دوشنبه 1 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دختران مجرد بالای ۳۰ سال می‌توانند سرپرست کودک شوند

لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست بعد از چندين ماه بلاتكليفي بين مجلس، شوراي نگهبان و سازمان بهزيستي با تعيين نحوه صدور شناسنامه براي كودكان بي‌سرپرست بالاخره تصويب شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، در اصلاحات جديد اين لايحه بعد از ايرادات شوراي نگهبان اداره ثبت احوال مكلف است شناسنامه جديدي براي كودك و يا نوجوان تحت سرپرستي با درج نام و نام خانوادگي سرپرست يا زوجين سرپرست صادر كند و در قسمت توضيحات مفاد حكم سرپرستي و نام خانوادگي والدين واقعي كودك را در صورت مشخص بودن قيد كند. همچنين كودك يا نوجوان تحت سرپرستي مي‌تواند پس از رسيدن به سن 18 سالگي تقاضاي صدور شناسنامه جديدي را براي خود با درج نام والدين واقعي در صورت معلوم بودن، يا نام خانوادگي مورد درخواست خود وي، در صورت معلوم نبودن نام والدين واقعي از اداره ثبت احوال كند.

لزوم بر درج اسم والدين واقعي در شناسنامه موردي بود كه اعضاي شوراي نگهبان در بازبيني اين لايحه عنوان كرده بودند. الزام درج نام واقعي والدين و سوابق هويت و نسبت واقعي طفل در شناسنامه كودك در حالي است كه بسياري از كارشناسان و بررسي‌كنندگان اين لايحه، اين مورد را از اين بابت كه تمايل به قبول سرپرستي را كاهش مي‌دهد داراي جنبه‎هاي منفي مي‌دانند. از طرف ديگر كاهش مشكلات هويتي كه در آينده كودك ممكن است با آن رو به رو شود و موضوع ارث از مواردي است كه موافقان اين طرح براي درج اسم والدين واقعي در شناسنامه كودك عنوان مي‌كنند.

همچنين بر اساس لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست، زنان بدون شوهر بالاي 30 سال در صورت داشتن شرايط ويژه مي‌توانند سرپرست كودكان دختر شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نداشتن محكوميت جزايي موثر با رعايت مواد مقرر در قانون مجازات اسلامي، تمكن مالي، عدم حجر و اعتقاد به يكي از اديان مصرح در قانون اساسي، سلامت جسمي و رواني لازم، توانايي مالي و عملي براي نگهداري و تربيت كودكان و نوجوانان تحت سرپرستي، نداشتن اعتياد به موادمخدر، روان‌گردان‌ها و الكل، صلاحيت اخلاقي و ابتلا نداشتن به بيماري‌هاي واگير و صعب‌العلاج نيز از جمله شروط واگذاري كودكان بي سرپرست و به دختران و زنان مجرد بالاي 30 سال است.

لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست داراي 38 ماده است كه پس از مطرح شدن لايحه، شوراي نگهبان به 6 ماده از آن ايراد گرفت. نظر شوراي نگهبان اين بود كه شناسنامه كودكي كه فرزند خوانده مي‌شود بايد به اسم والدين حقيقي فرد صادر شود اما اين موضوع بحث سرپرستي را با مشكل مواجه مي‌كرد. پس از مشخص شدن ايرادات شوراي نگهبان، سازمان بهزيستي اقدام به رفع ايرادات كرد و در نهايت 5 ايراد از 6 ايراد شوراي نگهبان را برطرف كرد.

در نهايت و پس از برگزاري جلسات متعدد روز گذشته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با 148 راي موافق، دو راي مخالف و 4 راي ممتنع از مجموع 214 نماينده حاضر در صحن علني مجلس ماده 22 طرح را به تصويب رساندند و نهايتا براساس توافقات صورت گرفته با شوراي نگهبان قرار شد اصلاحات جديد در شناسنامه با عنوان توضيحات درج شود.

به گفته مدير كل امور مجلس سازمان بهزيستي كشور در تبصره سوم ماده 22 لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست و بد سرپرست آمده است اجراي اين ماده به موجب آيين‌نامه‌يي است كه به وسيله سازمان ثبت‌احوال و با همكاري بهزيستي تهيه مي‌شود و ظرف سه ماه پس از لازم‌ الاجرا شدن اين قانون به تصويب هيات وزيران مي‌رسد. روز گذشته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با 148 راي موافق، دو راي مخالف و 4 راي ممتنع از مجموع 214 نماينده حاضر در صحن علني مجلس ماده 22 طرح مذكور را به تصويب رساندند.

براساس آمارهاي سازمان بهزيستي در حال حاضر 9 هزار و 500 كودك در مراكز و خانه‌هاي كودك تحت پوشش سازمان بهزيستي نگهداري مي‌شوند كه در شرايط قبل از تصويب قانون فقط 18 درصد كودكان شرايط داشتن سرپرست دايم و فرزندخواندگي را دارند، در حالي كه در صورت تصويب قانون جديد اميد است شرايط واگذاري كودكان بيشتري فراهم شود. هر چند همچنان نگراني‌هايي درباره تمايل سرپرستان اين دسته از كودكان درباره درج اسم واقعي والدين در شناسنامه آنها وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016