چهارشنبه 1 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اجساد جدیدی در مناطق زلزله‌زده ایران از زیر آوار بیرون کشیده شد

بی بی سی: با گذشت سه روز از زلزله آذربایجان شرقی، ماموران امداد و نجات هلال احمر، زنی را در روستای سرخاگو از توابع شهرستان ورزقان زنده از زیر آوار بیرون کشیدند. این در حالی است که خبرگزاری فارس اعلام کرده اجساد جدیدی از زیر انبوهی از خاک بیرون کشیده شده است.

خبرگزاری مهر گفته است حال زنی که زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده، خوب است و برای انجام معاینات پزشکی به بیمارستان صحرایی منتقل شده است.

تیم‌های امداد و نجات به همراه سگ‌های زنده‌یاب در حال جست‌وجو برای پیدا کردن اجساد دیگری از مدفون‌شدگان این زلزله هستند.

این در حالی است با گذشت یک روز از زلزله آذربایجان شرقی اعلام شد که عملیات آواربرداری به اتمام رسیده و تمامی افراد از زیر آوار بیرون کشیده شده و مجروحان به بیمارستان منتقل شدند.

در همین حال فرمانداران شهرستان های اهر و هریس از اتمام اسكان اضطراری زلزله زده های این دو شهرستان خبر دادند.

مشکل مناطق زلزله زده

حبیب حسینقلی‌زاده، مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی اعلام کرده که مشکل فعلی در مناطق زلزله زده، گرمازدگی و بروز بیماری‌هایی نظیر اسهال، استفراغ و سردرد است.

مقام‌های مسئول در ایران، سه روز پس از دو زلزله در منطقه اهر و ورزقان که بیش از ۳۰۰ کشته و ۵ هزار زخمی بر جای گذاشته است،می گویند اقلام خوراکی به اندازه کافی در اختیار است اما مسئله اصلی، کمبود وسایل بهداشتی در مناطق زلزله زده است.

این مقام‌ها، در عین حال گفته اند که آب خوراکی و آب برای شست و شو هم مورد نیاز است.

آقای حسینقلی زاده به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است که "پراکنده بودن روستاها کار آواربرداری را کمی سخت‌ کرده بود، اما به دلیل این که عمده ساختمان‌های منطقه یک طبقه بودند عملیات‌ آواربرداری در تمام مناطق هم‌اکنون به اتمام رسیده است."

او از زلزله‌زدگان خواسته به منظور پاکسازی منطقه از اجساد حیوانات و احشام با مسئولان و تیم‌های اعزامی به منطقه همکاری کنند و در صورت اطلاع مکان طویله یا جایی که حیوانات در آن مرده‌اند، اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت نسبت به پاکسازی آن اقدام شود چرا که وجود لاشه حیوانات در مناطق سبب بروز بیماری‌های فراوانی می‌شود.

آقای حسینقلی زاده با اشاره به اینکه شرایط جوی در روستاهای منطقه به گونه‌ای است که شب‌ها دمای هوا کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، گفت: "در حال حاضر با توجه به این که در روزهای پایانی مرداد هستیم تردد شبانه در مناطق زلزله‌زده با لباس سبک ممکن نیست حال اگر این شرایط تا یک ماه دیگر ادامه پیدا کند، قطعا زندگی برای زلزله‌زدگان سخت است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم شهروندان کمک‌های خود را به شکل نقدی در اختیار سازمان‌های دولتی یا موسسات خیریه معتبر قرار دهند."

بنا به گفته مقامات، روانشناسان برای کمک به زلزله زدگان در بیمارستان‌های صحرایی مستقر شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تکذیب ترک در بدنه سد ستارخان

در پی خبر منتشر شده در خبرگزاری کار ایران(ایلنا) مبنی بر ایجاد ترک در بدنه سد ستارخان و احتمال شکستگی این سد، ارسلان هاشمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با تکذیب خبر ترک در بدنه سد ستارخان گفت: " هیچگونه خسارت و آسیبی در سد، گالری و تمام تأسیسات وابسته مشاهده نشده و سد ستارخان بدون وقفه در حال بهره برداری است."

دو زمین لرزه به بزرگی ۶.۲ و شش درجه در مقیاس "ریشتر" روز شنبه ۲۱ مردادماه شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی را لرزاند.این سه شهرستان به ترتیب ۱۵۰ و ۵۰ و ۶۲ هزار نفر جمعیت دارند.

داده‌های مرکز لرزه‌نگاری کشوری ایران نشان می‌دهد که از روز یکشنبه، ۲۲ مرداد بیش از ۶۰ مورد پس‌لرزه در منطقه رخ داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016