یکشنبه 21 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اجرای اولين پروژه بزرگ انتقال آب دريا در ايران

مهر ـ سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو با اعلام اينکه انتقال آب دريا به مرکز ايران برای تامين نياز صنعت، شرب و کشاورزی يک فرصت است، گفت: کشورهای حاشيه خليج فارس از آب دريا بيشتر از ايران استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح بزرگ انتقال آب از دريای خزر به فلات مرکزی ايران و از خليج فارس و دريای عمان به مناطقی از جمله کرمان، برخی مناطق استان فارس و همچنين هرمزگان؛ برای اولين بار در سال جاری از سوی وزارت نيرو و دولت مطرح شد.

به دليل تازگی اين موضوع و پرحجم بودن اين نوع خاص از انتقال آب در کشور؛ اين طرح خيلی زود مورد توجه قرار گرفت و درباره آن مسائل و موضوعات فراوانی مطرح شد. برخی با بيان دلايل زيست محيطی و امکان آسيب رسانی طرح به محيط زيست با اين طرح مخالفت کردند و برخی ديگر نيز آن را به دلايل ديگری غيرقابل انجام دانستند.

همچنين عجولانه و غيرکارشناسی بودن طرح نيز از دلايل ديگری بود که در اينباره مطرح شده است. در نهايت با طرح برخی اشکالات و موانع قانونی در اين بخش از سوی مجلس، شائبه توقف و غيرقابل اجرا بودن اين برنامه که قبل از آن از سوی رئيس جمهور در شمال ايران کلنگ زنی شده بود، مطرح شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طرح انتقال آب دريا

مقامات وزارت نيرو از اهداف اصلی انتقال آب دريای خزر به فلات مرکزی ايران را پايان يافتن منابع آبی در مناطق مرکزی ايران به ويژه برای تامين نياز صنعت و کشاورزی و همچنين فراهم کردن امکان سرمايه گذاری در استان های کم آب عنوان کردند.

از سويی عنوان می شود که اين پروژه نه تنها قابليت اجرايی دارد بلکه در بسياری ديگر از کشورها به صورت يک برنامه جدی تاکنون به مرحله عمل درآمده است و به صورت کلی استفاده از آب دريا در مصارف گوناگون از جمله صنعت، کشاورزی و شرب؛ در حال حاضر مطرح است و ايران هم می تواند به دليل وجود دو دريا در شمال و جنوب ايران از اين فرصت استفاده کند.

عليرضا دايمی در گفتگوی مشروح با مهر در خصوص آخرين وضعيت اجرای پروژه بزرگ طرح انتقال آب دريای خزر به فلات مرکزی ايران و اشکالی که از سوی مجلس درباره اين طرح مطرح شده بود، گفت: مجلس در يک مورد قانونی تاکيداتی را داشته است و اساسا در بحث کارشناسی اين پروژه ورود پيدا نکرد.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو، اظهار داشت: مجلس به درستی بر رعايت يک اصل قانونی درباره پروژه انتقال آب دريا تاکيد کرده بود. در هر صورت بايد قانون را رعايت کرد.

قانون را رعايت می‌کنيم

دايمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمام نقاط کم آب دنيا از اين فرصت بزرگ که در قالب آب درياها ايجاد شده است استفاده می کنند.

وی ادامه داد: اينکه ما بياييم بگوييم که ما نمی خواهيم از آب درياهای خزر، خليج فارس و عمان استفاده کنيم اين موضوع اصلا پسنديده نيست و اساسا کاملا غيرکارشناسی است.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو با بيان اينکه آب های غيرمتعارف به عنوان يک فرصت و ظرفيت در مديريت منابع آب مطرح است، افزود: امروز در تمام دنيا و ايران منابع آبی فراوان به اتمام رسيده است.

به گفته دايمی، منابع آب سطحی و زيرزمينی که می توانستيم استفاده کنيم تمام شده و امروز ديگر دوره آب های غيرمتعارف و پساب ها فرا رسيده است و امروز استفاده از اين آبها نه تنها در ايران بلکه در کشورهای آسيای ميانه و کشورهای حوزه جنوب خليج فارس هم مطرح است.

چرا خودمان را از منبع آب دريا محروم کنيم؟

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو، اظهار داشت: ما نمی توانيم بياييم و خودمان را از يک منبع طبيعی که در اختيار داريم محروم کنيم و هيچ گزارش کارشناسی نيز تاکنون در نفی اين کار منتشر نشده است.

وی خاطر نشان کرد: اينکه ما می گوييم رعايت فلان قانون شود يا مطالعات و کارشناسی ها تکميل شود، همچنين رعايت مسائل زيست محيطی در اجرای پروژه بشود درست است ولی کسی در نفی انتقال آب تاکنون صحبتی نکرده است.

دايمی درباره وضعيت عملکرد پيمانکار طرح انتقال آب دريای خزر به فلات مرکزی ايران، تصريح کرد: ما به دليل مباحثی که اشاره شد، پيمانکار طرح که قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء است برای اينکه بتوانيم زمينه کار را فراهم کنيم و به ويژه در بحث مجوزها هماهنگی ها را صورت دهيم، کمی در کار وقفه ايجاد شد.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو، افزود: مجوزهای مربوط به وجاهت طرح که بايد در قانون ديده می شد را دنبال می کنيم. اعتبار طرح نيز بايد با اطمينان مناسبی انجام شود که نهايی خواهد شد.

تکميل مجوزها برای پيمانکار

وی با بيان اينکه در اين پروژه ما يک طرح را در دست نداريم بلکه يک طرح انتقال آب دريای خزر به مرکز ايران است و طرح ديگری نيز همزمان از حاشيه دريای عمان به نواحی کرمان و استان هرمزگان است. همچنين طرح ديگری نيز است که فکر می کنيم از خليج فارس بتوان برای جنوب استان فارس تامين آب انجام داد.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو، ادامه داد: ما وقتی می بينيم که صنايع با چالش ها و مشکلات کم آبی مواجه می شوند و بر اساس بررسی های هزينه و فايده به نتيجه می رسيم که آب دريا قابل استفاده است، حتما بايد انجام شود.

دايمی در اين خصوص که آيا موضوع انتقال آب از حاشيه خليج فارس به داخل کشور می تواند به کشورهای حاشيه اين دريا هم مربوط باشد؟ گفت: خير. اولا تمام اين کشورها هم اکنون بيش از ايران در حال استفاده از آب خليج فارس هستند و نکته دوم اينکه آلودگی هايی که به ويژه در حاشيه خليج فارس ايجاد شده است، ايران جزو معترضين است چون از آب شيرين کن های قديمی استفاده می شود.

اعتراض به آلوده کردن آب دريا در شمال و جنوب

اين مقام مسئول در وزارت نيرو، افزود: اين موضوع در مورد دريای خزر نيز وجود دارد و آلودگی هايی که ايجاد شده است و مذاکراتی را هم در اين زمينه داريم. تلاش می کنيم که محيط زيست و طبيعی مناطق خليج فارس و دريای خزر به هم نخورد.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو، تاکيد کرد: به صورت قطعی تمام طرح هايی که در اين زمينه از سوی ايران انجام می شود حتما تمام مسائل مربوط به محيط زيست را رعايت خواهد کرد.

به گفته دايمی، برای طرح انتقال آب دريای خزر به فلات مرکزی ايران مجوزه محيط زيست را نيز دريافت کرديم و اين موضوع يکی از دلايل وقفه بوده است که هم اکنون در دست نهايی شدن است و البته از سوی سازمان محيط زيست نهايی و صادر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016