چهارشنبه 18 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نابهنجاري پوششي دانش‌آموزان با تهيه "متد مديريت اجرايي" در مدارس كاهش مي‌يابد

عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان گفت: اگر مدارس داراي "متد مديريت اجرايي" در پوشش و عفاف و حجاب باشند، مي‌توانند نابهنجاري پوششي نوجوانان و جوانان را كاهش دهند.

مهري سويزي معاون وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه رسانه‌هاي نوين مرتبط همچون اينترنت، سينما و ماهواره، گروه معاشران و خانواده از عوامل اصلي و تاثيرگذار در نابهنجاري‌هاي پوششي در برخي دختران و پسران در سن دانش‌آموزي و دانشجويي است، گفت: گروه معاشران به لحاظ تاثير بالا و مستقيم مي‌تواند نقش خانواده را كم‌رنگ كرده و خود نقش پررنگ‌تري را ايفا كند، لذا در كنار اين گروه رسانه‌هاي مرتبط و خانواده‌هاي ناكام نيز مهمترين علت تغيير و ايجاد نابهنجاري‌هاي پوششي هستند.

وي افزود: خانواده ناكام از اين لحاظ ناكام خوانده مي‌شود كه نمي‌تواند ارزش‌هاي خود را بدرستي به فرزندان انتقال دهد، لذا يكي از علت‌هاي اصلي در نابهنجاريهاي پوششي نيز تاثير نامناسب اين خانواده‌ها بر فرزندان در انتقال ارزشهاست.

به گفته سويزي، عامل ديگري تحت عنوان "الگوهاي ميانجي" كه حد واسط خانواده و نوجوانان و جوانان هستند در زمان شكل‌گيري حس استقلال فردي به عنوان الگو عمل كرده و به نابهنجاري پوششي در بين نوجوانان و جوانان كمك مي‌كند، اما در كنار اين چهار عامل، مدرسه و مربي و رسانه ملي مي‌تواند نقش فزاينده يا كاهنده در اثرات اين نابهنجاري پوششي داشته باشد.

وي ادامه داد: اگر مدرسه داراي متد مديريت اجرايي در پوشش و عفاف و حجاب داشته باشد و هم مديريت فرهنگي، قطعا مي‌تواند اثرات چهار عامل موثر در نابهنجاري را كاهش داده و بر آن غلبه كند، چراكه با نظارت، كنترل و مراقبت پوشش نابهنجار را مديريت مي‌كند و با تشويق پوشش مناسب و بهنجار الگوسازي كرده و از دانش آموزان براي همسالان خود يك الگو ارائه مي‌كند.

به گفته وي، در حال حاضر 54 درصد از جامعه فرهنگيان را زنان تشكيل مي‌دهند كه اين افراد با توجه به اينكه بهترين نوع پوشش جامعه را دارند و از جايگاه قابل قبولي برخوردار هستند، هريك از مربيان و معلمان مي‌توانند به نوبه خود نقش موثري را در مديريت فرهنگي حجاب به عنوان يك الگو داشته باشند.

سويزي با اشاره به اينكه افراد در اين سن به دنبال محبوب شدن هستند و تصور مي‌كنند كه محبوبيت در گرو زيبا شدن است خاطرنشان كرد: اگر اين مسائل بدرستي براي نوجوانان و جوانان تشريح شود، قطعا باعث آرامش روحي رواني و اصلاح ديدگاه و نگرش آنها خواهد شد، لذا در اين ميان نقش معلمان و مربيان بايد پررنگ باشد.

وي در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با ايسنا، با انتقاد از رسانه ملي همچنين يادآور شد: رسانه ملي يكي از ظرفيت‌هاي بالاي تغيير و اصلاح نگرش افراد در انتخاب نوع پوشش است، چراكه اين رسانه تصور مي‌كند، اگر يكي از بازيگران چادر به سر كند به رسالتش عمل كرده است، در حالي كه بايد جذب به عفاف و حجاب در كل مسير يك داستان و فيلم تعقيب شود.

رسانه ملي در الگوسازي و هنجارسازي و ايجاد شناخت متناسب با قابليت و ظرفيتي كه دارد رفتار نمي‌كند

وي با بيان اينكه رسانه ملي در الگو و هنجارسازي و ايجاد شناخت متناسب با قابليت و ظرفيتي كه دارد رفتار نمي‌كند، خاطر نشان كرد: گروه‌هاي مختلفي مخاطب اين رسانه بزگ هستند، لذا بايد بتواند همگام با همه سلايق، رفتارهاي مناسب را در قالب

هم‌انديشي، پرسش و پاسخ، فليم و يا هر برنامه ديگري ارائه كند و با توجه به تاثيري كه در مخاطبان دارد بايد از ظرفيت موجود خود استفاده كند.

رييس مركز استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان معتقد است: نبايد چند خيابان تهران را به كل ايران تعميم داد، بنابراين اگر به عنوان مثال گفته شود در 2 يا 3 منطقه تهران حجاب و عفاف كم رنگ شده و دختران كم سن به آرايش روي آورده‌اند، شايد ادعاي درستي باشد اما نمي‌توان آن را به همه استان‌ها تعميم داد و نمي‌توان مسافرت‌هاي شمال و كيش را مبناي اين اظهارات قرار دارد چرا كه اقشار مختلف از بخش‌هاي مختلف به آنجا سفر مي‌كنند و تعميم دادن اين نگاه به كل جامعه، نگاهي جفاكارانه است.

زنگ‌هاي خطر در جامعه به لحاظ تغيير هنجارها مدتهاست به صدا درآمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سويزي گفت: زنگ‌هاي خطر به لحاظ تغيير هنجارها مدتهاست در جامعه به صدا درآمده و اينكه ايران رتبه سوم ورود و استفاده از لوازم آرايش را در آسيا يا خاورميانه به خود اختصاص داده زنگ خطري براي مهندسان فرهنگي كشور است كه بايد بسيار نگران كننده باشد، بنابراين معتقدم در تغيير اين هنجارها بايد همه دست‌هاي پيدا و پنهان را در كنار يكديگر ديد و نبايد يكباره انگشت اشاره را تنها به سمت زنان و دختران ببريم.

وي همچنين عنوان كرد: از 28 رفتار مذهبي تعريف شده، زنان 27 مورد را بيشتر از مردان انجام مي‌دهند و يا به آن مقيدتر هستند و اين نشان مي‌دهد زنان به لحاظ مذهبي و اعتقادي جلوتر از مردان هستند، بنابراين علت‌ها بايد در كنار هم مورد بررسي قرار بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016