یکشنبه 28 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
18 مرداد» 1300 دوربین امنیتی در مسجدالنبی نصب می‌شود، مهر
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابوترابی: سرویس بهداشتی ضروری تر از ساختن مسجد است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: به سرویس‌های بهداشتی، مدرن، زیبا و در دسترس بیش از خیابان‌های آسفالت زیبا و پیش از مساجد نیازمندیم چرا که دسترسی به سرویس بهداشتی مناسب مقدمه‌ای برای حضور باطهارت در خانه خدا و برخورداری زندگی پاک است.

به گزارش شهر، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، یکشنبه 28آبان در دومین نشست تخصصی سرویس‌های بهداشتی شهری در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی، اظهارداشت: پاسخگویی نامناسب به نیاز سرویس‌ بهداشتی، سلامت روح و جسم را تهدید می‌کند و پاسخ مناسب به این نیاز از مسائل کلیدی سلامت جسم و روح محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماریهای روحی و جسمی به علت دسترسی نداشتن به سرویس بهداشتی مناسب بوجود می‌آید و در آموزه‌های دینی نیز بر طهارت و پاکی تاکید شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: طهارت در نماز که یکی از ارکان عبادی ماست نقش کلیدی دارد و بدون طهارت نماز معنا پیدا نمی‌کند. نمازگزار باید از طهارت بدن، لباس برخوردار باشد و او با وضو گرفتن از طهارت روحی نیز برخوردار می‌شود.

ابوترابی فرد گفت: مگر می‌توان بدون دسترسی به سرویس بهداشتی مناسب به طهارت دست یافت. یک خانه نورانی با آداب دینی با طهارت شناخته می‌شود. در این گونه خانه‌ها لباس‌ها و فرش‌ها پاک هستند. یک شهر دینی نیز اینچنین است. اگر می‌خواهیم ایران را به یک نهاد دینی و اخلاقی تبدیل کنیم باید به این مهم با تمام دقت بپردازیم و در این حوزه به عنوان پیشرو مطرح شویم ولی متاسفانه با این هدف فاصله داریم.

وی با اشاره به روستاهای کشور اظهار کرد: روستاییان با وجود آنکه از خدماتی مانند شهرها برخوردار نیستند ، ولی بسیار طاهر و پاکیزه هستند چون بر اساس آموزه‌های دینی تربیت شده‌اند.

گره خوردن علم و دانش با اجرا نیاز قطعی امروز و فردای ماست
نایب رییس مجلس با اشاره به ارائه 20 مقاله در دومین نشست تخصصی سرویس‌های بهداشتی شهری گفت: این مقالات کارهای علمی هستند که با اجرا گره خورده‌اند و ما به تعامل کارهای علمی و اجرایی نیاز دارید. این در حالی است که معمولا پژوهشکده‌ها کارهای علمی انجام می‌دهند اما مجریان کمترین ارتباط را با آن ندارند.

ابوترابی با بیان اینکه گره خوردن علم و دانش با اجرا نیاز قطعی امروز و فردای ماست، تاکید کرد: این کار راه صلاح و اقتدار کشور است. من به دست مدیرانی که گوش به زبان و قلم اهل علم و دانش دارند و نتایج کارهای آنها را مسیر حرکت می‌کنند بوسه می‌زنم چرا که این راه اصلاح و اقتدار ماست. این در حالی است که برخی مدیران با ظرفیت‌های محدود خود و معاونانشان راهی را انتخاب می‌کنند و فردا مورد نقد اهالی علم و دانش قرار می‌گیرند. این کار مسیر حرکت ما نیست.

نگران برداشتن تحریم ها هستم!
وی با بیان این که ما امروزه در حوزه‌های اقتصادی نیز با همین مشکل روبرو هستیم، گفت: بر خلاف دیگران من نگران هستم که مبادا تحریم‌ها برداشته شود چرا که این تنگناهاست که حرکت ما را اصلاح می‌کند تا در جهت دستیابی به مدیریت علمی برای رسیدن به یک اقتصاد بزرگ دانش محور حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: بر اساس استانداردها برای 12 میلیون جمعیت باید دستکم 12 هزار سرویس بهداشتی مدرن داشته باشیم. تا پایان سال 91 قرار است 5 هزار چشمه سرویس‌ بهداشتی در تهران ساخته شود. با این کار نخستین تلاش‌ها برای رسیدن به استانداردهای جهانی صورت می‌گیرد و این کار گام بلندی برای احترام به شهروندان و فراهم آوردن زمینه‌هایی برای افزایش سلامت جسم و روح و ارتقای طهارت اخلاق در شهر تهران است و امیدوارم این حرکت به صورت اقدام گسترده در سطح کشور انجام شود.

سرویس بهداشتی ضروری‌تر از ساختن مسجد و خیابان است
ابوترابی در ادامه اظهار کرد: به سرویس‌های بهداشتی، مدرن، زیبا و در دسترس بیش از خیابان‌های آسفالت زیبا و پیش از مساجد نیازمندیم چرا که دسترسی به سرویس بهداشتی مناسب مقدمه‌ای برای حضور باطهارت در خانه خدا و برخورداری زندگی پاک است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: گاهی به علت نبود تحلیل و شناخت روشن از نیازهای واقعی و بنیادین بعضی از این نیازها مغفول می‌ماند در نتیجه مسیر رشد و تعالی انسان و جامعه با چالش و مانع روبرو می‌شود.

نایب رییس مجلس افزود: خداوند سبحان با شناخت انسان و فطرت او به نیازهای بنیادین او توجه کرده و در قالب ادیان الهی به آنها به درستی پاسخ داده است. جوامعی که از حوزه دین و اخلاق فاصله می‌گیرند نسبت به بسیاری از نیازهای بشر بی اعتنا می‌شوند. در نتیجه جوامع آنها با مشکلات اساسی روبرو می‌شود.

مشکل امروز دنیای غرب نشناختن نیازهای واقعی انسان است
وی اظهار کرد: امروزه در دنیای غرب با مشکلات جدی و تنگناهای اساسی روبرو هستیم و منشا این مشکلات نشناختن نیازهای واقعی انسان است. فروپاشی نظام خانواده در غرب و تهدید تداوم حیات بشر یکی از نتایج سوء نشناختن نیازهای واقعی انسان است. غربی‌ها گمان می‌کنند که نیاز واقعی انسان ارضای غریزه جنسی است در نتیجه به این نیاز توجه و آن را برجسته‌ کرده‌اند نتیجه این کار مورد تهدید قرار گرفتن حیات اجتماعی و خانوادگی است.

ابوترابی با بیان اینکه نیاز واقعی انسان ارضای غریزه جنسی نیست، اظهار کرد: بشر دغدغه برخورداری از یک خانواده سالم و مجموعه مبتنی بر اخلاق و فضیلت را دارد. این خانواده همه نیازهای او را تامین می‌کند. در این میان یکی از نیازهای او ارضای غریزه جنسی است.

وی افزود: شناخت نیازهای واقعی و پاسخ به آن از مهمترین مسائل ادیان الهی است. یکی از نیازهایی که متاسفانه مورد غفلت واقع شده سرویس‌های بهداشتی است. امروزه حدود دو میلیارد نفر از مردم جهان از سرویس بهداشتی مناسب محروم هستند این وضعیت به معنای آن است که نیاز بشر به سرویس‌های بهداشتی شناخته و به آن پاسخ داده نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016