شنبه 22 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هفت فیلم ایرانی در جشنواره بارباکان اسلواکی روی پرده رفتند

بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی بارباکان اسلواکی با نمایش هفت فیلم ایرانی آغاز شده و تا فردا 23 مهرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی بارباکان اسلواکی با نمایش هفت فیلم ایرانی "پله آخر" علی مصفا، "لطفا مزاحم نشوید" محسن عبدالوهاب، "فصل باران‌های موسمی" مجید بذرگر، "‌طلاومس" همایون اسعدیان، "چیزهایی هست که نمی‌دانی" فردین صاحب زمانی، "سعادت آباد" مازیار میری و "بغض" رضا درمیشیان تا 23 مهرماه ادامه دارد.

مهدی نادری که به‌عنوان رییس هیأت داوران بخش فیلم کوتاه، تجربی، انیمیشن و مولتی مدیا در این جشنواره حضور دارد، به خبرنگار مهر گفت: هفت فیلم منتخب ایرانی در بخشی با عنوان "چشم‌انداز سینمای ایران" در جشنواره بارباکان به نمایش در می‌آیند که هدف از گزینش و پخش آنها نشان دادن فرهنگ غنی و صلح طلبی ایرانیان به تمام جهان است.

وی که با کارگردانی فیلم "بدرود بغداد" نماینده ایران در اسکار 2011 بود، اظهار داشت: فیلم‌های انتخاب شده در زمره بهترین فیلم‌های چند سال اخیر سینمای ایران هستند اما بی‌شک فیلم‌های بهتری هم وجود داشت که به دلیل محدودیت تعداد، جای بسیاری از آنها خالی ماند. چشم‌انداز سینمای ایران با همکاری مؤسسه پخش مستقل‌های ایرانی و اهتمام محمد اطبایی برگزار شد که علی رغم اعتقادات و انتظارات برخی مراکز و متولیان سینما، بدون هیچ چشمداشتی با رویکردی مثبت اتفاق افتاد.

نادری تأکید کرد: این حضور اولین و آخرین چشم‌انداز نیست و تلاش می‌کنیم با همکاری برخی هنرمندان به زودی یک سلسله برنامه مفصل سینمایی در کشورهای مختلف جهان داشته باشیم.

در بخش افتتاحیه سینمای ایران، مهدی نادری هفت فیلم منتخب را به هفت استاد تاریخ سینمای ایران؛ ابراهیم گلستان، علی حاتمی، بهرام بیضایی، امیر نادری، عباس کیارستمی و رخشان بنی‌اعتماد تقدیم کرد تا بهانه‌ای باشد برای ابراز ارادت به سینماگرانی که نسل های پس از خود را شیفته این هنر کرده‌اند.

او تکرار و زنده نگاه داشتن نام معلمین نادیده سینمای ایران را وظیفه سینماگران نسل جدید دانست و گفت: استادان تأثیرگذار دیگری نیز وجود دارند که در شکل‌گیری سینمای ایران و حضور آن در مجامع بین‌المللی نقش بسیار داشته‌اند که جایشان در این فهرست خالی است.

بخش پانورامای سینمای ایران در جشنواره بارباکان با نمایش فیلم "بغض" به کارگردانی رضا درمیشیان آغاز شد. میروسلاو لانیک دبیر برگزاری جشنواره درباره فیلم بغض که با استقبال بسیاری از منتقدان و تماشاگران روبرو شد گفت: در این فیلم نشان داده شد که فرهنگ ایران، به عنوان کشوری آسیایی بسیار غنی‌تر از فرهنگ ترکیه که کشوری اروپایی قلمداد می شود، به نظر می‌رسد.

وی افزود: آشنایی ما با ایران تا کنون بیشتر از جنبه‌های سیاسی بوده‌است اما حضور نمایندگان سینماگر این کشور در جشنواره بارباکان و اکران فیلم‌هایی نظیر بغض که درون مایه اصلی شان فرهنگ پویا و جذابیت‌های انسانی ایرانیان است، اندیشه ما را نسبت به ایران و مردمان اصیلش تغییر داد.

وی ضمن تقدیر از مهدی نادری و محمد اطبایی گفت: به کوشش این دوستان توانستیم به دور از سیاست و تبلیغات غلط رسانه‌ها، تصویری دقیق از ملت باهوش ایران داشته باشیم و البته که همواره برای شناخت دقیق و بی نقص هر ملت باید از هنرمندان آن دیار یاری جست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بر اساس این گزارش، فرزاد تیموری کارشناس امور سینمایی با حضور در جلسات پرسش و پاسخ، توضیحات بیشتر را در خصوص هفت فیلم منتخب ایران در جشنواره به علاقه مندان ارائه می‌دهد. وی رویکرد اصلی این جشنواره را کشف استعدادها و ارائه دستاوردهای تکنیکی فیلمسازان خلاق دانست و گفت: به دلیل وجود امکانات دانشگاهی در اینجا استقبال دانشجویان از این جشنواره بسیار چشمگیر بوده است. مهدی نادری، محمد اطبایی، فرزاد تیموری و امیر عفاف از دعوت شدگان جشنواره بارباکان اسلواکی بودند که اطبایی به دلیل حضور در جشنواره پوسان و عفاف به دلیل مشغله تولید مستند 90 قسمتی دوبله ایران موفق به حضور در جشنواره نشدند.

این جشنواره از کهن‌ترین جشنوار‌های فیلم شرق اروپا محسوب می‌شود که با حضور بیش از 30 کشور در اسلواکی برگزار می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016