چهارشنبه 22 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
20 مرداد» 10هزار بدهکار مالیاتی ممنوع‌الخروج شدند
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرداخت مالیات باید در جامعه نهادینه شود

تهران- رییس کمیسیون مالی و اقتصادی دیوان عدالت اداری بر ضرورت نهادینه شدن پرداخت مالیات در جامعه تاکید کرد و گفت : مردم باید از نحوه مصارف اجتماعی مالیات آگاه شوند .

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ˈعلی تقویˈ عصر روز جاری (چهارشنبه ) درنشست هم اندیشی آموزش حقوق مودیان مالیاتی با بیان اینکه ، اطلاعات پایین مردم از قوانین مالیاتی همکاری دوجانبه مردم و مسئولان دراین بخش را دشوارمی کند ،افزود: داشتن دفتر روزانه مالیات و خود اظهاری در حوزه کسب و کار به حل بسیاری از مشکلات کمک می کند .

وی گفت : سطح درآمدی جامعه به گونه ای است که بیشتر مردم از پرداخت مالیات معاف هستند و به دلیل نا آشنا بودن با قوانین قادر به استفاده ازمعافیت های مالیاتی نیستند.

تقوی ، پرداخت نکردن به موقع مالیات را مستوجب مجازات مندرج در قانون برشمرد و اضافه کرد: جریمه و ممنوع الخروج شدن از کشور از نمونه های این مجازات است.

این کارشناس قضایی با بیان این که قانون را همه می توانند بخوانند اما همه نمی توانند استدلال کنند، افزود: با تبیین قانون برای مردم، مشکلات زیادی در جامعه حل می شود و علاوه برآن مراجعات متعدد به سازمان مالیاتی نیز از بین می رود.

وی آثار دیگر آشنایی مردم با قوانین را تشکیل نشدن پرونده های متعدد در قوه قضاییه دانست و اظهار کرد: قراردادهایی که خلاف قانون باشد، اعتبار ندارد و قضات نمی توانند در مواقع رسیدگی به بخشنامه یا دستورالعملی که مغایر قانون باشند، استناد کنند.

رییس کمیسیون مالی و اقتصادی دیوان عدالت اداری، برگ قطعی مالیاتی را در حکم برگ اداری نام برد و افزود: آرای مالیاتی قابل طرح در دیوان عدالت اداری است اما در دیوان بر اساس قانون رسیدگی انجام شده و در قسمت ارشاد و معاضدت به مردم آموزش لازم داده می شود تا برابر آن بتوانند دادخواست تنظیم و یا از ارائه شکایت منصرف شوند.

**آموزش حقوق مالیاتی، زمان وصول درآمدها را کوتاه می کند

ˈاحمد رفیعیˈ دادیار دیوان عالی کشور نیز در این نشست ارتقای سطح دانش عمومی را به نفع مردم و حکومت دانست و گفت: دانش مالیاتی موجب صرفه جویی در زمان و هزینه ها شده و فرهنگ قانونمداری را توسعه می دهد.

وی با یادآوری اصل 51 قانون اساسی مبنی بر این که هیچ قانونی وضع نمی شود مگر به موجب قانون، ادامه داد: مردم باید بدانند که قوانین به وسیله نمایندگان آن ها وضع شده و بر اساس اصل توافق جمعی به دست آمده است.

مدرس حقوق مالیاتی، شبهه موجود در جامعه مبنی بر این که چرا باید مالیات پرداخت شود را مانع جدی همکاری با سازمان امور مالیاتی توصیف کرد و گفت: آموزش حقوق مالیاتی می تواند شبهات را برطرف کند و ناراضیان مالیاتی را کاهش دهد.

وی حساسیت قانون گذار درباره مراجع تشخیص و تعیین میزان مالیات را ناشی از تخلفات قبل از انقلاب دانست و ادامه داد: یکی از راه های افزایش اعتماد، خود اظهاری و شفاف سازی اطلاعات است که در برنامه پنجم آمده است.

رفیعی با تاکید بر این که لازم است از طریق وصول مالیات به سمت تامین هزینه ها حرکت کنیم ، اضافه کرد: طولانی بودن فرایند وصول مالیات هزینه ها را افزایش می دهد که با اعتماد دادن به مردم می توان این فرایند را کوتاه کرد.

** مالیات مهم ترین منبع درآمد دولت بعد از نفت است

ˈعلی اکبر سمیعیˈ نماینده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، دیگر شرکت کننده در این نشست بود که حقوق مالیاتی را زیرمجموعه حقوق عمومی دانست و گفت: حقوق عمومی در بین مردم ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی آموزش را بستر ساز وصول مالیات بیان کرد و ادامه داد: در کشورهای پیشرفته به دلیل ارائه آموزش های لازم به مودیان مالیاتی، اکثر بودجه کشور از این محل تامین می شود.

این فعال بخش خصوصی ، دلیل پرداخت نکردن مالیات از سوی مردم ایران را آشنایی اندک با قوانین مربوطه دانست و افزود: در مدت بیش از 40 سال سابقه کاری من، مراجعه کننده ای نداشتم که بپرسد چگونه مالیات پرداخت کنم بلکه همه از نحوه پرداخت نکردن مالیات از من می پرسیدند.

وی بر ضرورت ارائه آموزش به دانش آموزان برای نهادینه کردن فرهنگ پرداخت مالیات تاکید کرد و گفت: با فرهنگ سازی و آموزش می توان به چشم انداز 20 ساله دست یافت.

** مالیات سهم پرداختی ما برای زندگی اجتماعی است

ˈحمید رضا یوسفیˈ مدیر کل آموزش سازمان امور مالیاتی نیز با بیان این که اگر قرار است مشترک زندگی کنیم باید هزینه های اجتماعی آن را بپردازیم، گفت: آموزش ها ما را به یک فهم مشترک می رساند.

وی به اشتغال سه هزار نفری در سطح کشور برای وصول مالیات ها اشاره کرد و ادامه داد: گاهی دستگاه مالیاتی برای وصول مطالبات خود، یکسال درگیر است و به همین دلیل ثروت عمومی هم متوقف آن می شود.

این مقام مالیاتی، با یادآوری اجرای طرح جامع مالیاتی و طرح مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: آمادگی خود را برای ارائه آموزش های مالیاتی برای تمامی دستگاه ها و مشاغل به صورت اختصاصی و براساس نیازهای آن ها اعلام می کنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی بخش عمده ای از انرژی دستگاه مالیاتی را مصروف در آیین دادرسی مالیاتی دانست و توضیح داد: اگر از ابتدا آموزش داده شود، مشکلات برطرف می شود.

یوسفی ارتباط با معاونت آموزشی قوه قضاییه را دیگر برنامه همکاری سازمان امور مالیاتی بیان کرد و گفت: گاهی به دلیل برداشت های مختلف و شخصی آرای متعددی صادر می شود که همکاری های آموزشی برای نزدیک کردن این آرا موثر است.

**طرح جامع مالیاتی از آخر سال 91 در سه استان اجرا می شود

مدیر کل آموزش سازمان امور مالیاتی کشور، طرح جامع نظام مالیاتی را محصول 6 سال تلاش دانست و افزود: در اواخر سال جاری، این طرح در استان های کرمانشاه، اصفهان و شهر تهران اجرایی می شود.

وی طرح جامع مالیاتی را کلان ترین و اساسی ترین طرح مالیاتی در کشور توصیف و اضافه کرد: مکانیزه بودن پیگیری های مالیاتی از ویژگی های این طرح است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016