سه شنبه 2 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بحران آلودگی هوا در چهارمحال وبختياری، تشديد آلودگی توسط تالاب ها

شهرکرد - خبرگزاری مهر: ورود گرد و غبار کشور عراق به چهارمحال و بختياری در کنار وضعيت نامناسب تالابهای اين استان که به کانون محلی گرد و غبار تبديل شده اند، چهارمحال و بختياری را در شرايط بحرانی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گرد و غبار، ميهمان ناخوانده کشورهای همسايه برای ايران که سوغات آن خارش، انواع بيماريهای تنفسی و پوستی و حسرت زندگی در يک هوای معمولی برای مردم به شمار می رود.

گرد وغبار زندگی برای مردم استان چهارمحال و بختياری مثل رنگش، تيره و تار کرده به گونه ای که در چند روز مردم هر روز صبح شاهد حضور گرد غبار در آسمان هستند و ديگر زمانی که مردم در اول صبح زندگی عادی را شروع می کنند کوه ها و دشت ها را به وضوح مشاهده نمی کنند زيرا که هاله گرد و غبار دشت ها و کوه ها را پنهان کرده است.

اين در حالی است که حل مسئله گرد و غبار که سال به سال استانهای بيشتری از کشور را درگير خود کرده و استان های جنوبی بيشتر از همه استانها با اين مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

چند روزی است که مردم استان چهار محال و بختياری همانند ديگر استانهای جنوبی و وغربی ميزبان مهمان ناخوانده گرد و غبار هستند.

با توجه به اينکه اين استان در کشور جزو استانهای پاک کشور شناخته شده بود اما در اين چند روز ديگر نمی توان اين استان را جزو پاکترين استانها نام برد زيرا که در اين مدت پديده گرد و غباربه اين استان رسيده و مردم کم و بيش با اين مشکل مواجه شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




گرد و غبار موجود در هوای اين استان موجب شده که کسانی که دارای بيماری قلبی و تنفسی هستند، کودکان و سالمندان دچار مشکلاتی شوند.

ازسوی ديگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ريز به کيسه های هوايی ريه ها می شود و اين عمل باعث اختلال در عملکرد اکسيژن رسانی ريه به بافتها به خصوص قلب می شود و اين امر بی نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بيماريهای قلبی را درپی دارد واز طرفی در دراز مدت ذارت بسيار ريز گرد و غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب کرده و شرايط را برای تصلب شرايين و تنگی عروق فراهم می کند.

از ديگر عوارض گرد و غبار تشديد موارد آلرژی تنفسی در بيماران دارای زمينه است، ريه سالمندان از کار کرد طولانی و تغيير در دستگاه تنفسی دچار فرسودگی شده است.

آلودگی هوا درختان باغات سامان را آفت زده کرد

يکی از کشاورزان بخش سامان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينکه آلودگی هوا در اين مدت باعث شده که درختان حاشيه زاينده رود دچار آفت شوند، اظهار داشت: اين موضوع باعث می شود کيفيت محصولات کشاورزی کاهش پيدا کند.

شيرزاد مرادی افزود: درختان بعد از شکوفه دادن بايد آفتاب ببينند، اما با توجه به آلودگی هوا در اين مدت درختان اين منطقه آفتاب خوبی دريافت نکرده اند.

وی بيان داشت: آلودگی هوا و بدی هوا باعث می شود که توليدات محصول کاهش پيدا کنند، در حال حاضر بيشتر درختان بادام وهلو اين منطقه آسيب ديده اند.

عدم رعايت حق آبه تالاب هورالعظيم منشا گرد و غبار

فعال محيط زيست و منابع طبيعی در استان چهار محال و بختياری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينکه آلودگی هوا در اين استان در حال حاضر ۲۰ استان کشور را در برگرفته، اظهار داشت: آلودگی هوا نه تنها در اين استان بلکه استانهای شمالی را تحت تاثير قرار داده است ومنشاء اين آلودگی هوا و ريز گرد ها در آسمان ازخشک شدن تالاب بزرگ هور العظيم در کشور عراق است.

