یکشنبه 5 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نیکی کریمی: جدایی سینما و تئاتر تفکر جهان سومی است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای نمایش" شام با دوستان" صبح امروز یکشنبه 5 خرداد ماه با حضور آیدا کیخایی کارگردان نمایش و نیکی کریمی، بهناز جعفری، احمد ساعتچیان و امیررضا دلاوری بازیگران نمایش و زهره جواهری مترجم اثر در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری کیخایی درباره انتخاب این متن برای اجرا عنوان کرد: این نمایشنامه برای اولین بار است که در ایران روی صحنه می رود. پیش از این نمایش "شام با دوستان" 645 بار در تئاتر برادوی روی صحنه رفته و قرار است 20 روز دیگر نیز اجرا شود. بسیار علاقمند بودم که این متن نمایشی که قبلا جایزه پولیتزر را برده اجرا کنم چون این نمایشنامه موضوع همیشگی ارتباط بین زن و مرد را مطرح می کند که دغدغه گروه تئاتر ما هم است.

وی ادامه داد: این نمایش موضوع زیاد پیچیده ای ندارد و درباره دو زوج است که با هم در ارتباط هستند و مشکلی برای یکی از آنها به وجود می‌آید. من و محمد یعقوبی از قبل با متن نمایشنامه آشنا و آن را به زبان انگلیسی خوانده بودیم و زمانی که اثر توسط یکی از دوستانمان ترجمه شد من تصمیم گرفتم که آن را روی صحنه ببرم.

کیخایی: ادعایی در کارگردانی ندارم

وی درباره علاقمندی اش به کارگردانی عنوان کرد: درحال حاضر خودم را بیشتر بازیگر می دانم تا کارگردان و ادعایی هم در کارگردانی ندارم. البته در بازیگری هم بی ادعا هستم اما همیشه دوست داشتم در حیطه های دیگر نیز فعالیت کنم. استارت کارگردانی من از فوق لیسانسم و انتخاب گرایش کارگردانی آغاز شد چون دوست داشتم این کار را به صورت علمی نیز بیاموزم.

وی درباره اصلاحاتی که به متن وارد کرده است، گفت: متن نمایشنامه مثل "برهان" و "33 درصد نیل سایمون" ایرانیزه نشده اما ارشادیزه شده است. چون صحنه پایانی نمایش اصلا قابلیت اجرا در ایران را نداشت بنابراین محمد یعقوبی کاملا آن را بازنویسی کرد تا اجازه اجرا پیدا کند.

کیخایی درباره حضور نیکی کریمی در این نمایش و استفاده از ستاره‌ها برای بازی در تئاتر گفت: سوال من این است که اصلا چرا نباید از ستاره ها در تئاتر استفاده کرد؟ ما یک بازیگر خوب داریم و یک بازیگر بد. این جمله را از استادم مهتاب نصیرپور نقل می کنم. بازیگر خوب همیشه دوست دارد خوب باشد و در هر مدیومی تلاش می کند بدرخشد. من بازی نیکی کریمی را از قبل دوست داشتم و حس کردم که بسیار مناسب این نقش است.

وی ادامه داد: کریمی برای ایفای این نقش تلاش بسیاری کرد و نتیجه خوبی هم گرفت. معتقدم که استفاده ابزاری از بازیگر سینما سوءاستفاده است اما وقتی بازیگری می آید و کارش را درست انجام می دهد موفق عمل کرده است. بنابراین اگر ما فقط بخواهیم به گیشه فکر کنیم و کیفیت را در کارمان در نظر نگیریم ناموفق عمل کرده ایم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



امیررضا دلاوری در ادامه در ارتباط با طرح این سوال گفت: شاید سالها قبل کمی موضع گیری نسبت به حضور بازیگران سینما در تئاتر وجود داشت اما در حال حاضر این اعتقاد در اقلیت قرار دارد. آیا امثال من که از بچه های تئاتر هستیم در سینما کار نمی کنیم؟ پس نباید فرقی برای حضور بازیگران سینما در تئاتر هم قائل باشیم. همچنین کم کاری ام در تئاتر در طول دو سال گذشته نیز به دلایل مالی بوده است. بنابراین مجبور شدم جذب سینما و تلویزیون بشوم اما چون هم به این گروه اطمینان کامل داشتم و هم متن را دوست داشتم پذیرفتم در این نمایش به ایفای نقش بپردازم.

