یکشنبه 5 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوی گاردين با برنيس بژو، بازيگر فيلم جديد فرهادی

«برنيس بژو»، بازيگر فيلم جديد اصغر فرهادی در مصاحبه با روزنامه گاردين از از زندگی هنری‌اش، همسر برنده اسکارش (ميشل هازانويچس) و اصغر فرهادی می‌گويد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، «برنيس بژو»، بازيگر فيلم «گذشته» اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ با حضور در فيلم صامت «هنرمند» و نقش‌آفرينی در کنار «ژان دوژاردين» به يک چهره سرشناس در سينمای جهان مبدل شد.

اين بازيگر ۳۶ ساله که در فيلم «گذشته» - به عنوان يکی شانس‌های اصلی کسب نخل طلای کن - در نقش اصلی ايفای نقش کرده، بخت بالايی برای دريافت جايزه بهترين بازيگر زن از کن دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فيلم «گذشته» همانند فيلم «جدايی نادر از سيمين» درباره‌ی زوال و نابودی تدريجی يک ازدواج است. مری (برنيس بژو) همسرش (علی مصفا) را در ابتدای فيلم در سکانسی قدرتمند در فرودگاه ملاقات می‌کند؛ جايی که ميان اين دو تنها يک شيشه‌ی ضخيم قرار گرفته. اين دو با چشمانی غمگين از يکديگر احوال‌پرسی می‌کنند و تنها چند کلمه به زبان می‌آورند. «بژو» که با فيلم صامت به يک چهره سرشناس مبدل شد، حالا در ابتدای فيلم «گذشته» با چند حرفی که می‌زند به تدريج از سينمای صامت جدا می‌شود و پا به عرصه سينمای ناطق می‌گذارد.

اولين اکران فيلم «گذشته» با بازتاب فراوانی همراه بود و نام «بژو» را به عنوان شانس اول کسب جايزه بهترين بازيگر زن سرزبان‌ها انداخت.

وی درباره‌ی فيلم «گذشته» می‌گويد: اين فيلم از اين جهت غيرمعمولی است که فرهادی آن را به زبان فرانسه ساخته و تمام ديالوگ‌های فيلم به فرانسوی است؛ درحاليکه خود فرهادی به زبان فرانسوی صحبت نمی‌کند و از طريق مترجم با بازيگران در ارتباط است و جدا از ويژگی‌های هنری اثر، کار فرهادی در مديريت و کارگردانی عوامل بين‌المللی اين فيلم مثال‌زدنی است.

هنگامی که «بژو» ۲۸ ساله بود، نقش کوتاهی در يک فيلم هاليوودی به نام «داستان شواليه» ايفا کرد و پس از آن فيلم‌نامه فيلم «OSS 117» به دست او رسيد؛ فيلمی با بازی «ژان دوژاردين» و کارگردانی «ميشل‌ هازانويچس».

«بژو» در ابتدا قصد نداشت در اين فيلم بازی کند، اما سرانجام در اين فيلم حضور يافت و اين آشنايی زمينه ازدواج او با «هازانويچس» را فراهم کرد.

باوجود اينکه فيلم «OSS 117» در فرانسه به موفقيت تجاری دست يافت، اما «بژو» پيشنهاد بازی ديگری دريافت نکرد و پس از آن باردار شد و برای مدتی طولانی از دنيای بازيگری جدا ماند. وی از اين دو سال جدايی از دنيای سينما به عنوان دورانی سخت ياد می‌کند که برای او به عنوان يک بازيگر در خانه ماندن و کارنکردن بسيار دشوار و طاقت‌فرسا بوده است.

«هازانويچس» که از فيلم «OSS 117» درآمد خوبی به دست آورده بود،‌ حالا به فکر ساخت يک فيلم «صامت» افتاده بود. «بژو» در اين‌باره می‌گويد: «مايکل» شخصيت «پپی» را نوشت و زندگی مرا تغيير داد و فکر می‌کنم من هم زندگی او را تغيير دادم. نقش من در فيلم «هنرمند» خوب بود، اما فکر می‌کنم خودم هم خيلی خوب از پس اين نقش برآمدم و نهايت تلاشم را کردم و در نهايت اين فيلم جايزه اسکار بهترين فيلم و بازيگری را برای «هازانويچس» و «دوژاردين» به ارمغان آورد.

«بژو» که خودش نامزد دريافت جايزه اسکار و گلدن گلوب بهترين بازيگری شد، اما نتوانست آن‌ها را کسب کند می‌گويد: من يک بازنده بودم، اما شاهد موفقيت همسرم «مايکل» بودم.

پس از فيلم «هنرمند»، «بژو» در آستانه پذيرش نقش در فيلم کمدی فرانسوی «شهرت» بود، اما اين فيلم نقش کوچکی برای او محسوب می‌شد و در فاصله ۲۴ ساعت نقش «مری» در فيلم اصغر فرهادی به او پيشنهاد شد و سرانجام به عنوان بازيگر نقش اصلی زن در فيلم «گذشته» انتخاب شد که با بازی خوب و تحسين شده در نقش «مری» همراه شد.

بايد منتظر ماند و ديد آيا ناکامی در اسکار و گلدن‌گلوب با اعطای يک جايزه معتبر‌ از جشنواره کن جبران خواهد شد؟ «بژو» قصد دارد پس از اتمام جشنواره کن به استراحت کوتاهی همراه با خانواده‌اش بپردازد و از ماه اوت نقش‌آفرينی در فيلمی جديد به کارگردانی همسرش «مايکل هازانويچس» را آغاز کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016