جمعه 13 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش فاصله نسلها از ۲۵ به ۵ سال

یک جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از کاهش فاصله میان نسلها از 25 سال به 5 سال خبر داد و گفت: تحولات و سرعت رشد اطلاعات و تکنولوژیها امروزه آنقدر در خانواده ها زیاد شده که حتی دو فرزند با فاصله سنی کم نیز کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

غلامرضا علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فاصله میان نسلها افزود: قبل از عصر ارتباطات و اطلاعات و گردش سریع علمی معمولا به طور میانگین در دوره های قبل از صنعتی شدن و مرحله گذار صنعتی شدن که اینقدر اطلاعات الکترونیکی و فضاهای سایبری و اینترنتی رشد نکرده بود معمولا طول یک نسل 25 سال بود اما امروزه با توجه به شرایط موجود فاصله نسلها به کمتر از 5 سال کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: در جامعه امروزه آنقدر تحولات و اطلاعات سریع رخ می دهد و شکل می گیرد بطوریکه دو فردی که با هم تفاوت سنی کمی دارند عالم آنها با یکدیگر فرق کرده و تفاوتهای هنجاری ، رفتاری، نگرشی، بینشی و... خودش را نشان می دهد.

این جامعه شناس تاکید کرد: به عبارت دیگر هرچه جامعه همگن تر و رابطه ها از طریق آموزش بزرگترها به کوچکترها شکل گیرد تفاوت نسل همان 25 سال در نظر گرفته می شود اما امروزه با توجه به اینکه بسیاری از کارکردهای خانواده از آن جدا شده و به نهادهای برون خانوادگی سپرده شده طبیعی است که با کاهش کارکردها به همان میزان هم اختلاف نسل و فاصله بین دو نسل کاهش پیدا کرده است.

علیزاده گفت: هرچه میزان حضور فرد در خانواده کمتر باشد به همان میزان تاثیر گذاری خانواده بر روی وی کمتر می شود و کاهش این موضوع در ایجاد بسترهای فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی باعث می شود که فرد الگوهای رفتاری خود را از بیرون کسب کند و چون به سرعت ارزشها و هنجارها تغییر پذیر هستند به همین دلیل با رشد تغییرات شتابان دو نفری که اختلاف سنی کمی با یکدیگر دارند جهانبینی، دنیا، معناشناسی و... آنان متفاوت است و همین باعث کاهش میان نسلها می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی، موقعی که این تفاوت و تمایزات با سرعت شکل می گیرد فضاهای خانوادگی کاملا چالشی می شود و مشاهده می شود که فرزند و والدین با یکدیگر دچار مشکل شده و نوعی دچار چالش اساسی و هنجاری و ارزشی می شوند و در این مجموعه مشاهده می شود که خانواده انسجام قبلی خود را ندارد و روابط میان اعضای خانواده تحت الشعاع تغییرات شگرف و فراوان قرار می گیرد.

وی افزود: برای کاهش این فاصله فقط با مکانیزمها و ساز و کارهای اساسی می توانیم با تقویت بنیان خانواده ها زمینه های بروز این مشکلات را با توجه به فضاهای موجود و شرایط کم کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016