سه شنبه 7 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هنرمندان و آثار پیشرو مدال سمندریان دریافت می‌كنند

نشست رسانه‌ای اعلام تاسیس آكادمی «استاد حمید سمندریان» ظهر امروز دوشنبه(6خردادماه) با حضور هما روستا، همسر و كاوه سمندریان تنها یادگار مرحوم سمندریان به همراه اعضای هیت امنای این آكادمی در سالن استاد امیرخانی مجموعه خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هما روستا در ابتدای این نشست در رابطه با دلایل تاسیس این آكادمی توضیحاتی ارائه كرد و گفت: 9 اردیبهشت ماه سالروز تولد حمید سمندریان است و از آن‌جا كه من قصد دارشتم دیگر برای او سوگواری نكنم با كمك و مشورت دوستان همیشگی تصمیم بر این شد كه از این به بعد هرسال سالروز تولد او را جشن بگیریم و طی آن بهترین‌های تئاتر سال كه با معیارهای سمندریان هم‌خوانی بیشتری داشته باشد را انتخاب كنیم.

وی ادامه داد: قصد ما این است كه این برنامه هرسال در موعد مقرر برگزار شود اما شاید به دلیل مشغله كاری هریك از ما چند روزی جابه‌جایی را شاهد باشیم. از نظر ما این تنها یك جشن تولد صرف محسوب نمی‌شود و می‌خواهیم با این كار حركتی را در تئاتر به وجود بیاوریم تا آن‌چه او دوست داشت را ببینیم و به آن نزدیك‌تر شویم كه چیزی جز ویژگی‌هایی مانند تئاتر خلاق، تئاتر پیشرو و سخت‌گیرانه نیست.

این هنرمند و مسئول آكادمی سمندریان تصریح كرد: ما تمام آثاری كه در طول سال به روی صحنه می‌آید را بررسی خواهیم كرد كه این توجه زمینه‌های گوناگون را شامل می‌شود. باید به این نكته نیز اشاره كنم كه تئاتر دم دستی و نمایش‌هایی كه با ساده‌ انگاری این هنر به روی صحنه می‌آید را اصلا قضاوت نخواهیم كرد، بلكه تنها نمایش‌هایی مدنظر قرار می‌گیرند كه تئاتر ایران را در زمینه‌ای یك گام به پیش حركت داده باشند.

وی افزود: از هنرمندان منتخب طی مراسمی در سالروز تولد حمید سندریان با اهدای مدال آكادمی كه طراحی آن توسط یدالله شیرازی انجام شده تجلیل خواهد و اگر سالی باشد كه گروه یا فرد منتخبی نداشته باشیم تنها جشن تولد استاد سمندریان را برگزار می‌كنیم و افسوس می‌خوریم كه چرا اثر شایسته تقدیری وجود نداشت.

روستا با تاكید بر این نكته كه با وجود اینكه هنوز اساسنامه دقیقی وجود نداشت من و كاوه تنها فرزند او اصرار داشتیم تاسیس آكادمی هرچه سریعتر به جریان بیفتد، اظهار داشت: در میهمانی خصوصی كه چندی قبل به مناسبت تولد سمندریان و با حضور چهره‌های شاخص هنری در رشته‌های گوناگون و به همت دوستان و علاقه‌مندان به او ترتیب داده شد، پذیرای 250 نفر از هنرمندان بودیم و نخستین جوایز به برگزیدگان سال 91 از نگاه داوران اعطا شد.

وی ضمن ذكر نام این افراد بیان كرد: سركار خانم «پانته‌آ پناهی‌ها» برای ایفای نقش در نمایش «ویتسك»، «مرتضی اسماعیل‌ كاشی» برای بازی در نقش لیدی مكبث در نمایش «مكبث» به كارگردانی رضا ثروتی و «همایون غنی‌زاده» برای كارگردانی نمایش «انتیگونه» اعطا شد.

بازیگر نمایش «باغ آلبالو» ادامه داد: سمندریان همواره نگاه ویژه‌ای به جوانان داشت و آن‌ها را تشویق می‌كرد اما روی همایون غنی‌زاده نگاه ویژه‌ای داشت و همیشه می‌گفت او ادامه دهنده راه من خواهد بود. سمندریان همچنین هیچگاه شیوه‌های اجرایی متفاوت را نفی نمی‌كرد چنانچه از نمایش حمید پورآذری بسیار شگفت‌‌زده شده بود.

هما روستا ضمن قدردانی از افرادی مانند رضا حداد محمد، چرمشیر و تمامی دوستان و آشنایانی كه در ایام سخت یار آن‌ها بودند در رابطه با محل «آكادمی استاد سمندریان» گفت: سمندریان آموزشگاهی داشت كه درب آن حتی یك روز هم بسته نشد، از آنجا كه ما فعلا امكان تغییر محل را نداشتیم تصمیم گرفتیم محل آكادمی در موسسه باشد كه درب آن یك روز هم تعطیل نماند چون با تلاشی كه سمندریان برای فعال بودن این محل انجام داد اعتقاد دارم اگر تعطیل شود ناراحت خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدیر موسسه سمندریان در ادامه با بیان بخش دیگری از اهداف راه‌اندازی این آكادمی اظهار داشت: زنده نگه‌داشتن نام حمید سمندریان یكی از اهداف ما برای راه‌اندازی این آكادمی بود اما نكته مهم دیگر كمك به كشف استعدادها و تئاترهایی كه تئاتر كشور را رو به جلو حركت دهد معطوف خواهد بود كه سعی می‌كنیم با تقدیم نشان آكادمی این افراد را برای ادامه مسیر تشویق كنیم بلكه كمك كوچكی به جریان تئاتر كشور كرده باشیم.

