سه شنبه 23 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سن اعتياد در ايران به زير ۲۰ سال رسيد

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ مديرکل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۹۲ درصد مردم آسيب‌های اجتماعی مواد مخدر را به عنوان مهمترين اولويت تهديدات اجتماعی نامگذاری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، صرامی در بيست و هفتمين همايش انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به کاهش سن اعتياد از ۲۳ سال به زير۲۰ سال طبق برخی گزارش‌ها، عنوان کرد: تا پيش از اين تصور می‌شد که اغلب افراد مجرد معتاد می‌شوند، اما هم اکنون ۶۰ درصد معتادان را افراد متاهل تشکيل می‌دهند.

وی افزود: طبق آمارهای سال ۸۶، دو ميليون معتاد قطعی داريم و از آنجايی که ۶۰ درصد اين افراد متاهل هستند و سرانه پنج تا شش فرزند دارند، بدين ترتيب ۱۲ ميليون نفر از خانواده‌ها و افراد جامعه در معرض تهديدات اجتماعی قرار دارند و اين امر لزوم توجه به امر پيشگيری را بيش از پيش افزايش می‌دهد، چرا که اين افراد به دليل گرفتاری‌های اقتصادی و فقر تحصيلی، توان استفاده از بروشورها و کتاب‌هايی که حاوی پيام‌های تبليغاتی است را ندارند و اين امر ضرورت تغيير رويکرد در حوزه پيشگيری اجتماعی را افزايش می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سيستم هوشمند آسيب‌های اجتماعی به دنبال جذب نيرو است

صرامی در ادامه عنوان کرد: نسل امروز ما با انواع و اقسام مدگرايی‌ها، تنوع طلبی‌ها و بروز رفتارهای تکانشی روبرو شده است و به راحتی به آسيب‌های اجتماعی وارد می‌شود و بايد بپذيريم سيستم هوشمند آسيب‌های اجتماعی به دنبال جذب نيرو است.

وی افزود:‌ اين سيستم افراد را در سنين هفت تا ۹۰ سال مجرد و متاهل، مرد و زن با تحصيلات مختلف با نگاه مشتری مدار به خود جلب می‌کند.

مديرکل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بيان اين سوال که بايد از مسيری که در زمينه پيشگيری اجتماعی طی کرده‌ايم، نقشه‌برداری و آنرا تحليل کنيم، عنوان کرد: در سه دهه اول انقلاب نگاه حاکم بر حوزه اجتماعی نگاه پيشگيری موضعی و برخورد با مجرم و بزه ديده بود، اما اين نگاه، نگاهی گذشته‌نگر است که در دنيا در سال ۱۹۷۰ ميلادی دفن شد و بايد برای مهار آسيب‌های اجتماعی رويکرد فعال و پيشگيرانه داشته باشيم.

وی افزود: در برخی موارد سياست ما در برخورد با آسيب‌های اجتماعی، سياست انکار، نفی، سکوت و يا اغراق بوده است و اين در حاليست که بايد با رويکرد واقع بينانه به استقبال آسيب‌های اجتماعی برويم. آنگاه می‌توانيم به جهت‌گيری صحيح برای کنترل آسيب‌های اجتماعی دست يابيم.

صرامی در ادامه تاکيد کرد: پيشگيری اجتماعی بايد اولويت اول را در سياست‌گذاريها به خود اختصاص دهد و البته نبايد پيشگيری موضعی را تعطيل کرد، بلکه بايد با توجهی متوازن ميان پيشگيری موضعی و اجتماعی به جلو رفت.

مديرکل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: توجه صرف به پيشگيری موضعی و غفلت از پيشگيری اجتماعی سبب شده است که سيستم هدفمند آسيب‌های اجتماعی برای جذب نيرو اقدام کند.

وی در ادامه با تشريح نکاتی که بايد در پيشگيری اجتماعی مورد توجه قرار داد، عنوان کرد: بايد در اين حوزه به توسعه فراگير اجتماعی اقدام کنيم و تصدی‌گری دولتی را کاهش داد و همه را در جنبش فراگير پيشگيری وارد کرد.

صرامی افزود: پيشگيری نيازمند توسعه خدمات پيشگيری اجتماعی است که در اين حوزه فوق‌العاده ضعيف هستيم و بايد برای کانون‌های هدف مختلف سياست‌های متفاوت داشته باشيم.

وی در ادامه تاکيد کرد: پيشگيری نيازمند همکاری بين بخشی و فرابخشی و تعاملات است و بايد باور کرد که ميان GO‌ و NGO فاصله‌ای وجود ندارد.

در زمينه پيشگيری به سرمايه‌گذاری جدی نياز داريم

مديرکل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه تاکيد کرد: نيازمند علم سازمان يافته در امر پيشگيری هستيم و ضمن اينکه به يک سرمايه‌گذاری جدی نيز نياز داريم.

صرامی در ادامه با تاکيد بر لزوم توجه به افراد در معرض خطر عنوان کرد: ۱۲ ميليون نفر از خانواده‌های افراد معتاد از اين جمله هستند و بايد رويکرد پيشگيری همه جانبه در مورد اين افراد داشت و ضمن اينکه بايد توجه داشت پيشگيری اجتماعی بی‌بازده و نيازمند حوصله، تعهد، تعجيل ناپذيری و کار شبانه‌روزی است.

صرامی در پايان عنوان کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر، به خصوص مواد روانگردان، سياست اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر رويکرد پيشگيری اوليه با توجه به پيشگيری فرهنگی و اجتماعی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016