هومان خاکپور افزود: سد سازی و عدم رياعت حق آبه باعث شد که تعادل منطقه تالاب بزرگ هور العظيم از بين برود و اين تالاب که يک زمانی نعمت منطقه بود الان به يک بلا تبديل شود و منشاء توليد گرد و غبار در کشور عراق و کشور های هماسيه و استان های جنوبی و جنوب غربی شود.

تشديد آلودگی توسط وضعيت نامناسب تالابهای چهارمحال و بختياری

خاکپور با اشاره به اينکه آلودگی اين استان علاوه بر تحت تاثير قرار گرفتن ريزگرد های عربی، تحت تاثير وضعيت نامناسب تالاب ها نيز قرار گرفته، بيان داشت: وضعيت نامناسب تالابهای استان آلودگی هوا را در اين استان در چند سال اخير تشديد کرده است.

اين کارشناس منابع طبيعی با بيان اينکه ازجمله تالابهای استان که به نوعی دچار بيابان زدايی در استان شده می توان به مرغزار شهرکرد، تالاب گندمان و دهنو اشاره کرد، اذعان داشت: با برداشت بی رويه منابع زير زمينی در مرغزار شهرکرد و .... اين منطقه با افت شديد سطح آب مواجعه شده و سطح اين منطقه دچار فرونشست شده و در اين منطقه با بيابان زايی مواجه شده ايم که با يک وزش باد ملايم هوای خوب و مطبوع مرکز استان تحت تاثير قرار می گيرد.

وضعيت نامناسب تالابهای گندمان و دهنو درچهارمحال و بختياری

خاکپور با اشاره به اينکه تالابهای گندمان و دهنو از وضعيت خوبی در استان بهره مند نيستند و وضعيت اين تالاب ها به مراتب از مرغزار شهرکرد نامناسبت است، تصريح کرد: احداث چاه های غير مجاز، برداشت آبهای زير زمينی و ... موجب شده که اين تالابها به کانونهای گرد و غبار در استان تبديل شوند.

وی با بيان اينکه تالاب های استان يکی از ارزشمند ترين اکوسيستم های طبيعی در استان هستند، ياد آور شد: با مديريت نادرست در بخش تالابها موجب شده ايم که اين تالاب ها به يک کانون فرسايش بادی تبديل شوند.

اين فعال محيط زيست در چهارمحال و بختياری با بيان اينکه کارکرد تالابهای استان ۱۵۰ برابر کارکرد های کشاورزی در سطح استان است، بيان داشت: از بين رفتن تالاب ها موجب شده که تعادل زندگی گونه های جانوری و گياهی و آب و هوايی در منطقه از بين برود.

هومان خاکپوربا بيان اشاره به اينکه در چند سال اخير شاهد خسارتهای سرما زدگی زيادی در سطح استان و به خصوص محصولات کشاورزی نزديک تالاب ها بوده ايم، بيان داشت: دليل خسارت سرما زدگی در استان به دليل از بين رفتن تعادل اب وهوايی است.

تاثير آلودگی ذرات معلق بر روی گياهان و باغات

وی با اشاره به اينکه ريزگردها موجود در هوا هم در حوزه انسانی و حوزه گياهی و جانوری باعث بروز بيماری های می شود، بيان داشت: ريزگردها موجب طغيان بيماری در گياهان و درختان می شود.

فعال محيط زيست و منابع طبيعی درچهارمحال و بختياری تصريح کرد: گرد و غبار موجب می شود که عمل فتوسنتز در گياهان به خوبی صورت نگيرد و ضعف کلی در اندام گياهان به وجود آيد.

وی با بيان اينکه آفات و بيماری در شرايط عادی برای گياهان و درختان آسيبی ندارد، بيان داشت: در اين شرايط آفات و بيماری بری گياهان و درختان استان يک تهديد و خطر به شمار می آيد.

هومان خاکپور بيان داشت: ريزگرد ها موجب می شوند که گياهان در انجام تنفس، رشد و شرايط فيزيکی دچار اختلال شوند و گياهان در مقابل آفات و بيماری مقاومت کمتری داشته باشند.

وی بيان کرد: گرد و غبار موجب می شود که سلامت درختان و گياهان در استان دچار خسارت شوند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزارش : زهرا مرادی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016