در ادامه نیکی کریمی درباره اولین حضورش در تئاتر و اینکه در گفتگوهایش همیشه بر بی علاقه بودنش به این حوزه اعتراف کرده است، توضیح داد: همیشه وقتی که به دیدن تئاتری می رفتم احساس خفگی می کردم. البته نمایش‌ها و اپراهای بسیاری در خارج از کشور دیدم. کار خوب در ایران زیاد است اما من کار بد هم کم ندیدم.

کریمی: عدم حضور بازیگران سینما در تئاتر تفکری جهان سومی است

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که سال گذشته دیدم کیخایی در آن بازی می کرد که بسیار از بازی اش لذت بردم و درباره اش هم تحقیق کردم و جالب این بود که او به من برای بازی در نمایشش زنگ زد. من به متن های مدرن علاقمند هستم و آثاری را هم که ترجمه کرده ام در حوزه ادبیات مدرن است بنابراین متن نمایشنامه را هم بسیار دوست داشتم و پذیرفتم که در تئاتر بازی کنم.

وی درباره حضور بازیگران سینما در تئاتر گفت: این تفکر که بازیگران سینما نباید به تئاتر بیایند تفکری جهان سومی است. من بسیار خوشحالم و افتخار می کنم که با این گروه همکاری کردم. در غرب حضور بازیگران در هر دو عرصه یک چرخه به هم وابسته است و هر دو گروه بین این مدیوم در رفت و آمد هستند اما در ایران به این شکل نیست. بازی در این نمایش همان چیزی بود که همیشه فکر می کردم حضورم در تئاتر باید با آن رقم بخورد.

در بخش دیگری از این نشست احمد ساعتچیان درباره حضورش در این نمایش عنوان کرد: سوابق و کارهای گروه تئاتر "این روزها" کاملا مشخص است. این گروه دغدغه اجرای تئاتر دارد و تئاتر برایشان امری روزمره است. یکی از دلایل کم کاری من در تئاتر به خاطر کمبود متن خوب است. البته این مسئله به سلیقه و وسواس من در انتخاب نقش و گروه تئاتری که قرار است با آنها همکاری کنم نیز باز می گردد. من به نمایشی علاقمندم که شخصیت پردازی در آن اهمیت داشته باشد و گروه نیز دغدغه اجرا داشته باشند.

بهناز جعفری نیز در این زمینه گفت: من مدت‌هاست که خودم را به دست تقدیر سپرده ام و خوشحالم که این تقدیر من را به سمت کار در نمایش گروهی برد که همیشه در طول سال‌ها تصویرهای به یاد ماندنی از تئاتر در ذهن من به جای گذاشته اند.

وی درباره تجربه همکاری اش با کریمی توضیح داد: من قبلا در سینما با نیکی کریمی همکاری داشتم. بخواهیم نخواهیم او یک ستاره است. اما در طول این کار کریمی یک موجود شکننده که باید مراعاتش را می کردیم نبود و همه انرزی و توانش را برای اجرای این نمایش گذاشت. خوشحالم در یک گروه سالم و بی حاشیه فعالیت کردم.

مسئولان تالار حافظ غیر حرفه ای عمل می کنند

کیخایی در پایان جلسه درباره اجرای این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر گفت: خوشبختانه مسئولان ایرانشهر به هیچ عنوان در کار گروه های تئاتری کار شکنی نمی کنند و رفتار و برخوردشان بسیار حرفه ای و کاملا متفاوت از مسئولان تالار حافظ است. قبلا قرار بود ما این نمایش را در تالار حافظ اجرا کنیم اما به دلیل عدم همکاری مدیر تالار حافظ با گروه و اینکه چون گروه خبر اجرای این نمایش را رسانه ای کرده بود اجرای ما را از 45 اجرا به 25 اجرا تقلیل دادند تصمیم گرفتم انصراف دهم.

محمد قدس برنامه‌ریز و دستیار کارگردان این نمایش در این باره عنوان کرد: قبلا قرار بود نمایش "مرد بالشی" را در تالار حافظ اجرا کنیم که به ما پیشنهاد دادند باید دو اجرایی برویم. به دلیل طولانی بودن آن نمایش ما "شام با دوستان" را جایگزین کردیم که ابتدا قبول نکردند و بعد هم موضوع خبررسانی را بهانه کرده و باعث شدند که ما از اجرا در تالار حافظ انصراف دهیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016