جمعه 10 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نجات یافتگان از اعتیاد نیازمند حمایت خانواده و جامعه اند

ایلنا: رییس مرکز پیشگیری و توسعه سازمان بهزیستی کشور گفت: هنگامی که فرد سم زدایی می‌شود و به اختیار خود به مراکز درمان اعتیاد می‌رود باید از سوی خانواده و جامعه حمایت شود و دولت او را در مسائلی همچون مسکن، اشتغال و ازدواج یاری کند.

کاظم نظم‌ده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با عدم حمایت خانواده‌ها از معتادان بهبودیافته و بازگشت ۸۰ درصدی آنان به مصرف مواد مخدر تاکید کرد: این عدم حمایت و رفتار قهرآمیز با فرد بهبود یافته یک اشتباه بزرگ است که در بحث پیشگیری باید به آن بیشتر پرداخته شود.

رییس مرکز پیشگیری و توسعه سازمان بهزیستی کشور اعتیاد را یک بیمار دانست و تصریح کرد: اعتقاد ما و باورهای علمی بر این است که اعتیاد یک بیماری است و باید رفتار خانواده و جامعه با این افراد بیمار درمانی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: یک فرد ممکن است به دلایل مختلفی به سمت مصرف مواد مخدر کشیده شود که خانواده، جامعه و خود فرد باید با یک تعامل سازنده در جهت بهبود فرد تلاش کنند.

نظم ده در رابطه با عامل اعتیاد افراد در جامعه افزود: ما نباید این گونه فکر کنیم که همه مشکلات به خود فرد مربوط می‌شود، چرا که قطعا در آسیب‌های اجتماعی درصدی به سطح فردی، درصدی به سطح خانوادگی و درصدی به سطح جامعه مربوط می‌شود و این بدان معنا است که یک خانواده نمی‌تواند مدعی شود که در اعتیاد فرزندش نقشی نداشته است.

رییس مرکز پیشگیری و توسعه سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: شاید خانواده در مصرف مواد مخدر فرزندش نقش مستقیمی نداشته است اما با رفتارهای غیر مستقیم، عدم جذب، عدم برقراری ارتباط‌های خانوادگی موجب شده تا فرد به این سمت کشیده شود و با افرادی ارتباط برقرار کند که دلسوز او نیستند.

نظم‌ده در رابطه با نقش گروه همسالان در اعتیاد جوانان خاطر نشان کرد: زمانی که یک جوان در پی تعاملات نامتقابل و ناهنجار از خانواده خود فاصله می‌گیرد به سمت افراد هم سن و سال خود کشیده می‌شود که در این عرصه خطرات زیادی او را تهدید می‌کند چرا که گروه‌های همسال غالبا علم مناسبی در هدایت درست زندگی ندارند و در ‌‌نهایت جوان به سمت مواد مخدر و محرک کشیده می‌شود.

رییس مرکز پیشگیری و توسعه سازمان بهزیستی کشور در رابطه با برخورد خانواده‌ها با بهبودیافتگان پس از خروج از کمپ‌ها، گفت: هنگامی که فرد سم زدایی می‌شود و به اختیار خود به مراکز درمان اعتیاد می‌رود باید از سوی خانواده و جامعه حمایت شود و دولت او را در مسائلی همچون مسکن، اشتغال و ازدواج یاری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در رابطه با رفتار نامناسب جامعه با بهبودیافتگان تاکید کرد: متاسفانه درصد زیادی از جامعه با یک فرد بهبودیافته رفتار مناسبی ندارند و او را به سبب گذشته‌اش ترد می‌کنند و بی‌تردید در آینده نه چندان دور از این رفتار‌هایمان شرمنده می‌شویم.

رییس مرکز پیشگیری و توسعه سازمان بهزیستی کشور راهکار اصلاح رفتار تعاملی با بهبودیافتگان را برنامه‌های مدون و ارتقای فرهنگی دانست و افزود: با توجه به باورهای غنی دینی و ملی باید یک الگوی خوبی را در این زمینه فراهم کنیم تا شاهد استمرار پاکی افراد بهبود یافته باشیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016