و معنوی و تحکیم خانواده برعهده گیرد و راهکارهایی را برای افزایش وام مسکن جوانان تدبیر کند."

اینها صبحت های امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه است که معتقد است اگر اوضاع اقتصادی به همین صورت ادامه یابد، جوانان نه تنها در نتیجه گرایش به انواع تفریحات ناسالم، هویت خود را از دست می دهند بلکه خطر افزایش آسیب های اجتماعی در نتیجه افزایش آمار طلاق جوانان کشور را تهدید می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او با بیان اینکه تیر ترکش هرگونه گرانی و تورم ابتدا به جمعیت جوان کشور می خورد، توضیح می دهد:جوانان از جامعه جدا نیستند و قطعاً موج گرانی ها به ویژه مسکن ابتدا دامن جوانان را برای تشکیل خانواده که بخشی از جامعه هستند، می گیرد. اگر امروز شاهد گسترش ناراحتی های روحی ـ روانی و یا افزایش آمار خودکشی در میان جوانان هستیم همگی ناشی از همین تورم اقتصادی است.

به گفته قرایی مقدم، جوانان قبل از تشکیل خانواده انتظاراتی دارند و وقتی وارد زندگی می‌شوند و انتظارات آنها با واقعیت‌های زندگی سازگار نیست دچار مشکلات فراوانی می‌شوند. به عنوان مثال فکر می کردند در خانه مستقل خودشان زندگی خواهند کرد اما با افزایش قیمت ‌مسکن امکان تامین خانه‌ای مستقل نیست، در نتیجه افراد با روبرو شدن با مشکلات فراوان ترجیح می‌دهند از یکدیگر جدا شوند.

تمرکز دولت بر ساخت مسکن ویژه جوانان

این جامعه شناس پیشنهاد می دهد که دولت باید تمام تمرکز خود را روی مسکن جوانان بگذارد زیرا این جامعه در آینده نه چندان دور باید از سوی جوانان اداره شود. البته اگرچه دولت اقداماتی را برای ساخت مسکن مهر انجام داده اما قطعاً این میزان ساخت با توجه به جمعیت جوان کشور پاسخگو نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016