جمعه 9 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتياد هزينه‌هاي زيادي را به بخش سلامت و رفاه اجتماعي كشور وارد مي‌كند

يك پژوهشگر حوزه اعتياد گفت: اعتياد هزينه‌هاي زيادي را به بخش سلامت و رفاه اجتماعي كشور وارد مي‌كند و موجب ناخرسندي و عدم آرامش در اعضاي جامعه مي‌شود.

به گزارش سرويس«اجتماعي» ايسنا، مهرداد احترامي در نشستي با عنوان «مدل بوم شناختي پيشگيري از اعتياد» افزود: پيشگيري از اعتياد مي‌تواند بار اين مشكلات را كم كند.

وي افزود:‌ شيوه‌هاي متفاوتي براي پيشگيري از اعتياد به كار برده شده كه هر يك براي مخاطبان و بسترهاي اجرايي خاصي قابليت استفاده دارد، گرچه مطالعات نشان داده كه برخي از اين شيو‌ه‌ها نيز در اساس كارايي لازم را براي سرمايه گذاري ندارند.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد اظهار كرد: توجه به شرايط اجتماعي و ساختارهاي موجود به منظور برنامه‌ريزي در زمينه مشكلات اجتماعي، اين نظريه را تقويت كرده كه مداخله همه جانبه نگري كه رفتار ذي نفعان را هدف تغيير قرار دهد، شيوه كارامدي است كه از نمونه بارز آن مي‌توان به مدل بوم شناختي يا اكولوژيك پيشگيري از اعتياد اشاره كرد.

وي گفت: تاكيد مدل بوم شناختي پيشگيري از اعتياد، بر سلامت عمومي و فرضيه تغيير سازماني است و اين رويكرد از تئوري‌هاي بازاريابي اجتماعي، توسعه سازماني، سازمان يابي محله‌اي (يا اجتماع كوچك) و نفوذ آوري به دست آمده است.

احترامي ادامه داد: اهداف اين برنامه‌ها ايجاد و حفظ تغيير رفتار افراد با تغيير در محيط اجتماعي يا سازماني آن‌هاست، بنابراين اين رويكردها، بايد طولاني مدت، با ثبات و مناسب با شرايط هر محيط باشند.

وي تصريح كرد: دورنماي اكولوژيكال بر اين فرض است كه تغييرات مناسب در محيط اجتماعي تغيير در افراد را ايجاد مي‌كند و حمايت افراد در جمعيت براي اجراي تغييرات اجتماعي حياتي است.

اين روان پزشك با اشاره بازاريابي اجتماعي گفت:‌ اين روشي است، براي توانمندسازي مردم براي دخيل شدن و مسئوليت پذيري جهت دستيابي به رفاه، سلامت و توانايي حل مسئله كه راه‌هاي نو و خلاقي را براي مواجه شدن با مسئله اجتماعي پيشنهاد مي‌شود.

احترامي افزود: در اينجا رفاه منجر به پيشگيري از اعتياد (براي كاهش عوامل خطر و افزايش عوامل محافظ)، نظير يك كالا مورد توجه قرار مي‌گيرد كه مردم بايد آن را تهيه و استفاده كنند و به اين منظور لازم است كالا، مطابق سلايق آنان و ضوابط ديگري آماده و عرضه شود.

احترامي در تبيين نظريه توسعه سازماني اظهاركرد: اين نظريه شامل كاربرد سيستمي دانش علوم رفتاري براي توسعه برنامه‌ريزي شده و تقويت و تاكيد روي استراتژي‌ها، ساختارها و فرايندهاي سازمان براي بهبود اثربخشي سازمان است و اين نظريه در سازمان‌هاي مختلف درگير در اجراي برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد شرايط رفتاري و رواني را ايجاد مي‌كند كه در آن شرايط برنامه‌هاي مناسبي از طريق همكاري لازم طراحي و به صورت مناسبي اجرا مي‌شود.

وي همچنين به سازمان‌هاي اجتماع محور اشاره داشت و گفت: سازمان‌هايي هستند كه محوريت آنها اجتماعات منطقه‌اي و محل فعاليت آن‌ها اجتماع كوچك است و به طور معمول غير انتفاعي و غير دولتي هستند و توسط اجتماعات محلي وبراي آن‌ها كار مي‌كند.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد ادامه داد: اعضاي آن، ذي نفعان همان اجتماع هستند و در جواب به برخي نيازها يا موقعيت‌هاي محلي ايجاد مي شوند و اغلب مربوط به محيط بلافصل هستند و اغلب از فعاليت‌هاي گوناگون براي بهبود شرايط را حمايت مي‌كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




احترامي با بيان اينكه سازمان‌هاي اجتماع محور سازمان‌هايي هستند كه مردم در آن جمع مي‌شوند، گفت:‌در اين سازمان‌ها نوعي برنامه است كه بر اساس رويكرد اجتماع محور و مدل محيطي اجتماعي طراحي مي‌شوند. در اين برنامه ذي نفعان يك اجتماع كوچك در تمام مراحل برنامه دخالت دارند، آموزش، حمايت گيري و اقتدار افزايي راهبردهاي اصلي آن هستند و اين برنامه‌ها به منظور ايجاد تغيير در اجتماعات كوچك در جهت دست يابي به اهداف انساني طراحي مي‌شوند.

وي تاكيد كرد: اين مجموعه چهارگانه قادر است طراحي مناسبي براي پيشگيري از اعتياد فراهم كند و پايه اجرايي آن بر اساس رويكرد سلامت همگاني است و در آن سياست‌هاي سلامت بايد به عموم مردم توجه داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016