چهارشنبه 22 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف خودسرانه دارو توسط ۴۰ درصد از خانواده های ایرانی

یک متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی گفت: نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که 40 درصد ایرانیان بصورت خودسرانه اقدام به مصرف دارو می کنند.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر به تحقیقی که توسط گروه آسیب شناسی بنیاد علوم رفتاری صورت گرفت اشاره کرد وافزود: با توجه به اینکه مصرف خودسرانه دارو یکی از روشهای خطرناک درمان بوده و دربسیاری از موارد باعث بروز بیماریهای دیگر می شود ، ضعف اطلاع رسانی همراه با فرهنگ غلط مصرف دارو در جامعه ما باعث شده که با کمترین ناراحتی برخی از افراد خودسرانه به مصرف دارو اقدام کنند.

وی گفت: هر ایرانی سالانه 340 عدد دارو مصرف می کند یعنی از قرص ، شربت و آمپول گرفته تا درمانهای دیگر و به همین دلیل نرخ مصرف سرانه دارو در کشور ما 3 برابر استاندارد جهانی است که این حرکت نه تنها موجب بروز زیانهای اقتصادی به جامعه می شود بلکه مخاطراتی نیزبرای سلامت هموطنان دارد .

این متخصص علوم رفتاری تاکید کرد: نظام نسخه نویسی در کشور ما باعث ایجاد فرهنگی شده که در بعضی از موارد زیادتر از نیاز بیمار دارو نوشته می شود و در خانه هرکدام از ایرانیان مقدار زیادی انواع داروهای مصرف نشده یا یک بار مصرف شده وجود دارد که به محض بهبود علایم بیماری مصرف دارو قطع شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ابهری با اشاره به اینکه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه مصرف بیش از حد دارو می تواند از مخاطرات موجود جلوگیری کند، گفت: در مصرف خودسرانه دارو در کشور ما قرصهای مسکن مقام اول ، آنتی بیوتیکها جایگاه دوم ، و قرصهای درمان دستگاه گوارش و امثال آن در جایگاه بعدی هستند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016