همسر حمید سمندریان در ادامه همچنین به شیوه و زمان بررسی آثار نمایشی توسط گروه داوران اشاره كرد و گفت: عنوانی كه درنظر گرفتیم «اردیبهشت تا اردیبهشت» است و در سال نخست قصد داریم تنها آثار نمایشی كه در تهران روی صحنه می‌روند را بررسی كنیم چراكه برای ما امكان سركشی كردن به تمام نقاط ایران فراهم نیست. اما آرزو داریم روزی فرا برسد كه داوران ما به تمام سالن‌های نمایش در كشور سر بزنند و آثار را قضاوت كنیم.

وی تصریح كرد: شیوه داوری آثار به صورت اینترنتی خواهد بود كه توسط جمعی از هنرمندان رشته‌های گوناگون هنری مورد قضاوت قرار می‌گیرند و در نهایت پس از جمع آوری كلیه آثار جوایز اهدا می‌شود. اما نباید این نكته را از نظر دور كنیم كه معیارها درجهت هدف كلی آكادمی گام برمی‌دارد.

هما روستا همچنین در رابطه با دریافت حمایت‌ از نهادهای دولتی اظهار كرد: تاسیس این آكادمی هیچ حامی دولتی نداشته و توسط خود ما برگزار می‌شود. سعی می‌كنیم حمایت‌هایی از بخش خصوصی دریافت كنیم و به هیچ وجه حمایت‌های مالی دولتی را نمی‌پذیریم چون وقتی این نهاد حمایت می‌كند توقعاتی دارد كه الزاما با سلیقه ما جور نخواهد بود.

در ادامه این جلسه محمد یعقوبی یكی دیگر از اعضای هیئت امنای آكادمی سمندریان در ارتباط با انتخاب عنوان «آكادمی» اظهار كرد: در كشور ما رسم شده است كه پس از درگذشت یك هنرمند بنیاد و سازمانی به نام او راه‌اندازی می‌شود و به جریانی لوث تبدیل شده است. از طرفی به دلیل اینكه آقای سمندریان سال‌های سال موسسه آموزشی را اداره می‌كرد كه هنرمندان بزرگی در آن تدریس كرده بودند تلاش كردیم با این نام‌گذاری ماهیت علمی و آكادمیك موسسه را حفظ كنیم.

مسئول آكادمی سمندریان درمورد داوری متون نمایشی و ترجمه آثار اظهار كرد: بحث‌هایی در این رابطه داشتیم و اتفاقا آقای حمید امجد هم پیشنهاد دادند نمایش‌نامه‌‌هایی كه مجوز اجرای عمومی دریافت نمی‌كنند نیز مورد قضاوت و داوری توسط داوران آكادمی قرار بگیرد اما فعلا به نتیجه نرسیده‌ایم.

محمد یعقوبی یكی دیگر از اعضای هئیت امنا با ارائه توضیحاتی در همین ارتباط بیان كرد: اتفاقا مبحث بسیار خوبی مطرح شد و با توجه به اینكه استاد سمندریان خود با ترجمه آثار نویسندگان صاحب‌نام جهان جریانی را در تئاتر كشور به راه انداخت، در صورتیكه مترجمی چنین آثاری در دوران جدید ترجمه كند كه جریان به راه بیفتد نشان سمندریان را به او اهدا كنیم.

كاوه سمندریان، مسئول سایت اینترنتی آكادمی استاد سمندریان در رابطه با شیوه عملكرد این صفحه گفت: برای داوران صفحه ویژه‌ای طراحی شده كه آن‌ها پس از تماشای آثار به سایت سمندریان رجوع می‌كنند و پس از پاسخ دادن به سوالات طراحی شده نمره مورد نظر خود را اعلام می‌كنند كه تا بهار سال بعد كه نتیجه آرا نهایی می‌شود امكان تغییر رای وجود خواهد داشت.

در ادامه این جلسه ابراهیم حقیقی یكی دیگر از اعضای هئیت امنا در رابطه با همكاری با این آكادمی اظهار داشت: به همان اندازه كه دل سمندریان برای تئاتر می‌سوخت نكات مورد نظر او برای ما اصل محسوب می‌شود. حضور پیدا كردن در كنار یكدیگر و تلاش برای توجه هرچه بیشتر به اصول سمندریان بسیار اهمیت دارد كه سعی می‌كنیم آن قوائد را زنده نگهداریم چون ادامه آنچه علاقه این افراد بود وظیفه هریك از ما است.

در نشست امروز،هما روستا، كاوه سمندریان، حمید پورآذری، ابراهیم حقیقی، حسن معجونی، محمد یعقوبی، رسول صادقی، فریبرز دارایی‏ اعضای هیئت امنای آكادمی استاد سمندریان و شاهین اسلامی مدیر تماشاخانه باروك یكی از حامیان این مجموعه حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016