شنبه 7 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گسترش تشكيل پرونده‌هاي مشاوره پيش از بارداري به منظور كاهش ريسك حاملگي‌هاي پرخطر

مدير گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از گسترش تشكيل پرونده‌هاي مشاوره پيش از بارداري در مراكز بهداشتي طي سال جاري خبر داد و گفت: شناسايي مادران پرخطرعمده‌ترين هدف از اجراي گسترده اين برنامه است.

دكتر فرناز اهدايي‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزايش پوشش مراقبت‌هاي دوران بارداري را از جمله اهداف در نظر گرفته شده در جهت حفظ سلامت مادران در مجموعه تحت پوشش اين دانشگاه دانست و گفت: افزايش مشاوره‌هاي پيش از بارداري، كاهش موارد حاملگي‌هاي پرخطر و كاهش مرگ مادر نيز در دستور كار قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه ميزان مرگ مادر ازجمله شاخص‌هاي بين‌المللي توسعه جوامع به حساب مي‌آيد، عنوان كرد: شاخص مرگ مادران در ايران 22 در هر صد هزار نفر است، اما بناست تا پايان برنامه پنجم توسعه به عدد 15 در هر صد هزار تولد زنده برسد.

مدير گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به تلاش براي ترويج زايمان ايمن و كاهش موارد سزارين‌هاي غيرضروري اظهار كرد: از سال 78 تاكنون كيفيت ارائه خدمات به مادران مورد توجه قرار گرفت و از سال 87 و پس از اجراي طرح پايلوت اعتباربخشي، برنامه مراقبت‌هاي ادغام يافته مادري ايمن در سراسر كشور به اجرا درآمده است و اكنون در مجموعه تحت پوشش دانشگاه به صورت مستمر پايش مي‌شود.

اهدايي‌وند با بيان اينكه گسترش ارائه خدمات به مادران باردار در كنار حفظ و ارتقاي كيفيت ارائه خدمات صورت مي‌پذيرد، گفت: سعي مي‌شود علاوه بر گسترش مراقبت از مادران در مراكز بهداشتي بر كيفيت ارائه خدمات نيز افزوده شود.

اهدايي‌وند در ادامه به پرونده‌هاي مشاوره پيش از بارداري اشاره و اظهار كرد: با تشكيل اين پرونده و كنترل وضعيت زنان، اجازه بارداري به مادران پر خطر داده نمي‌شود و يا اين كه پس از آگاهي از مشكل خود براي قرار گرفتن در كانال درمان هدايت مي شوند. بر اين اساس پروند‌ه‌هاي مشاوره پيش از بارداري به طور رايگان در تمامي مراكز بهداشتي تشكيل و در پي آن معاينات اوليه و آزمايشات مورد نياز قبل از بارداري صورت مي پذيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي افزود: با توجه به اهميت دوران بارداري، زني كه قصد فرزنددار شدن دارد بايد از سه ماه قبل‌ به منظور كاهش ناهنجاري‌هاي احتمالي جنين خود، اسيد فوليك دريافت كند، در اين دوره اسيدفوليك هم به طور رايگان در اختيار او قرار مي‌گيرد.

مدير گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه اطلاع‌رساني كافي در اين خصوص صورت نپذيرفته است، از افزايش تشكيل پرونده‌هاي مشاوره پيش از بارداري طي سال جاري خبر داد و گفت: در اين صورت پس از باردار شدن نيز، پرونده حين بارداري براي زنان تشكيل مي‌شود.

وي شناسايي مادران پرخطر را عمده‌ترين هدف تشكيل پرونده‌هاي مشاوره پيش از بارداري دانست و گفت: مشاوره به كاهش رسيدگي حاملگي‌هاي پرخطر كمك مي‌كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016